Logo Zoeken
Webinar Online

De medewerker als ambassadeur van de organisatie - CSC Webinar

donderdag 9 september 2021 van 13:00 uur tot 14:00 uur
Medewerker ambassadeur 705x220.jpg

Dit webinar maakt deel uit van een nieuwe reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de CSC Webinars. Welke communicatierollen spelen medewerkers in organisaties en wat is de impact daarvan op de organisatie? Wat betekent dat voor het communicatievak? Nieuwe inzichten betekenen ‘the end of employee communication as we know it’!

Het webinar maakt deel uit van een nieuwe reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de CSC Webinars.

Medewerkers vervullen in toenemende mate een belangrijke rol in de interne en externe communicatie van organisaties. Welke communicatierollen spelen medewerkers in de organisaties? Wat betekent dat voor het communicatievak en de organisatie? Nieuwe inzichten betekenen ‘the end of employee communication as we know it’! In het webinar stellen twee hoogleraren de rol van medewerkers in strategische communicatie centraal.  

Joost Verhoeven (Tilburg University) onderzocht samen met Vibeke Madsen wat er zoal bekend in de vakliteratuur is over communicatieve rollen van medewerkers in organisaties. Samen ontwikkelden zij een framework waarin zij acht rollen van medewerkers onderscheiden. In het webinar belicht Joost de verschillende rollen. Eén van die rollen is die van ambassadeur. Maar bijvoorbeeld ook de criticus is van groot belang en vergeet de innovator niet. 

Jos Bartels (Hong Kong Baptist University) zoomt vervolgens in op de ambassadeursrol van medewerkers in sociale media. Steeds meer communicatieve functies komen bij medewerkers te liggen. Medewerkers en experts moeten daardoor over dezelfde communicatieve vaardigheden beschikken zoals die traditioneel voorbehouden zijn aan communicatieprofessionals. Hebben we eigenlijk nog wel een communicatieafdeling nodig, vraagt organisatiecommunicatie-expert Jos Bartels zich af. Het traditionele onderscheid tussen LinkedIn (zakelijk) en Facebook (persoonlijk) vervaagt steeds meer. Welke factoren maken dat medewerkers zich via deze media positief uitlaten over de organisatie? Wat als medewerkers zich negatief uitlaten? 

Christian Burgers (bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam) geeft na afloop zijn reflectie op beide minicolleges.

Professionalisering en kennisdeling zijn door de jaren heen belangrijke kernactiviteiten van Logeion geworden. Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) geeft daar op een bijzondere manier invulling aan door de verbinding wetenschap-praktijk te versterken.

Aan de universiteiten en hogescholen die partner zijn van het Centrum Strategische Communicatie vindt regelmatig baanbrekend onderzoek plaats, dat zijn weg naar de praktijk nog niet gevonden heeft. Door de verbinding te leggen, wil Logeion bevorderen dat communicatieprofessionals werken op basis van de nieuwste inzichten in de wetenschap. Anderzijds is het van belang dat wetenschappers antwoorden proberen te geven op vragen die in de praktijk leven.

Over de sprekers

Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager. Samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagt zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie (CSC). Insteek van het CSC is de meest recente inzichten uit de wetenschap ten goede te laten komen aan de praktijk én vice versa. Vanuit deze rol modereert zij dit CSC-webinar waarbij wetenschap en praktijk samenkomen.
Christian-Burgers.png

Christian Burgers

Christian Burgers is sinds 1 maart 2019 bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bekleedt de zogenaamde Logeion-leerstoel. Daarnaast is hij universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via taal. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO. In dit CSC-webinar reflecteert hij vanuit zijn rol als hoogleraar Strategische Communicatie op de uitkomsten van de discussie.
Jos Bartels 220x220.jpg

Joost Verhoeven

Joost Verhoeven is onderzoeker en docent aan Tilburg University op de afdeling Communicatie en Cognitie. Zijn interesse ligt met name op het gebied van medewerkerscommunicatie. Zo deed hij bijvoorbeeld onderzoek naar ‘social media at work’, hoe gaan medewerkers in social media om met hun professionele identiteit. Zijn nieuwste onderzoek gaat over communicatierollen op het werk. Samen met de Deense Vibeke Thois Madsen keek hij in de literatuur naar wat er bekend is over de verschillende rollen die mensen kunnen spelen, welke vaardigheden daarbij horen en hoe die mogelijk kunnen conflicteren. Voor communicatieprofessionals is het interessant om de verschillende rollen te onderkennen en te onderzoeken hoe je medewerkers in de verschillende rollen zou kunnen coachen of faciliteren. Een organisatie met medewerkers die goede strategische communicatoren zijn, vergroot haar omgevingssensitiviteit en daarmee haar innovatiekracht.
Jos Bartels 220x220.jpg

Jos Bartels

Jos Bartels is Associate Professor in Organizational Communication bij de School of Communication aan de Hong Kong Baptist University. Jos begon zijn carrière als docent en universitair docent Marketing en Organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente. In die periode voltooide hij zijn proefschrift over de relatie tussen het communicatieklimaat en de organisatie-identificatie van medewerkers op verschillende organisatieniveaus. Ook werkte hij als Senior Onderzoeker Consumentengedrag bij Wageningen University & Research. Als universitair docent gaf Jos college over een groot aantal onderwerpen: interne communicatie en nieuwe media, sociale media @ work, gedrag en communicatie in organisaties en branding, imago en identiteit. In dit CSC-webinar zal hij met name bespreken hoe medewerkers zich identificeren met de organisatie en hoe ze dit vervolgens ook naar buiten toe uitdragen. Hij gaat met name in op de ambassadeursrol van medewerkers via Facebook en Linkedin.

Prijzen

Niet-Leden
€ 20,00

Kostenoverzicht:
Leden: € gratis
Logeion Young Professionals: € gratis
Niet-leden: € 20,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 1 september 2021. 

Dit jaar bestaat Logeion 75 jaar. Alle Logeion-leden kunnen dit jaar gratis naar 10 geselecteerde bijeenkomsten. 

Dit webinar is een de 10 geselecteerde gratis bijeenkomsten in 2021 voor leden. Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.