Logo Zoeken
Online

In 7 stappen naar een succesvolle newsroom

donderdag 27 mei 2021 van 15:30 uur tot 17:00 uur
Newsroom_705x220.jpg

Steeds meer organisaties kiezen ervoor zelf nieuws te maken en te publiceren op de eigen online media kanalen. Maar ook landelijke en regionale nieuwsredacties maken graag gebruik van nieuwscontent die kant-en-klaar wordt aangeboden. Een goed ingerichte ‘newsroom’ is de centrale spil in dit proces.

Het schoolvoorbeeld is de newsroom van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Rik Rensen is een van de grondleggers. Hij transformeerde de traditionele communicatieafdeling van het CBS in een professionele nieuwsredactie, die dagelijks de Nederlandse media voorziet van nieuwswaardige content. Hij vertelt jou uit eigen ervaring wat ervoor nodig is om als organisatie nieuws zelf te regisseren en daarmee regie te voeren over je reputatie. 

Steeds meer organisaties kiezen ervoor zelf nieuws te maken en te publiceren op de eigen online mediakanalen. Maar ook landelijke en regionale nieuwsredacties maken graag gebruik van nieuwscontent die kant-en-klaar wordt aangeboden. Een goed ingerichte ‘newsroom’ is de centrale spil in dit proces.

Het schoolvoorbeeld is de newsroom van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Rik Rensen is een van de grondleggers. Hij transformeerde de traditionele communicatieafdeling van het CBS in een professionele nieuwsredactie, die dagelijks de Nederlandse media voorziet van nieuwswaardige content.

Na een introductie 'zelf nieuws maken' door Angelique van Trirum (Videonieuwsbericht) vertelt Rik uit eigen ervaring wat ervoor nodig is om als organisatie zelf nieuws te regisseren en daarmee de regie te voeren op de reputatie. Hoe komt zo’n proces tot stand en welke keuzes moet je maken?

Vervolgens gaan we in op hoe je dan zelf nieuws maakt. Hoe maak je gebruik van vaste nieuwsmomenten? Hoe reageer je op actuele berichtgeving? En hoe haak je in op relevante thema’s? Herkenbare formats en slimme programmering doen de rest.

Deze sessie wordt uitgezonden vanuit de Videonieuwsbericht studio in Hilversum.

Over de sprekers

Angelique van Trirum.jpg

Angelique van Trirum

Angelique van Trirum is senior videoredacteur bij Videonieuwsbericht. Afkomstig van het RTL nieuws waar ze de laatste 18 jaar heeft gewerkt als eindredacteur. Daarnaast is ze gastdocent geweest aan de School voor Journalistiek in Utrecht Bij Videonieuwsbericht maakt ze montages, ontwikkelt formats voor en geeft inspiratiesessies en workshops. Ze wordt gedreven door de vraag hoe je met je verhaal je kijker kunt raken.
Rik Rensen_200x200.jpg

Rik Rensen

Rik Rensen is partner bij de Reputatiegroep. Hij adviseert en traint onder meer het management van grote en middelgrote ondernemingen op het gebied van positionerings– en communicatievraagstukken. Rik werkte 10 jaar voor NRC Handelsblad en hij was de eerste hoofdredacteur van RTL Nieuws. Hij was ook hoofdredacteur van de actualiteitenrubriek NOVA en Radio Nederland Wereldomroep. Rik is medeauteur van het boek ‘De Stijl van de Leider’, over de stijl van leidinggeven van 26 Nederlandse topondernemers. Bij CBS legde hij de basis voor de transformatie van de communicatieafdeling in een professionele newsroom, die met zijn nieuwswaardige output vrijwel dagelijks de nieuwskolommen haalt van de Nederlandse media en met live studiogesprekken de audiovisuele nieuwsmedia bedient.

Prijzen

Niet-Leden
€ 35,00

Voor deze Online Vakimpuls is de Logeion-waardebon geldig.

Kostenoverzicht
:
Leden: € 17,50
Young Logeion: € 10,00
Niet-leden: € 35,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 19 mei 2021. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.