
Ethiek in het nieuwe medialandschap
Kies je rol als communicatieprofessional
Bestaan er grenzen aan journalistieke vrijheid op het oneindige internet? Hoe onderscheid je goede en betrouwbare bronnen van nepnieuws? In het huidige medialandschap draagt bijna iedereen bij aan een ongelimiteerde informatiestroom. Maar trek je als bedrijfsjournalist, tekstschrijver of communicatieadviseur een duidelijke grens in wat ethisch verantwoord is? En hoe kun je de grenzen opzoeken of oprekken zonder de werkrelatie met je opdrachtgever in gevaar te brengen? Laat je inspireren tijdens deze Vakimpuls over ethiek in het medialandschap en ga onder leiding van Ivonne Smit in gesprek met door de wol geverfde media-experts Huub Evers en Nico de Leeuw.
Huub Evers (zelfstandig onderzoeker en publicist media-ethiek en interculturele journalistiek) neemt je mee in de theorie: wat zijn de grenzen aan meningsuiting en journalistieke vrijheid in deze tijd van social media en nepnieuws? Hoe denkt de Raad voor Journalistiek hierover en is er verschil tussen ‘gewone’ journalisten en bedrijfsjournalisten, tekstschrijvers of communicatieadviseurs? Vervolgens gaat Nico de Leeuw (media- en communicatieadviseur) in op de praktijk: hoe ga je om met ethiek en vakmanschap in het nieuwe medialandschap en wat is je rol als bedrijfsjournalist, tekstschrijver of communicatieadviseur?