Logo Zoeken
Vakimpuls Den Haag Online

De unusual suspects: hoe bereik en betrek je ze?

donderdag 4 oktober 2018 van 12:30 uur tot 17:00 uur

Locatie

VNG
Nassaulaan 12
2514 JS Den Haag

Programma van De unusual suspects: hoe bereik en betrek je ze?

Op donderdag 4 oktober:
12:30 - 13:00 Ontvangst
13:00 - 13:10 Welkom door de vakgroep Publieke communicatie
13:10 - 14:00 Unusual suspects: hoe bereik en betrek je ze? Door Christine Bleijenberg
14:00 - 14:15 Korte pauze (zaal wordt opgedeeld in 3 subzalen)
14:15 - 15:00 Workshopronde 1, keuze uit drie workshops:
  Workshop 'Direct duidelijk!' Door Lodewijk van Noort
  Workshop 'De participatieaanpak Delfts Doen' Door Natasha Viering
  Workshop 'Jongerencommunicatie' Door Ianthe Dickhoff
15:00 - 15:15 Pauze
15:15 - 16:00 Workshopronde 2, keuze uit drie workshops:
  Workshop 'Communiceren in beelden' Door Vanessa Duterloo
  Workshop 'Gedragskennis' Door Sanne Verra
  Workshop 'Haarlemse minima-aanpak' Door Anja Francissen, Esther Pauel
16:00 - 16:10 Korte pauze
16:10 - 16:25 Plenaire afsluiting
16:25 - 17:00 Borrel
  1. Van 14:15 tot 15:00

    Workshop 'Direct duidelijk!'

    Door Lodewijk van Noort

    Dit najaar start de landelijke campagne Direct Duidelijk vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken in samenwerking met de Nederlandse Taalunie. Het doel is het belang van heldere communicatie bij elke overheidsorganisatie goed tussen de oren te krijgen. Hiervoor komen ook hulpmiddelen beschikbaar, zodat je er binnen je organisatie mee aan de slag kunt. Noorwegen en Vlaanderen gingen ons al voor en met groot succes. Lodewijk van Noort is de Nederlandse campagneleider en neemt je mee door de plannen, maar ook wil hij graag van je weten waar je behoeften liggen.

  2. Van 14:15 tot 15:00

    Workshop 'De participatieaanpak Delfts Doen'

    Door Natasha Viering

    In 2016 is de gemeente Delft gestart om samen met de stad, bottom-up, een participatieaanpak te maken. Ze gingen de stad in met de vraag: Hoe willen Delftse inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrokken worden bij ontwikkelingen in hun buurt en stad?  De verrassende uitkomst daarvan is de basis voor de nieuwe participatieaanpak Delfts Doen. Een incrementele aanpak waarvoor Delft  een nominatie kreeg voor de Aan de slag Trofee. Natasha Viering en Astrid Overvoorde nemen je mee in deze aanpak waarbij een diversiteit aan meningen wordt opgehaald en niet alleen de ‘usual suspects’ in beeld komen.

  3. Van 14:15 tot 15:00

    Workshop 'Jongerencommunicatie'

    Door Ianthe Dickhoff

    Gemeenten vinden het moeilijk om jongeren te bereiken. De ervaring leert dat jongeren op zich niet zo moeilijk te bereiken zijn áls je openstaat voor de communicatiemiddelen en -stijlen die jongeren hanteren en de nodige tijd investeert. Vooral aan het laatste schort het vaak. Jongeren zelf vinden de communicatiekanalen van de gemeente te omslachtig en hebben (te) weinig inzicht in de complexiteit van ambtelijke processen. Ianthe Dickhoff deelt haar learnings en geeft je tips, tricks, handvatten en tools om je communicatie met jongeren te verbeteren.

  4. Van 15:15 tot 16:00

    Workshop 'Communiceren in beelden'

    Door Vanessa Duterloo

    Mensen komen in beweging doordat ze een helder beeld voor ogen hebben en zich hiermee verbonden voelen. Een tastbaar beeld helpt om met elkaar volgende stappen te bepalen, door zichtbare ideeën komen we sneller tot de kern en raken we geïnspireerd. Door een visuele samenvatting te maken is de opbrengst direct zichtbaar. Dankzij de beeldverhalen onthouden we beter wat er is gezegd. Vanessa Duterloo neemt je mee in de basis van communiceren in beelden. Aan het eind van deze workshop heb je een beeld hoe je beelden kunt inzetten in je werk.

  5. Van 15:15 tot 16:00

    Workshop 'Gedragskennis'

    Door Sanne Verra

    We vragen veel van de burger. We willen dat onze inwoners de buurt schoon houden, gezond leven, stemmen, participeren en nog veel meer. Dit doen we vaak door te informeren of door regels op te leggen. Als we effectief gedrag willen beïnvloeden zullen we, zeker waar het gaat om kwetsbare doelgroepen, verder moeten kijken dan dat. Het grootste gedeelte van ons gedrag is onbewust. Dit onbewuste gedrag moeten we benutten! Kennis over gedrag, begrijpen hoe mensen tot keuzes komen én handvatten om deze processen te beïnvloeden, dat is in het kort het vakgebied gedragsverandering. In deze workshop leer je meer over onbewust gedrag en hoe je dit effectief kunt beïnvloeden.  

  6. Van 15:15 tot 16:00

    Workshop 'Haarlemse minima-aanpak'

    Door Anja Francissen, Esther Pauel

    Wat begon als een raadsmotie: ‘Hoe kunnen we de Haarlemse minima beter bereiken zodat de gelden die voor hen beschikbaar zijn ook worden benut?’, werd de campagne ‘Extra’s voor mensen met een krappe beurs’ ontwikkeld, die tot op de dag van vandaag loopt. Onderzoek maakte duidelijk dat minima hun problemen niet graag kenbaar maken en al helemaal niet graag naar de gemeente stappen. Enerzijds omdat ze niet weten dat de gemeente iets voor hen kan betekenen, anderzijds omdat de gemeente heel veel vragen stelt. We hebben contact gezocht met de partners in de stad met hun hulp een campagne opgebouwd. Omdat we niet stil willen blijven staan en ook weten dat we als overheid niet de wijsheid in pacht hebben, is een uitgebreide klantreis gedaan om uit te vinden wie, waar, wat zoekt bij de gemeente Haarlem. Die klantreis leverde verrassende inzichten op. Met een mini-klantreis laten we je zien wat dit middel je kan opleveren.

Kostenoverzicht:
Leden:  42,50
Young Logeion: € 21,25
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 26 september 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.