Logo Zoeken
Masterclass Amsterdam Online

The Living Brand - dr. Rik Riezebos

woensdag 31 oktober 2018 van 15:30 uur tot 20:30 uur

Locatie

Parool Theater
Wibautstraat 129
1091 GL Amsterdam
Brands-705x220.jpg

In de wereld van merkenstrategie en branding wordt algemeen aangenomen dat imago en reputatie van een organisatie voor een belangrijk deel worden bepaald door haar externe communicatie. Veel tijd en middelen worden ingezet op corporate communicatie en op public relations, een klassieke aanpak. Maar uit onderzoek blijkt juist dat een sterke reputatie voor een groot deel wordt bepaald door de interne organisatiecultuur. Dr. Rik Riezebos (EURIB) breekt een lans voor het doen van een stevige analyse van de organisatie achter het merk. In deze Masterclass zal Riezebos voorbeelden laten zien van wat hij noemt ‘Living Brands’. Dit zijn organisaties die succesvol zijn geworden door een sterke bedrijfscultuur.

In de wereld van merkenstrategie en branding wordt algemeen aangenomen dat imago en reputatie van een organisatie voor een belangrijk deel worden bepaald door haar externe communicatie. Veel tijd en middelen worden ingezet op corporate communicatie en op public relations, een klassieke aanpak. Maar uit onderzoek blijkt juist dat een sterke reputatie voor een groot deel wordt bepaald door de interne organisatiecultuur.

Dr. Rik Riezebos, European Institute for Brand Management (EURIB), breekt daarom een lans voor het doen van een stevige analyse van de organisatie achter het merk. En van daaruit te bouwen aan het eigen merk en de reputatie. Als merkstrateeg, stevig geworteld in marketing, verbindt hij HR, organisatiestrategie, interne communicatie en public relations met elkaar. Op basis van data en onderzoeksinzichten ontwikkelde hij een model dat handvatten biedt om aan de slag te gaan met de eigen merkstrategie en stappen te zetten voor een re-branding. Vervolgens gaan we in gesprek met Inge Massen, Koninklijke DSM, over uitdagingen voor communicatieprofessionals.

In deze Masterclass zal Riezebos voorbeelden laten zien van wat hij noemt ‘Living Brands’. Dit zijn organisaties die succesvol zijn geworden door een sterke bedrijfscultuur. Denk aan organisaties als Patagonia, Southwest Airlines, Starbucks en mogelijk ons ‘eigen’ Coolblue. Een ander voorbeeld is Zappos.com. Dit bedrijf biedt zijn werknemers na een training de keuze: het bedrijf verlaten met een aanzienlijk geldbedrag op zak of blijven zonder deze beloning. Hiermee weet Zappos.com werknemers aan zich te binden die zichtbaar toewijding en betrokkenheid tonen. Uiteindelijk leidt dit tot meer proactief en productief gedrag binnen de organisatie.

Voor jonge organisaties en net startende bedrijven is het eenvoudiger om een Living Brand-strategie als vertrekpunt te nemen voor goed reputatiemanagement. Rik Riezebos laat zien dat ook bestaande merken, met een gevestigde reputatie, veel kunnen leren van hun inside-out-benadering: hoe een bedrijf vanuit zijn eigen interne kracht een sterk extern beeld kan opbouwen.

Benieuwd hoe jij als communicatieprofessional de brug kan slaan tussen interne communicatie, HR en marketing en kan bouwen aan een duurzame merkstrategie? Reserveer 31 oktober in je agenda!


Over de sprekers

Inge Massen.jpg

Inge Massen

Inge Massen is werkzaam als Global Director Purpose & Brand bij Koninklijke DSM. DSM behoort bij de eerste bedrijven die hun purpose-gedreven aanpak expliciet onderdeel hebben gemaakt van hun strategie. Inge is verantwoordelijk voor het verder verankeren van deze aanpak in de organisatie om zo waarde te creëren voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en de maatschappij. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor het DSM merk. Inge heeft 25 jaar internationale ervaring op het gebied van business-to-business branding, marketing en communicatie.
Rik_Riezebos_vierkant.jpg

Rik Riezebos

Dr. Rik Riezebos behaalde zijn master in economische psychologie aan de Tilburg University. Daarna verbreedde hij zijn scope door het PhD program in general management te volgen aan de RSM/Erasmus Universiteit. Daar rondde hij in 1994 een proefschrift over merkenbeleid af. Van 1991 tot 2001 was hij aangesteld als associate professor bij die universiteit en van 1998 tot 2001 was hij tevens directeur strategie bij TBWA/ARA in Rotterdam. Sinds 2002 is hij algemeen directeur van EURIB en managing consultant bij Brand Capital, een adviesbureau voor strategische merkvraagstukken. Rik Riezebos schreef meerdere boeken over zijn vakgebied. ‘Merkenmanagement’ (2002) en ‘Positioneren’ (2018) zijn daarvan de meest bekende. Naast zijn werk voor EURIB adviseert hij ook organisaties op het gebied van hun merkenbeleid. Veel voorkomende vragen gaan over positioneren en merkarchitectuur. Van city branding heeft hij min of meer zijn hobby gemaakt. In zijn presentaties verwerkt hij veel van zijn praktijkervaringen, maar ook leest hij bijzonder veel artikelen en boeken over zijn vakgebied. Dit zorgt ervoor dat zijn presentaties altijd een goede mix zijn van ‘need to know’ en ‘nice to know’. Meer informatie over hem is te vinden op zijn persoonlijke website rikriezebos.nl.

Parool Theater

Wibautstraat 129
1091 GL AMSTERDAM
Bekijk op Google Maps

Het Parool Theater is het auditorium gevestigd in The Student Hotel Amsterdam City. Het auditorium wordt onder meer ingezet voor conferenties, presentaties en andere zakelijke bijeenkomsten. De naam Parool Theater verwijst naar het verleden van de locatie. In het gebouw, aan de Wibautstraat in Amsterdam, waren voorheen de redactie en drukkerij van Amsterdams nieuwsblad Het Parool gevestigd.

Openbaar vervoer
Vanaf Amsterdam Centraal Station is het Parool Theater goed en snel te bereiken met metro 51, 53 of 54. Je stapt uit bij halte Wibautstraat.

Met de auto
Parkeren kan op het privé-parkeerterrein (150 plekken) achter het gebouw, via de Vrolikstraat. Parkeren kost €4 per uur of €17.50 voor 24 uur, de kosten worden achteraf berekend. Helaas zijn deze plekken niet vooraf te reserveren. Mocht er geen plek beschikaar zijn, dan kun je op 5 minuten loopafstand parkeren in de garage van OLVG Ziekenhuist Oost.

Prijzen

Niet-Leden
€ 165,00

Kostenoverzicht:
Leden: €95,00 
Young Logeion: €47,50
Niet-leden: €165,00

Logeion-waardebonnen zijn niet geldig voor masterclasses

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 23 oktober 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.