Over De medewerker als ambassadeur van de organisatie - CSC Webinar

De medewerker als ambassadeur van de organisatie - CSC Webinar

Het webinar maakt deel uit van een nieuwe reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de CSC Webinars.

Medewerkers vervullen in toenemende mate een belangrijke rol in de interne en externe communicatie van organisaties. Welke communicatierollen spelen medewerkers in de organisaties? Wat betekent dat voor het communicatievak en de organisatie? Nieuwe inzichten betekenen ‘the end of employee communication as we know it’! In het webinar stellen twee hoogleraren de rol van medewerkers in strategische communicatie centraal.  

Joost Verhoeven (Tilburg University) onderzocht samen met Vibeke Madsen wat er zoal bekend in de vakliteratuur is over communicatieve rollen van medewerkers in organisaties. Samen ontwikkelden zij een framework waarin zij acht rollen van medewerkers onderscheiden. In het webinar belicht Joost de verschillende rollen. Eén van die rollen is die van ambassadeur. Maar bijvoorbeeld ook de criticus is van groot belang en vergeet de innovator niet. 

Jos Bartels (Hong Kong Baptist University) zoomt vervolgens in op de ambassadeursrol van medewerkers in sociale media. Steeds meer communicatieve functies komen bij medewerkers te liggen. Medewerkers en experts moeten daardoor over dezelfde communicatieve skills beschikken zoals die traditioneel voorbehouden zijn aan communicatieprofessionals. Hebben we eigenlijk nog wel een communicatieafdeling nodig, vraagt organisatiecommunicatie-expert Jos Bartels zich af. Het traditionele onderscheid tussen LinkedIn (zakelijk) en Facebook (persoonlijk) vervaagt steeds meer. Welke factoren maken dat medewerkers zich via deze media positief uitlaten over de organisatie? Wat als medewerkers zich negatief uitlaten? 

Christian Burgers (bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam) geeft na afloop zijn reflectie op beide minicolleges.

Professionalisering en kennisdeling zijn door de jaren heen belangrijke kernactiviteiten van Logeion geworden. Het Centrum Strategische Communicatie (CSC)geeft daar op een bijzondere manier invulling aan door de verbinding wetenschap-praktijk te versterken.

Aan de universiteiten en hogescholen die partner zijn van het Centrum Strategische Communicatie vindt regelmatig baanbrekend onderzoek plaats, dat zijn weg naar de praktijk nog niet gevonden heeft. Door de verbinding te leggen, wil Logeion bevorderen dat communicatieprofessionals werken op basis van de nieuwste inzichten in de wetenschap. Anderzijds is het van belang dat wetenschappers antwoorden proberen te geven op vragen die in de praktijk leven.

Aanmelden

Je kunt je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticketsoort Prijs
Niet-Leden € 20,00

Kostenoverzicht:
Leden: € gratis
Logeion Young Professionals: € gratis
Niet-leden: € 20,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 1 september 2021. 

Dit jaar bestaat Logeion 75 jaar. Alle Logeion-leden kunnen dit jaar gratis naar 10 geselecteerde bijeenkomsten. 

Dit webinar is een de 10 geselecteerde gratis bijeenkomsten in 2021 voor leden. Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Deel met anderen

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.