Logo Zoeken
Webinar Online

Wat hebben Marketing en Communicatie elkaar te bieden?

woensdag 14 april 2021 van 16:00 uur tot 17:00 uur
Lanscape sprekers 705x220.jpg

Op 14 april 2021 organiseert Logeion een dialoog tussen Ronald Voorn en Betteke van Ruler over wat  Marketing en Communicatie aan elkaar kunnen hebben. De trends in beide vakgebieden laten zien dat ze zowel in theorie als in aanpak steeds meer overlap vertonen. Maar daarmee komen ze allebei op voor henzelf nog onbekende terreinen.

Logeion organiseert een dialoog tussen Ronald Voorn (senior docent marketing analytics en onderzoeker aan de HU) en prof.dr. Betteke van Ruler (emeritus hoogleraar in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) over wat Marketing en Communicatie aan elkaar kunnen hebben.

De trends in beide vakgebieden laten zien dat ze zowel in theorie als in aanpak steeds meer overlap vertonen. Maar daarmee komen ze allebei op voor henzelf nog onbekende terreinen. In C#4 2020 schreef Betteke erover, na lezing van het mooie boek Doet marketing ertoe? van hoogleraar marketing Ruud Frambach. Hij stelt dat organisaties in hun marketing niet alleen naar de belangen van aandeelhouders en klanten moeten kijken maar ook naar die van andere stakeholders en de samenleving als geheel. Dat vraagt om een heel andere insteek in hun communicatie, schreef zij. Daar doet Frambach te gemakkelijk over.

Hoogste tijd dus dat marketeers te rade gaan bij het communicatievakgebied. Tegelijkertijd willen communicatieprofessionals meer resultaatgericht en data-driven gaan werken. En meer invloed hebben op de strategische keuzes in de organisatie en het beleid. Maar eerlijk is eerlijk, dat staat allemaal nog in de kinderschoenen. Marketeers zijn daar veel verder mee. Wat kunnen communicatieprofessionals van hen leren?

Deze en nog veel meer thema’s komen aan de orde in deze meeting of minds met twee experts die nieuwsgierig zijn naar elkaars kennis. Ronald en Betteke zijn ervan overtuigd dat hun beide vakgebieden daar beter van kunnen worden. Doe mee met dit gesprek en laat horen hoe jij hier tegenaan kijkt.

Over de sprekers

andre-manning.jpg

André Manning

Al ruim twintig jaar in het vak; een ervaren communicatieprofessional kun je André Manning wel noemen. Na een lange, internationale carrière bij Philips waar hij uiteindelijk de hoogste communicatiefunctie vervulde, stapte hij over naar Booking.com. Tijdens deze periode leerde hij de ins -en outs van e-commerce platforms en hoe daar een communicatiefunctie op in te richten. Vervolgens verbreedde hij zijn kennis en inzichten bij achtereenvolgens Akzo, het in Zurich gevestigde Australische verpakkingsbedrijf Amcor en de Nederlandse AFM. André was directeur van Logeion, de Nederlandse beroepsvereniging voor communicatieprofessionals, met de opdracht om de vereniging te laten groeien en het ondersteunende bureau verder te professionaliseren. Eind 2021 ging hij naar Tata Steel Nederland en werd daar hoofd Communicatie & Public Affairs; een boeiende functie in turbulente tijden.
betteke-van-ruler-poging2.jpg

Betteke van Ruler

Betteke van Ruler is emeritus-hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft een lange carrière achter de rug, eerst als communicatieprofessional, daarna als docent communicatie in het hbo en sinds 1996 als wetenschapper. In de loop van de tijd heeft zij talloze boeken en artikelen gepubliceerd over het communicatievak. Haar laatste boek 'Strategisch communicatie frame II' verscheen in november 2023. In 2014 is de Van Ruler Academy opgericht waarin ze een brug slaat tussen theorie en praktijk. Betteke van Ruler is tevens erelid van Logeion.
ronald2.jpg

Ronald Voorn

Ronald Voorn is sinds 1982 actief met het managen van merken, zo was hij o.a. Global Marketing Director en Managing Director bij Heineken. Sinds 2011 is Ronald senior docent (marketing analytics) en onderzoeker aan de HU binnen het lectoraat Marketing en Customer Experience en docent in het masterjaar aan de UTwente in Marcom en Consumenten psychologie. Ronald is daarnaast actief als vicevoorzitter van de RvC van verzekeringsmaatschappij Univé Dichtbij, lid van de raad van toezicht van het NIMA en RvC lid van de plantage PortoMari te Curaçao.Hij hoopt binnenkort zijn PhD te behalen op het onderwerp hoe merkwaarden het consumenten gedrag beïnvloeden.

Prijzen

NIMA leden
€ 15,00
Niet-Leden
€ 30,00

Kostenoverzicht:
Leden: € 15,00
Logeion Young Professionals: € 7,50
Niet-leden: € 30,00
NIMA leden: € 15,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 6 april 2021. Voor het college is de Logeion-waardebon geldig. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.