Logo Zoeken
Online

Als niemand meer luistert : Overlevingsstrategieën voor communicatieprofessionals in het selfie-tijdperk prof. dr. Mark Deuze

donderdag 12 februari 2015 van 15:00 uur tot 18:00 uur

Locatie

De Nieuwe Energie
3e Binnenvestgracht 23
2312 NR Leiden
LOGNW_digitalisering.jpg

Hoe spreek je mensen aan in een digitale cultuur waarin niemand meer luistert? Hoe ontwikkel je je carrière in de media waar trends en ontwikkelingen zich sneller opvolgen dan je tijd hebt om je aan te passen? In de Van Markenlezing 2015 ontwikkelt prof. dr. Mark Deuze een tactiek om te overleven in het medialeven.

Hoe spreek je mensen aan in een digitale cultuur waarin niemand meer luistert? Hoe ontwikkel je je carrière in de media waar trends en ontwikkelingen zich sneller opvolgen dan je tijd hebt om je aan te passen? In de Van Markenlezing 2015 ontwikkelt prof. dr. Mark Deuze een tactiek om te overleven in het medialeven.

Media zijn alomtegenwoordig. Mensen brengen tegenwoordig meer tijd door met media dan ooit tevoren. Het aantal kanalen, mediavormen, genres, devices, apps en formats groeit in razend tempo. Tegelijkertijd wordt het voor wie werkzaam is in de media steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. De arbeidsmarkt voor media- en communicatieprofessionals is precair, dynamisch en buitengewoon onvoorspelbaar.

Deze paradox vraagt van professionals dat ze nieuwe overlevingsstrategieën ontwikkelen – in termen van nieuwe businessmodellen, effectieve werkpraktijken en ondernemerschap. Ook de (bedrijfs)journalistiek heeft behoefte aan nieuwe tactieken, een nieuw zelfbeeld, nieuwe organisatiestructuren.

Mediawerkers moeten zich in toenemende mate ondernemend opstellen. Zowel op het gebied van loopbaanontwikkeling als op het terrein van communicatie met het publiek dat geen publiek meer is. In een leven in media zijn mensen massaal bezig met zelfcommunicatie.

Prof. dr. Mark Deuze (hoogleraar Mediastudies aan de UvA) ontvouwt in deze Van Markenlezing strategieën voor effectieve communicatie in dit selfietijdperk. De discussie na afloop van de lezing wordt geleid door (bedrijfs)journalist Pjotr van Lenteren (Coördinator Opleiding & Ontwikkeling bij Maters & Hermsen) die als dagvoorzitter altijd voor vuurwerk zorgt.

Over de Van Markenlezing
Jaarlijks wordt in januari de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland (1882). Bij deze lezing staat steeds het grensvlak tussen bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden centraal. In de afgelopen jaren zijn de Van Markenlezingen verzorgd door Suzanne de Bakker, Peter Kerkhof, Hans Hoeken, Luc van Beers, Sak van den Boom, Leon de Wolff, Huub Evers, Betteke van Ruler, Ebele Wybenga, Henk Vlaming en Carel Jansen.

Over de Van Markenlezing
Jaarlijks wordt in januari de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland, J.C. van Marken (1882). - See more at: http://www.nvj.nl/agenda/de-journalist-als-ondernemer-overleven-in-de-mediawereld#sthash.ArXcXPlb.dpuf
Over de Van Markenlezing
Jaarlijks wordt in januari de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland, J.C. van Marken (1882). - See more at: http://www.nvj.nl/agenda/de-journalist-als-ondernemer-overleven-in-de-mediawereld#sthash.ArXcXPlb.dpuf
Over de Van Markenlezing
Jaarlijks wordt in januari de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland, J.C. van Marken (1882). - See more at: http://www.nvj.nl/agenda/de-journalist-als-ondernemer-overleven-in-de-mediawereld#sthash.ArXcXPlb.dpuf

Over de sprekers

LOGNW_Mark Deuze_vierkant.jpg

Mark Deuze

Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies, in het bijzonder Journalistiek, aan de Universiteit van Amsterdam. Daarvoor (van 2005 tot 2013) werkte hij als universitair hoofddocent bij het Department of Telecommunications van Indiana University, Verenigde Staten, en was hij in deeltijd hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden. Zijn meest recente boeken zijn Managing Media Work (Sage, 2011), en Media Life (Polity Press, 2012). Weblog: deuze.blogspot.com.
LOGNW_Pjotr van Lenteren_vierkant.jpg

Pjotr van Lenteren

Pjotr van Lenteren kent na vijftien jaar schrijven de vrije én de bedrijfsjournalistiek van binnen en van buiten. Bij Maters & Hermsen journalistiek leidt hij bedrijfsjournalisten op en adviseert hij klanten over mediagebruik en –concepten. Daarnaast schrijft hij over boeken voor de Volkskrant en andere media. Pjotr haalt graag de nonsens uit het debat over online en offline en concentreert zich graag op de inhoud. Hij treedt regelmatig op als live interviewer en dagvoorzitter.

De Nieuwe Energie

3e Binnenvestgracht 23
2312 NR LEIDEN
Bekijk op Google Maps

Het monumentale pand van De Nieuwe Energie is industrieel erfgoed. In 2008 werd het getransformeerd tot één van de meest toonaangevende bedrijfslocaties van Nederland.  De monumentale en industriële uitstraling van Nieuwe Energie geeft iedere bijeenkomst iets extra's.

De Nieuwe Energie is op loopafstand van het Centraal Station (6min.). Betaald parkeren is mogelijk in de omgeving of in de nabijgelegen parkeergarage aan de Langegracht

Prijzen

Leden NVJ/Villamedia
€ 37,50
Niet-Leden
€ 85,00
Tekstnet-leden
€ 45,00

Kostenoverzicht:
Leden:   45,00
Tekstnet-leden: 45,00
Leden NVJ/Villamedia: 45,00
Logeion Young Professionals: 22,50
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 4 februari 2015.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.