Agenda

Agenda

  1. Op 24-09-18 in Soesterberg:

    Online communicatie in de publieke sector

    Over digitale toegankelijkheid, Customer Obsession en zakelijk vloggen

    In de publieke sector draait het om de burger: wetten zijn er voor de burger; informatie is er voor de burger én ook de communicatie is gericht op de burger. Dagelijks wordt er hard gewerkt om burgers goed te informeren of gesprekken tot stand te brengen waarbij het belang van online kanalen toeneemt. Hoe bereik je de doelgroep effectief via online kanalen, welke online middelen zet je in en op welk moment? Hoe kun je op basis van data je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken? Tijdens deze Tweedaagse Vakimpuls ga je met specialisten aan de slag op het gebied van digitale toegankelijkheid, Customer Obsession én zakelijk vloggen, zodat je als online professional weer helemaal up-to-date bent.

  2. Op 26-09-18 in Nieuwegein:

    Lastige gesprekken

    Een praktisch vervolg op de Vakimpuls 'Confronteren kun je leren'

    Iedereen staat weleens voor een gesprek waarvan je weet: dat wordt lastig! Bijvoorbeeld omdat je slecht nieuws brengt, kritisch feedback moet geven of er een spannende confrontatie wacht met een onzekere afloop. Hoe comfortabel zou het zijn als je ook die gesprekken met vertrouwen tegemoet kunt zien? Marco Doeser neemt je mee naar de basis van het vak: de intermenselijke communicatie. Hij geeft inzicht in de complexiteit van lastige confrontaties en leert je vaardigheden om (bijna) elke gesprekspartner te verleiden tot een goed gesprek.

  3. Op 27-09-18 in Utrecht:

    Omgevingswet Gemeente Utrecht: communicatiekansen en -consequenties

    Op niveau (21e verdieping Stadskantoor Utrecht) in gesprek over de Omgevingswet

    In 2021 wordt de nieuwe Omgevingswet van kracht. Met deze wet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. De wetgeving wordt eenvoudiger, duidelijker en biedt meer ruimte voor lokaal maatwerk en participatie. Zodat het straks bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten en initiatieven te starten. De implementatie nu en de uitvoering ervan straks, brengt grote communicatieve opgaven en kansen met zich mee. De themagroep Omgevingswet van Logeion organiseert hierover donderdagmiddag 27 september een bijeenkomst met en bij gemeente Utrecht, waarin denken en doen centraal staat. We krijgen een kijkje in de ‘Utrechtse Omgevingswet-keuken’ en gaan praktisch aan de slag met een aantal ‘Hoe dan-vragen’.

  4. Op 04-10-18 in Den Haag:

    De unusual suspects: hoe bereik en betrek je ze?

    Over communicatie met moeilijk bereikbare doelgroepen

    Werk je als communicatieadviseur bij een gemeente, dan zul je wellicht vaker worstelen met de vraag: hoe bereiken we meer inwoners? Basistermen als participatie, acceptatie en betrokkenheid kom je weliswaar in elk beleidsstuk tegen. Toch blijft het voor de overheid lastig om bepaalde doelgroepen echt te bereiken. Vaak zijn het alleen de zogenaamde usual suspects die meepraten en meedoen. De vraag is: hoe komt het dat de overheid bepaalde groepen bewoners zo moeilijk bereikt? En omgekeerd: waarom participeren sommige groepen burgers zo weinig? En welke rol speelt communicatie hier in? Tijdens deze Vakimpuls van de vakgroep Publieke communicatie gaan we dieper in op deze vragen. 

  5. Op 05-10-18 in 's-Gravenhage:

    Enter-the-firm: Webinar Studio Company Webcast

    Maak kennis met professionele webinars: interactief, persoonlijk en zeer effectief!

    Tegen alle trends in van steeds korter en sneller communiceren, zit de gemiddelde kijkduur van live webinars al jaren in de lift. Een heel verschil vergeleken met de kijkduur van andere actuele communicatiemiddelen zoals bijvoorbeeld video of de lengte van de meeste Twitterberichten.Tijdens deze Enter-the-firm in de nieuwste studio van Company Webcast in Den Haag ontdek je hoe organisaties webinars succesvol inzetten, toegelicht met een boeiende klant case. Ook krijg je handvatten hoe je een geslaagd webinar kunt organiseren. En: je gaat zelf aan de slag en geeft je eigen webinar in de Studio Experience. Company Webcast is gevestigd in het hart van het vernieuwde COMM, dus een rondleiding is onderdeel van het programma.

  6. Op 08-10-18 in Utrecht:

    Frontoffice van de toekomst

    Met Common Ground naar ultieme dienstverlening

    Welkom in de wereld van multi-channel, bots, data-gedreven en daarmee ‘op maat’. Kortom: de frontoffice van de toekomst. Binnen de overheid is een beweging op gang gekomen die werkt aan het slimmer omgaan met persoonsgegevens: eenmalige opslag, gecontroleerde toegang en inwoners kunnen zien wie gebruik maakt van hun gegevens. Deze beweging heet Common Ground en biedt een stevige basis voor een slimme en goede frontoffice. Welke kansen bieden deze initiatieven voor jouw organisatie?

  7. Op 09-10-18 in Amsterdam:

    Organisatie van de communicatie - Ron van der Jagt (wegens succes herhaald)

    Hoe bouw je een sterke afdeling communicatie met een strategische positie?

    We leven en werken in een tijd waarin iedereen in de organisatie 24/7 communiceert. Niet alleen intern, maar ook met de rest van de wereld. Informatie delen en contact met de omgeving is al lang niet meer het exclusieve domein van de afdeling Communicatie. Dat maakt het vraagstuk van de rol en meerwaarde van deze functie in een communicatieve organisatie actueler dan ooit. Bovendien is ‘meer met minder’ overal het leidende thema voor stafafdelingen. Reorganisaties en bezuinigingen zijn aan de orde van de dag. Eén ding is daarbij duidelijk. De afdeling Communicatie moet zélf het initiatief nemen om zich voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren, anders besluiten anderen dat het tijd is voor verandering.   

  8. Op 11-10-18 in Eindhoven:

    Dagvoorzitter in één dag (wegens succes herhaald)

    Modereren kun je zelf

    Wegens succes herhaald! In deze workshop leer je van professioneel dagvoorzitter én trainer Hans Etman - van Dagvoorzitter.nl - de basis van het modereren, en passeren de belangrijkste vaardigheden van een gespreksleider de revue. Etman vertelt wat nu wel en niet jouw rol is als moderator en je krijgt tips en trucs aangereikt waar je in de dagelijkse praktijk gelijk mee aan de slag kan. Ontdek het tijdens de workshop bij de gemeente Eindhoven.

  9. Op 16-10-18 in Nieuwegein:

    De kracht van het onzichtbare

    Leer het onbewuste te gebruiken in je communicatie

    Steeds beter weten we hoe het menselijk brein werkt. Ook dat ons functioneren vooral onbewust gestuurd wordt. Als communicatieprofessional gebruik je dit inzicht bijvoorbeeld met nudgen: kleine aanpassingen in context kunnen leiden tot grote veranderingen in gedrag. Maar bestaan er ook manieren om met dit inzicht te werken in complexe situaties? In deze interactieve workshop ga je zelf aan de slag en leer je als communicatieprofessional het onbewuste vaker en effectief in te zetten.

  10. Op 24-10-18 in Eindhoven:

    De kracht van (Dutch) design bij verandering en communicatie

    From pretty to purposeful

    De rol van design in de samenleving is door de jaren heen flink veranderd. Waar het vroeger meer ging om ‘pretty’ (fragiele kopjes of artistieke tafels), wordt design nu steeds meer ingezet vanuit een maatschappelijke purpose. Dat betekent dat je met een doordacht proces naar nieuwe, relevante oplossingen werkt die een positieve impact hebben op organisaties, producten of diensten. Ben je ook benieuwd naar de rol die design kan spelen bij communicatie en verandervraagstukken? Kom dan naar deze bijzondere Logeion bijeenkomst tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven en ga zelf actief aan de slag met design for purpose.

Klik hier voor het archief van bijeenkomsten

Agenda derden