Agenda

Agenda

  1. Op 23-01-18 in Utrecht:

    Lokaal lobbyen doe je zo!

    Een introductie in de grote wereld van de lokale lobby

    Bij lobbyen denken de meeste Nederlanders aan Den Haag, Brussel en misschien zelfs wel Washington D.C., maar niet gelijk aan hun eigen gemeente. Door decentralisaties is er steeds meer budget naar gemeenten geschoven, en waar beleid wordt bepaald en budgetten worden beheerd zijn lobbymogelijkheden. Voor veel belangenbehartigers is dit een grote uitdaging: contact met één ministerie in Den Haag is makkelijker dan contact met tientallen gemeenten, elk met een eigen (beleids- en bestuurs-)cultuur.

  2. Op 25-01-18 in Rotterdam:

    Enter-the-firm Havenbedrijf Rotterdam

    Reputatiemanagement bij een wereldhaven

    De Rotterdamse haven is de grootste haven van Europa. En heeft dankzij Havenbedrijf Rotterdam een ijzersterke reputatie. Havenbedrijf Rotterdam versterkt de wereldwijde concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Om de haven te behouden en te laten groeien, bouwt Havenbedrijf Rotterdam structureel aan haar reputatie bij het bedrijfsleven, de overheid, maatschappelijke partners en omwonenden. Richard van der Eijk, Director Communications & External Affairs, neemt je mee naar het kloppend hart van de Rotterdamse haven en bespreekt de cruciale rol die communicatie- en reputatiemanagement daarin spelen.

             

  3. Op 06-02-18 in Amsterdam:

    Excellente communicatie - Dr. Piet Verhoeven

    Wetenschappelijke inzichten die de communicatiefunctie van een organisatie naar een hoger plan tillen

    Wat maakt communicatie van een organisatie excellent? Volgens de schrijvers van ‘Communication Excellence’ is dat ambitie op individueel niveau, invloedrijk zijn op afdelingsniveau en op organisatieniveau continu de verbinding zoeken. Dr. Piet Verhoeven, één van de schrijvers, geeft op 6 februari een CommunicatieCollege en biedt daarin handvatten om de communicatieafdeling naar een hoger plan te tillen.

  4. Op 07-02-18 in Utrecht:

    Young Logeion: de beste versie van jezelf

    Workshops Personal branding & Van operationeel naar strategisch

    Goed, beter, best. Als jonge communicatieprofessional ben je continu bezig om de beste versie van jezelf te worden. En daarin heb je zelf de regie. In de eerste workshop Personal Branding helpt Marcel Baas je op weg om jouw unieke merk vorm te geven en uit te dragen. En de stap van operationeel naar strategisch staat misschien al een tijdje op je to do lijst. Of je bent er al mee bezig. Wil Michels geeft in de tweede workshops praktische tips om die stap te zetten. Tijdens de pauze en de borrel zal visual researcher Fenna Wenselaar je verrassen met jouw persoonlijke ‘Eerste indruk to go’. Want kom jij echt over hoe je denkt dat je overkomt?

  5. Op 15-02-18 in Nieuwegein:

    Confronteren kun je leren! (wegens succes herhaald)

    Over groepsdynamica, conflictmanagement en systeemdenken in organisaties

    Marco Doeser neemt je mee naar de basis van het vak: de intermenselijke communicatie. Hij vertelt en beantwoordt tal van vragen over de dynamiek van weerstanden en conflicten, laat je kennismaken met systeemdenken in organisaties, anders kijken naar relaties en geeft tips hoe je ze kunt verbeteren.

  6. Op 21-02-18 in Brussel:

    Tweedaagse Studiereis naar Brussel

    Besluitvorming, communicatie en invloed: hoe werkt de EU?

    Europa is dichterbij dan je denkt. De EU investeert in openbaar vervoer in Arnhem, financiert dakboerderijen in Den Haag, stuurt Nederlandse studenten naar het buitenland met een Erasmusbeurs en zorgt voor strenge eisen waaraan ons voedsel moet voldoen. Ook in het werk als communicatieprofessional bij of voor lokale en regionale overheden ben je misschien al aangelopen tegen “die Europese regels". Of misschien ben je gewoon de communicatieprofessional die zich afvraagt waarom communicatie over de EU vaak zo moeizaam verloopt? Voor al deze geïnteresseerden organiseert Logeion voor de vierde keer de tweedaagse studiereis “ Europese instellingen in Brussel”.

  7. Op 13-03-18 in Nieuwegein:

    Stakeholdermanagement (wegens succes herhaald)

    Maak vrienden voordat het nodig is

    Communicatieprofessionals krijgen steeds vaker vragen op het vlak van stakeholdermanagement. Hoe leggen we de verbinding met de samenleving? Hoe zetten we de dialoog in? Het zijn actuele kwesties. Tegenwoordig zijn organisaties pas echt succesvol als ze – binnen en buiten – alle belanghebbenden bij hun strategie betrekken: medewerkers, klanten, aandeelhouders en de samenleving in 
het algemeen. Organisaties die hun netwerken goed onderhouden, presteren immers duurzaam beter dan organisaties die dat niet doen. Hun les: de beste manier om vrienden te maken, is door er één te zijn.

  8. Op 22-03-18 in Utrecht:

    Ik betrek! Werken aan engagement

    Communicatiespel van medewerker en management

    Gedreven medewerkers praten enthousiast over hun vak, hun werkgever en de producten die ze maken. Ze hebben plezier in hun werk, zijn minder vaak ziek en zijn trouw aan hun werkgever. Met gedreven medewerkers komen klanten eerder terug en neemt de omzet toe. Werken aan gedrevenheid draagt dus niet alleen bij aan goede relaties en een gezellige werksfeer, maar ook aan het bereiken van organisatiedoeleinden. Volgens Huib Koeleman ligt hier een belangrijke opdracht voor communicatie.

  9. Op 27-03-18 in Woerden:

    Enter-the-firm bij Roche Nederland

    Corporate communicatie in de farmaceutische industrie

    Roche Nederland ontwikkelt geneesmiddelen en diagnostische hulpmiddelen. Het bedrijf behoort tot een van de innovatiefste bedrijven ter wereld. Toch scoort Roche – net als andere farmaceutische bedrijven – laag in reputatieonderzoek. Er is veel respect voor de innovatieve producten en diensten, maar weinig vertrouwen. Hoe bouw je aan vertrouwen als je continu geconfronteerd wordt met spierballentaal als ‘een vuist maken tegen’ en ‘de macht van de farmaceutische industrie breken’? In deze Enter-the-firm kom je te weten wat Roche Nederland doet om haar reputatie te versterken én de uitdagingen die de afdeling Corporate Communicatie daarbij tegenkomt.

Klik hier voor het archief van bijeenkomsten

Agenda derden