Agenda

Bijeenkomsten

  1. Op 01-03-21:

    Merkmodellen die (echt) werken - Piet Hein Coebergh

    Als je als (corporate) communicatieprofessional in de wereld van merken duikt loop je het risico dat je afdwaalt. En voor je het weet afhaakt. Jammer. Want er valt zo enorm veel te leren van marketeers, brandmanagers en reclamespecialisten. Een merk is veel meer dan een logo of een product in een supermarkt, het is een sturend principe.

  2. Op 02-03-21:

    Anderhalve meter in de zorg: hoe krijgen we de klus geklaard?

    Hoe behoud je draagvlak voor coronamaatregelen in een zorginstelling?

    Communicatie over de coronamaatregelen is een flinke uitdaging voor zorginstellingen. Welke communicatie draagt bij aan duurzaam draagvlak voor en opvolgen van de maatregelen die ingrijpen in het leven van alle Nederlanders? Hoe dragen wij als communicatieprofessionals hier aan bij binnen onze zorginstellingen?
    Prof. dr. Julia van Weert (hoogleraar Gezondheidscommunicatie Universiteit van Amsterdam en lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van de RIVM Corona Gedragsunit) vertaalt wetenschappelijke bevindingen over gedragsverandering naar de praktijk. Caroline de Ridder (verpleegkundig directeur Amsterdam UMC) werkt binnen het ziekenhuis aan meer begrip en draagvlak voor de maatregelen.

  3. Op 11-03-21:

    Fanstrategie: verrassende inzichten in theorie en praktijk - Wil Michels

    Waarom je je zou verdiepen in je fans

    Succesauteur en docent Wil Michels gaat in op zijn nieuwste boek Fanstrategie, dat eind 2020 verscheen. Aan de hand van verschillende voorbeelden uit de praktijk laat hij je zien hoe je een fanstrategie ontwikkelt en succesvol in de praktijk brengt. 

    Daarnaast deelt Logeion-directeur André Manning zijn ervaringen met de fanstrategie uit de de periode dat hij in de VS woonde. Hij gaat in op voorbeelden uit de sport en muziek en ook hoe hij de inzichten van Wil Michels toepast op Logeion.

  4. Op 18-03-21:

    Women in PR – Prof. dr. Ana Adi

    Feminization is not good for PR: here’s why

    Ben je klaar voor een prikkelend college en discussie over een diverser en inclusiever communicatievak? Op donderdag 18 maart geeft Prof. dr. Ana Adi (Quadriga University of Applied Sciences in Berlijn) haar visie op de toekomst van het communicatievak. Ze deelt inzichten die ze heeft opgedaan tijdens haar onderzoek voor het in 2020 verschenen boek Women in PR, waarvan zij co-auteur is.

    Ana Adi zal stilstaan bij de rol die de feminisering van het communicatievak speelt bij de huidige perceptie van het vak. Stap uit je comfort zone en denk kritisch na over de huidige uitdagingen waar het communicatievak voor staat en belangrijker nog: over mogelijke oplossingen die er aan kunnen bijdragen het communicatievak diverser en inclusiever te maken.

  5. Op 23-03-21:

    Beter luisteren, goed voelen! - Harry van de Pol

    Ontdek de kern van goede communicatie

    We weten het allang: communiceren is oneindig meer dan zenden en ontvangen. Steevast komt uit onderzoek onder communicatieprofessionals naar voren dat luisteren de kern is waar goede communicatie om draait. Hoe gaat dat in zijn werk: ‘goed luisteren’? Hoe gebruik je die vaardigheid optimaal in je werk? Welke rol spelen emoties bij goed luisteren?

    Harry van de Pol, auteur van verschillende bestsellers en in Nederland dé specialist als het gaat om professioneel luisteren, neemt je mee in de theorie van luisteren de werking van emoties. In een paar energieke break-outs ga je zelf aan het werk en ontdek je dat beter luisteren en goed voelen van emoties jouw werk veel effectiever en veel leuker maakt!




  6. Op 25-03-21:

    Hoe beïnvloeden de media de kiezer?

    Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat journalisten de werkelijkheid soms negatiever voorstellen dan die in werkelijkheid was. Lezers bleken gevoeliger voor negatief nieuws dan voor positief nieuws. Slecht nieuws werd door hen eerder opgepakt dan goed nieuws. Hebben we deze zogenaamde dubbele negativiteitsbias ook gezien bij de publiciteit rond de verkiezingen?  Bepaalde groepen in de samenleving lijken zich af te keren van de traditionele nieuwsbronnen. Zagen we de afgelopen maanden deze news avoidance ook?

  7. Op 30-03-21:

    De psychologie van overtuigen - Pacelle van Goethem (wegens succes herhaald)

    Hoe werkt ons brein bij overtuigen? Hoe voorspel je succes in overtuigen?

    Rond overtuigen bestaan grofweg twee mythes. Populair is de gedachte dat overtuigingskracht voorbehouden is aan mensen met een magisch gen; je hebt het of je hebt het niet. Anderzijds leeft het idee dat overtuigen simpelweg een kwestie is van drukken op de goede knoppen. Tijd om de mythes op te blazen.

    Ontdek in deze zeer interactieve masterclass Pacelle van Goethem’s heldere denkkaders en methodes voor overtuigen en hoe je dit kunt gebruiken in communicatiestrategie en -advies. Onder leiding van Esther van der Voort van dagvoorzitter.nl gaan we samen met Pacelle van Goethem, Nederlands meest gevraagde spreker en autoriteit op het gebied van overtuigen, stem en invloed, gedragswetenschapper en overtuigexpert bij True Persuasion, op zoek naar praktische toepassingen.

  8. Op 13-04-21:

    Het succesprogramma voor jouw online community

    Jij wilt toch ook een hechte en oprechte verbinding met je doelgroep? Een succesvolle (online) community is één van de manieren om dit werkelijkheid te laten worden. Maar het is wel een flinke uitdaging om een online community levendig te krijgen en vervolgens actief te houden. Wil je meer te weten komen over community management voor jouw (beginnende) community? Of ben je al een stap verder en heeft je community een nieuwe boost nodig? 

  9. Op 14-04-21:

    Wat hebben Marketing en Communicatie elkaar te bieden?

    Op 14 april 2021 organiseert Logeion een dialoog tussen Ronald Voorn en Betteke van Ruler over wat  Marketing en Communicatie aan elkaar kunnen hebben. De trends in beide vakgebieden laten zien dat ze zowel in theorie als in aanpak steeds meer overlap vertonen. Maar daarmee komen ze allebei op voor henzelf nog onbekende terreinen.

  10. Op 20-04-21:

    Polarisatie in beeld - Sander Dorst

    Data als startpunt voor het juiste gesprek

    Een netwerkanalyse is een mooi startpunt voor het voeren van het juiste gesprek, met de juiste mensen. Een netwerkanalyse vertelt je wie vast zit in zijn of haar eigen bubbel, of juist wie een verbindende rol inneemt. Het gesprek aangaan in een gepolariseerde discussie is ingewikkeld. Een goed beginpunt is dan het in kaart brengen van de discussie, bij uitersten en bij minder uitgesproken gesprekspartners.

    Sander Dorst (communicatieadviseur bij Orange Otters Verandercommunicatie) laat aan de hand van 2 casussen zien wat de kracht is van een goede netwerkanalyse en het belang van data. Je ontdekt hoe netwerkanalyses werken en waar je begint.

Klik hier voor het archief van bijeenkomsten

Agenda derden

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.