Agenda

Bijeenkomsten

  1. Op 21-11-19 in Nieuwegein:

    Gedragsverandering en ons brein – prof.dr. Ap Dijksterhuis en drs. Gert Slob

    Welke communicatiestrategie verandert effectief gedrag?

    Per dag eisen duizenden boodschappen via allerlei media onze aandacht op. We zetten in op het vergroten van kennis en bewustzijn, in de hoop dat dit uiteindelijk leidt tot een verandering in houding en zelfs gedrag. De wetenschap laat echter zien dat dit niet werkt: menselijk gedrag komt grotendeels onbewust tot stand en is irrationeel. Prof.dr. Ap Dijksterhuis, hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en drs. Gert Slob, gedragsexpert bij Behavior Change Academy, nemen je in deze inspirerende masterclass mee in ons slimme onbewuste en de vraag hoe je mensen blijvend in beweging kunt krijgen. Met vraagstukken van deelnemers als vertrekpunt gaan we de kennis ook toepassen. Je gaat naar huis met praktische handvaten om binnen jouw communicatievraagstuk met gedrag aan de slag te blijven.

  2. Op 25-11-19 in Rotterdam:

    Leiderschapscommunicatie m/v

    Beter adviseren, meer impact

    Als zaken echt ingewikkeld worden neemt de roep om leiderschap toe. Maar hoe adviseren we onze directies en/of bestuurders als het er echt op aankomt en het spannend wordt? Begrijpen we dan waar het om draait bij leiderschap? In deze bijzondere masterclass spreken Manfred van Doorn (een internationaal actief leiderschapstrainer) en Rozemarijn Dols (auteur van o.a. het boek Is the lady for the turning?) over de verschillen tussen mannelijke- en vrouwelijke leiderschapscommunicatie en over de kracht van verhalen, betekenisgeving, de impact van goede communicatie en humor. In het tweede deel gaan we samen met Simone Bel (gespecialiseerd in o.a. vrouwelijk leiderschap en jarenlang werkzaam als directeur corporate communicatie PostNL) de opgedane inzichten vertalen naar de praktijk van communicatieafdelingen en ontdekken hoe we met meer impact onze interne opdrachtgevers kunnen adviseren.

  3. Op 10-12-19 in Amsterdam:

    Communicatie in positie – prof.dr. Betteke van Ruler

    Wat is jouw visie op communicatie en hoe past die bij jouw rol?

    De kijk op communicatie en de rol van de communicatieprofessional is aan het veranderen. Waarin moet je meegaan en waarin niet en wat betekent dit dan voor jouw visie en aanpak? Hoe zorg je ervoor dat communicatie in de organisatie aandacht krijgt? En dat jouw dienstverlening past op wat nodig is? In dit zeer interactieve CommunicatieCollege stelt prof.dr. Betteke van Ruler dit soort zaken aan de orde. Onder leiding van Daniëlle Tamis (directeur/eigenaar van PR-bureau HvdM) gaan we met elkaar in gesprek.

  4. Op 10-12-19 in Utrecht:

    Young Logeion: Profileren met podcasts

    Podcasts zijn booming. Je kunt ze op talloze platforms  beluisteren, ze zijn er in ieder genre en gaan over elk denkbaar onderwerp. Maar waar begin je als jouw organisatie ‘eens wat met podcasts zouden moeten doen’? Hoe maak je een goede podcast? Koos Tervooren en Frank Kromer van Microphone Media laten je tijdens deze Vakimpuls de kracht van een goede podcast ontdekken en delen met jou de geheimen die verstopt liggen onder de plopkap. Je gaat naar huis met praktische tips zodat je jezelf, je afdeling of je organisatie, weet te profileren met een treffende podcast.

  5. Op 18-12-19 in Rotterdam:

    Reputatiemanagement klaar voor de toekomst - prof.dr.em. Cees van Riel

    Inmiddels een mooie vak-traditie: het CommunicatieCollege van prof.dr.em. Cees van Riel vlak voor de kerstdagen. Cees van Riel staat bekend als een van de grondleggers van het corporate communicatievak en als een pionier op het gebied van reputatiemanagement. Tijdens zijn college praat hij ons bij over recente ontwikkelingen op het gebied van reputatiemanagement: duiding van cijfers en trends in Nederland en wereldwijd. Daarna gaan we onder leiding van André Manning (directeur Logeion) uitgebreid in gesprek met een drietal vakgenoten: Boudewijn van Uden (directeur corporate communicatie a.s.r.), Bernd Roelink (hoofd communicatie Koninklijke Marine) en Tom van Laarhoven (hoofd Concerncommunicatie UWV). Herkennen zij de resultaten van het onderzoek? Wat doen zij om hun eigen afdelingen succesvol te laten acteren?

        

  6. Op 09-01-20 in 's-Gravenhage:

    De Logeion-nieuwjaarsbijeenkomst 2020

    Van nieuw initiatief naar traditie

    De Logeion-nieuwjaarsbijeenkomst vindt opnieuw plaats in het recent vernieuwde Beeld en Geluid Den Haag. Als eerste zal Logeion-voorzitter Wieneke Buurman plannen en ontwikkelingen voor het vak en de vereniging toelichten, waarna dr. Christian Burgers (hoogleraar Leerstoel Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam) zijn maidenspeech voor Logeion-leden houdt over de rol van humor in communicatie. Het formele gedeelte sluiten we af met een bijdrage van Mieke Kerkhof, gynaecoloog bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis en kampioen ikjes-schrijver op de achterkant van de NRC.

  7. Op 22-01-20 in Arnhem:

    Internal branding bij VGZ: Samen zijn we zinnig bezig

    Coöperatie VGZ is een zorgverzekeraar met een sterke marktpositie en een heldere ambitie: de zorg in Nederland betaalbaar houden door samen met zorgaanbieders te werken aan zinnige zorg. Maar wat is zinnige zorg precies en hoe maak je het concreet en tastbaar voor medewerkers? PROOF ontwikkelde samen met VGZ het internal brandingconcept: Samen zijn we zinnig bezig.

  8. Op 11-02-20 in Amersfoort:

    Goede woordvoering, hoe doe je dat? (wegens succes herhaald)

    Groeien in je rol als woordvoerder

    Het is onderdeel van je communicatiefunctie: vertegenwoordig je organisatie richting de media. Je bent verantwoordelijk voor woordvoering en eerste aanspreekpunt voor journalisten. Dat vereist focus en serieuze voorbereiding. Hoe blijf je scherp en hou je vertrouwen in je gesprekken met journalisten? In deze energieke workshop met Youssef Eddini (managing partner en mediatrainer bij communicatiebureau Van Luyken) analyseren we voorbeelden uit de praktijk, bespreken we de gouden regels bij woordvoering en oefenen we met meegenomen casuïstiek van de deelnemers.

  9. Op 03-03-20 in Rotterdam:

    Leiderschapscommunicatie - Erik Reijnders

    Maak van de lijn een punt

    Voor het succesvol realiseren van veranderingen doen we vaak een stevig beroep op de managers en teamleiders in organisaties. We maken slidepacks en toolkits, die hen moeten helpen Het Verhaal (beter) te vertellen. Maar is dat wel zo effectief als je weet hoe hun wereld eruit ziet en hoe communicatie echt werkt? Wat kan jouw rol zijn in het versterken van hun ‘communicatiekracht’? Ontdek het tijdens het CommunicatieCollege over leiderschapscommunicatie met Erik Reijnders op 3 maart bij Erasmus Universiteit Rotterdam.

  10. Op 10-03-20 in Amersfoort:

    Doelgericht ontwerpen van effectieve bijeenkomsten (wegens succes herhaald)

    Live communicatie: hoe zet je het in? Wat levert het op?

    Als communicatieprofessional of -afdeling krijg je regelmatig de opdracht om een inspirerende bijeenkomst te organiseren. Events zijn een tijdrovend en kostbaar communicatiemiddel en vragen veel kennis en inlevingsvermogen van jou als communicatie-expert. Nicoline van Straten, live communicatiestrateeg en directeur van Livehouse, neemt je tijdens deze praktische workshop mee in de zoektocht naar het hoogst haalbare rendement.

Klik hier voor het archief van bijeenkomsten

Agenda derden