Agenda

Bijeenkomsten

  1. Op 03-03-20 in Rotterdam:

    Leiderschapscommunicatie - Erik Reijnders

    Maak van de lijn een punt

    Voor het succesvol realiseren van veranderingen doen we vaak een stevig beroep op de managers en teamleiders in organisaties. We maken slidepacks en toolkits, die hen moeten helpen Het Verhaal (beter) te vertellen. Maar is dat wel zo effectief als je weet hoe hun wereld eruit ziet en hoe communicatie echt werkt? Wat kan jouw rol zijn in het versterken van hun ‘communicatiekracht’? Ontdek het tijdens het CommunicatieCollege over leiderschapscommunicatie met Erik Reijnders op 3 maart bij Erasmus Universiteit Rotterdam. Onder leiding van Nancy van der Vin gaan we in gesprek met elkaar. 

  2. Op 10-03-20 in Amersfoort:

    Doelgericht ontwerpen van effectieve bijeenkomsten (wegens succes herhaald)

    Live communicatie: hoe zet je het in? Wat levert het op?

    Als communicatieprofessional of -afdeling krijg je regelmatig de opdracht om een inspirerende bijeenkomst te organiseren. Events zijn een tijdrovend en kostbaar communicatiemiddel en vragen veel kennis en inlevingsvermogen van jou als communicatie-expert. Nicoline van Straten, live communicatiestrateeg en directeur van Livehouse, neemt je tijdens deze praktische workshop mee in de zoektocht naar het hoogst haalbare rendement.

  3. Op 12-03-20 in Amsterdam:

    Ontwikkel je trainersvaardigheden (wegens succes herhaald)

    Als trainer kun je een belangrijke rol vervullen bij het communicatiever maken van je organisatie. Wordt er een beroep op je gedaan om een training te verzorgen? Heb je ambities in die richting en wil je weten of het trainerschap iets voor jou is? Wil je de kern aangereikt krijgen om een goede training te ontwerpen en uit te voeren? Dan is deze workshop 'train-de trainer' echt iets voor jou!

  4. Op 17-03-20 in Hilversum:

    Op bezoek bij Videonieuwsbericht: de vijf eigenschappen van een succesvolle newsroom

    Steeds meer organisaties kiezen ervoor zelf nieuws te maken en te publiceren op de eigen online mediakanalen. Maar ook landelijke en regionale nieuwsredacties maken graag gebruik van nieuwscontent die kant-en-klaar wordt aangeboden. Een goed ingerichte ‘newsroom’ is de centrale spil in dit proces. Het schoolvoorbeeld is de newsroom van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Rik Rensen, een van de grondleggers van deze newsroom, geeft je inzicht in wat nodig is om dat te realiseren. Hoe komt het proces tot stand en welke keuzes moet je maken? Vervolgens gaan we in op hoe je dan zelf nieuws maakt. Hoe maak je gebruik van vaste nieuwsmomenten? Hoe haak je in op actuele berichtgeving of relevante thema’s? Leer hoe ook jij meer bereikt met jouw eigen nieuws en neem meteen een kijkje achter de schermen op de redactie van Videonieuwsbericht in Hilversum.

  5. Op 24-03-20 in Utrecht:

    Workshop Employer branding: begin binnen!

    De juiste medewerkers vinden én binden. Dat klinkt mooi, maar hoe pak je dit in de praktijk aan? In deze basisworkshop zetten Lotti Zwemmer en Paulien Trommelen, consultants bij Future Communication, je letterlijk aan het werk. Na een korte inleiding en inspirerende voorbeelden in employer branding neem je jouw eigen organisatie onder de loep. Aan de hand van verschillende oefeningen ontwerpen we de perfecte medewerkersreis. Je leert hoe je een positieve medewerkersbeleving creëert, van het eerste contactmoment tot de laatste werkdag.

  6. Op 02-04-20 in Amsterdam:

    Ontdek de effectiviteit van een flexibele adviesstijl (wegens succes herhaald)

    Effectief adviseren is zorgen voor een inhoudelijk goed advies dat geaccepteerd wordt. En omdat niet elke situatie hetzelfde is heb je in je adviesstijl te variëren. Ook wel schakelen genoemd. Wil jij je stijlflexibiliteit vergroten door meer zicht te krijgen op de verschillende advies- en beïnvloedingsvaardigheden? Dan is deze praktische workshop echt iets voor jou! 

       

  7. Op 08-04-20 in 's-Gravenhage:

    Eurojust - internationaal samenwerken

    Hoe breng je de communicatie in positie?

    Eurojust is het Europees agentschap voor justitiële samenwerking en helpt nationale overheden samen te werken in de strijd tegen zware georganiseerde misdaad waarbij meer dan één EU-land betrokken is. Met deze grensoverschrijdende opdracht sta je als communicatieprofessional voor een uitdaging. Want hoe kun je met verschillende nationaliteiten en een grote diversiteit aan cases één gezicht tonen aan de buitenwereld? Hoe organiseer je als bottom-up organisatie bijvoorbeeld de gezamenlijke woordvoering? En wat is de impact van Brexit voor een organisatie als Eurojust?  Cecilia Thorfinn (Head of Unit Corporate Communication Eurojust) en Ton van Lierop (woordvoerder Eurojust) geven je inzicht in de communicatieuitdaging en de betekenis daarvan bij het tot stand komen van de communicatiestrategie, waarmee Eurjust succesvol operationele resultaten behaalt. Tijdens de rondleiding gaan de deuren open naar de operationele ruimtes en het coördinatiecentrum. 

  8. Op 12-05-20 in 's-Hertogenbosch:

    Agile werken in de praktijk

    Hoe je met kleine stapjes grote winst maakt

    Agile werken is dan misschien voor sommigen een jeukwoord, het is een fundamenteel andere manier van werken. Bij Essent hebben ze er inmiddels veel ervaring mee en zouden ze niet anders meer willen. Binnen het communicatieteam wordt veel beter en sneller met elkaar samengewerkt, en de samenwerking met andere functies in de organisatie, zoals HR en marketing, loopt ook veel beter (zie interview in C#1). De silo’s in de organisatie zijn afgebroken, er wordt resultaatgericht gewerkt met duidelijke, van tevoren vastgestelde doelen. En de leiderschapsstijl aangepast. Ze hebben de gebruikelijke agile- en scrumtechnieken wel naar hun hand gezet. Hoe? Als je hier meer over wilt weten, kom dan naar de bijeenkomst op 12 mei met Kirstin Simons en Betteke van Ruler

  9. Op 14-05-20 in Amersfoort:

    Goede woordvoering, hoe doe je dat? (wegens succes herhaald)

    Groeien in je rol als woordvoerder

    Het is onderdeel van je communicatiefunctie: vertegenwoordig je organisatie richting de media. Je bent verantwoordelijk voor woordvoering en eerste aanspreekpunt voor journalisten. Dat vereist focus en serieuze voorbereiding. Hoe blijf je scherp en hou je vertrouwen in je gesprekken met journalisten? In deze energieke workshop met Youssef Eddini (managing partner en mediatrainer bij communicatiebureau Van Luyken) analyseren we voorbeelden uit de praktijk, bespreken we de gouden regels bij woordvoering en oefenen we met meegenomen casuïstiek van de deelnemers.

  10. Op 19-05-20 in Utrecht:

    Dagvoorzitter in één dag (wegens succes herhaald)

    Modereren kun je zelf

    Soms huur je een dagvoorzitter in omdat de investering opweegt tegen wat het oplevert. En net zo vaak besluit je als communicatieprofessional het proces zelf te modereren. Om de benodigde vaardigheden daarvoor nét even beter onder de knie te krijgen, organiseert Logeion in samenwerking met Dagvoorzitter.nl de workshop ‘Dagvoorzitter in één dag’.       

Klik hier voor het archief van bijeenkomsten

Agenda derden