Logeion-jaarcongres 2014
donderdag 5 juni 2014 van 09:00 uur tot 19:00 uurLocatie
Hilton Royal SoestduinenVan Weerden Poelmanweg 4
3768 MN Soestduinen
Programma van Logeion-communicatiecongres
-
Lidl is ondervertegenwoordigd bij shoppers kleiner dan 1.60 meter en kinderen van verzetsstrijders kopen liever niet bij Aldi. Buitenissige correlaties zullen niet langer louter het exclusieve domein vormen van de Diederik Stapels van deze wereld, maar uit elke analyse van grote databestanden naar voren kunnen treden. Hoe ga je als communicatiespecialist om met de uitdagingen van valkuilen van ‘big data’ of ‘dikke data’? Met natuurlijk het verse geval van de uitglijder van de ING-directie met ‘big data’ als kern gaat journalist Peter Olsthoorn, schrijver van ‘Privacy bestaat niet – Doe er je voordeel mee’ een levendig debat aan met zijn bezoekers.
-
Glazen huis of glazen buis, hoe minder hoe beter
Herman Ram schetst de communicatiestrategie van de Dopingautoriteit, redenerend vanuit hun positie als ‘glazen huis’. De Dopingautoriteit is een kleine organisatie maar met een zeer grote zichtbaarheid. Dopinggebruik is een complex vraagstuk met veel wetenschappelijke dimensies, maar publiciteit over dopingzaken is veelal eendimensionaal en emotioneel gekleurd. En sporters die in een dopingprocedure verzeild raken, zijn zelden de calculerende oplichters waar ze voor worden uitgemaakt. Hoe daarmee om te gaan? -
Van 11:15 tot 11:45
Sessie 3: Horizontalisering
NSS 2014: Verbindingskracht
Op 24 en 25 maart was ons land gastheer van de Nucleair Security Summit 2014, de meest omvangrijke top ooit in ons land georganiseerd. Er ging een ongekende voorbereiding aan vooraf, waarin rijk, gemeenten, politie en hulpverleners, belangenorganisaties en bedrijven nauw met elkaar samen moesten werken en afspraken moesten maken over communicatie. En hoewel de NSS geen groot publieksevenement is en nucleaire veiligheid geen aaibaar onderwerp, was het vanwege de grote impact op ons land een must om ook het publiek te betrekken bij de top. Dido van Holthe, projectmanager communicatie NSS, vertelt in deze sessie hoe de projectorganisatie is omgegaan met communicatie. Ze doet dit vanuit de trend ‘horizontalisering’: we leven steeds meer in een netwerksamenleving, waarin minder gevoel voor hierarchie is en velen hun mening en ervaringen digitaal delen. -
Van 11:15 tot 11:45
Sessie 4: Emotiemaatschappij - Nudging
In het oude paradigma spenderen marketeers behoorlijke budgetten om consumenten hun gedrag via communicatie te veranderen, in het nieuwe paradigma gaat het erom de koopomgeving (offline dan wel online) zo in te richten dat consumenten zelf tot andere keuzes komen. In dit nieuwe model geven marketeers consumenten een onopgemerkt duwtje in de rug (een 'nudge') waarbij zij als vanzelf tot de gewenste keuze komen. Nudging is een principe dat in het sociaal-maatschappelijk domein al veelvuldig wordt toegepast en langzamerhand tot marketing doordringt.
-
Lidl is ondervertegenwoordigd bij shoppers kleiner dan 1.60 meter en kinderen van verzetsstrijders kopen liever niet bij Aldi. Buitenissige correlaties zullen niet langer louter het exclusieve domein vormen van de Diederik Stapels van deze wereld, maar uit elke analyse van grote databestanden naar voren kunnen treden. Hoe ga je als communicatiespecialist om met de uitdagingen van valkuilen van ‘big data’ of ‘dikke data’? Met natuurlijk het verse geval van de uitglijder van de ING-directie met ‘big data’ als kern gaat journalist Peter Olsthoorn, schrijver van ‘Privacy bestaat niet – Doe er je voordeel mee’ een levendig debat aan met zijn bezoekers.
-
Glazen huis of glazen buis, hoe minder hoe beter
Herman Ram schetst de communicatiestrategie van de Dopingautoriteit, redenerend vanuit hun positie als ‘glazen huis’. De Dopingautoriteit is een kleine organisatie maar met een zeer grote zichtbaarheid. Dopinggebruik is een complex vraagstuk met veel wetenschappelijke dimensies, maar publiciteit over dopingzaken is veelal eendimensionaal en emotioneel gekleurd. En sporters die in een dopingprocedure verzeild raken, zijn zelden de calculerende oplichters waar ze voor worden uitgemaakt. Hoe daarmee om te gaan? -
Van 12:00 tot 12:30
Sessie 3: Horizontalisering
NSS 2014: Verbindingskracht
Op 24 en 25 maart was ons land gastheer van de Nucleair Security Summit 2014, de meest omvangrijke top ooit in ons land georganiseerd. Er ging een ongekende voorbereiding aan vooraf, waarin rijk, gemeenten, politie en hulpverleners, belangenorganisaties en bedrijven nauw met elkaar samen moesten werken en afspraken moesten maken over communicatie. En hoewel de NSS geen groot publieksevenement is en nucleaire veiligheid geen aaibaar onderwerp, was het vanwege de grote impact op ons land een must om ook het publiek te betrekken bij de top. Dido van Holthe, projectmanager communicatie NSS, vertelt in deze sessie hoe de projectorganisatie is omgegaan met communicatie. Ze doet dit vanuit de trend ‘horizontalisering’: we leven steeds meer in een netwerksamenleving, waarin minder gevoel voor hierarchie is en velen hun mening en ervaringen digitaal delen. -
Van 12:00 tot 12:30
Sessie 4: Emotiemaatschappij - Nudging
In het oude paradigma spenderen marketeers behoorlijke budgetten om consumenten hun gedrag via communicatie te veranderen, in het nieuwe paradigma gaat het erom de koopomgeving (offline dan wel online) zo in te richten dat consumenten zelf tot andere keuzes komen. In dit nieuwe model geven marketeers consumenten een onopgemerkt duwtje in de rug (een 'nudge') waarbij zij als vanzelf tot de gewenste keuze komen. Nudging is een principe dat in het sociaal-maatschappelijk domein al veelvuldig wordt toegepast en langzamerhand tot marketing doordringt.
-
“We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit!” Aristoteles
We worden verwacht te presteren in een wereld die snel verandert. Hoe ga jij om met de immer toenemende druk? Sport en business zijn niet hetzelfde, toch kunnen we op het gebied van optimaal presteren veel leren van topatleten en hun coaches. Hoe bereid jij jezelf en je team voor op topprestaties? Wat is de sleutel naar echt duurzame prestaties zowel op de bank als thuis? Bedrijven zijn de coaches en zouden een inspirerende omgeving moeten bieden die het mogelijk maakt voor werknemers om optimaal te kunnen presteren. Welke omgeving creëer jij voor jezelf en je medewerkers voor die excellente performance? Gebaseerd op inzichten uit de topsport biedt deze workshop direct toepasbare handvatten die de performance verbeteren zowel op de korte als lange termijn. -
Games enthousiasmeren. Ze boeien duizenden (jonge) mensen, elke dag weer. En de laatste jaren zien we dat games ook worden ingezet voor nuttige doeleinden, bij werving- en selectieprocedures of opleidingstrajecten. Dat sluit naadloos aan bij de behoefte van veel organisaties om het ‘leren’ zoveel mogelijk op de werkplek zelf te laten plaatshebben. Maar hoe werkt dit nou precies? Dat vertellen Juan Tates en Esther Oostrom je tijdens deze workshop.
-
Zelf de regie houden op je werk en leven, hoe doe je dat? De wereld verandert snel en voortdurend. De overheid en organisaties zijn in transitie. Banen & vaste contracten verdwijnen, nieuwe werkkansen ontstaan en de techniek snelt voort. Dat heeft ook gevolgen voor het communicatievak, dat daardoor continu in beweging is. Zoals de hectiek van de social media en veranderende rol van communicatieprofessional. In onze maatschappij wordt meer participatie en leiderschap gevraagd van iedereen, ook van jou. Ik zie kansen, want de economische crisis zorgt voor meer bewustwording, verbinding en authenticiteit. Steeds meer mensen hechten waarde aan plezier in hun werk en willen vanuit hun eigenheid betekenis toevoegen. Waar sta jij in deze veranderingen? Hoe blijf jij in je kracht, maak jij je keuzes, bepaal jij je koers? Als ondernemerscoach en kansendenker, met communicatieachtergrond, maak ik je graag bewust van jouw mogelijkheden.
-
MAXIMAAL MATCHEN in adviessituaties
In deze workshop ga je actief aan de slag met situationeel adviseren. Dat betekent dat je je adviesstijl afstemt op het type klant dat je te adviseren hebt. Gebeurt het jou wel eens in een adviesgesprek dat:- de klant plotseling in mineur raakt om onbekende redenen?
- de klant niet geadviseerd wil worden, maar gewoon opdrachten verstrekt?
- de klant alle verantwoordelijkheid bij jou legt (jij bent de professional) terwijl jij wilt overleggen?
Dan is de workshop MAXIMAAL MATCHEN waarschijnlijk hulp voor je! Op speelse wijze laten we je zien hoe de mis-match eruitziet en wat je kunt doen om van deze energievreter weg te blijven. Je krijgt concrete tips om maximaal te matchen met de meest voorkomende klanttypen.
-
Van 13:30 tot 14:15
Deelsessie 5: Je ambities waarmaken: werp een kritische blik op je ontwikkeling
Door Titus MennenAls topsporter wil je jezelf steeds verbeteren. Niet omdat anderen dat van je vragen, maar omdat je zelf wilt groeien! Dan kun je ‘heel erg je best doen’ op wat je altijd al doet, of je kijkt kritisch naar wat goed gaat en waar je nog verbeterpunten ziet om jouw ambitie of dat van het team te halen. Uiteindelijk gaat het erom een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten! Maar hoe vind je die verbeterpunten? Wat moet je dan onderzoeken? En doe je dat juist voor, tijdens of na de wedstrijd? Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Deze vraag staat centraal in de workshop waarin we je uitdagen de metafoor van de topsport te vertalen naar jouw persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling.
De workshop is mede-ontwikkeld door de themagroep Accountability en is onder begeleiding van Titus Mennen, bondscoach jeugd en junioren en programmamanager talentontwikkeling van de KNZB. -
Van 13:30 tot 14:15
Deelsessie 6: Body Awareness
Wat is de zwakste schakel in jouw fysieke gestel? Door een paar oefeningen kom je erachter waar jouw zwakste punt (lichamelijk) zit. Doe mee en verbaas jezelf! Met deze fysieke workshop stel jij zelf vast met welke klachten jij kampt en kom je erachter wat jouw het meeste energie kost. Gezamenlijk komen we erachter en krijg je specifieke oefeningen die je eventuele klachten na een periode van 6-12 weken kunnen reduceren met 50%. Een uptempo workshop waar je fysiek aan de slag moet.
-
In de workshop 'Dit ben ik & Dit kan ik' zet jij je persoonlijke ontwikkeling tot volwaardige communicatieprofessional op papier. Spits, in de vorm van een 'persoonlijk' persbericht dat directie en MT zal overtuigen wat ze aan jou hebben, en in de toekomst gaan hebben. Als workshopleider helpt Wim Coenraadts mee jouw meerwaarde zo scherp mogelijk te verwoorden.
Deze deelsessie wordt aangeboden door ANP Pers Support. -
Van 13:30 tot 14:15
Deelsessie 8: De Beroepsniveaumeter: het in kaart brengen van leerdoelen
Door Marcel SmitsTappan presenteert met trots het nieuwe digitale tool: De Beroepsniveaumeter©. De tool is een hulpmiddel bij het in kaart brengen van eigen leerdoelen. In een 360 graden ronde kunnen communicatieprofessionals, collega’s, opdrachtgevers en leidinggevenden vragen om feedback te geven op het feitelijke gedrag dat zij in hun dagelijkse werk laten zien. Gedrag dat hoort bij de verschillende kerntaken en de verschillende beroepsniveaus in ons vak. Deze digitale tool is goed te gebruiken bij coachinggeprekken of als 'vakeigen' instrument bij de start van verschillende vakgerichte opleidingen. Voor managers is het een hulpmiddel om de eigen afdeling in kaart te brengen en om collegiale feedback te stimuleren van zowel directie collega’s als opdrachtgevers. Maak kennis met deze tool tijdens deze werksessie en zie hoe het werkt voor u!
Deze deelsessie wordt aangeboden door TAPPAN Communicatie. -
Van 13:30 tot 14:15
Deelsessie 9: Online samenwerken: Hoe kun je je doelgroep online betrekken en activeren?
Door Jasper LudolphDeze deelsessie wordt aangeboden door METT.
Je eigen koffiebar! Wat begon met ‘stel nou dat…’ is nu klaar om geopend te worden. Je schenkt goeie koffie, je hebt een mooie ruimte met veel licht en verschillende plekken waar je gasten kunnen werken en overleggen. Mooi! Dan kun jij de stad in en lekker achterover hangen! Die gasten redden zichzelf wel, toch?
Hoe idioot dit voorbeeld ook klinkt, toch zien we dit in online werkomgevingen gebeuren. Je hebt nagedacht over structuur en inhoud, de lancering is achter de rug, maar er gebeurt voor je gevoel niet zo veel… En je hebt het mensen nog wel zó makkelijk gemaakt!
Face it: ze kunnen (nog) niet zonder jou. In deze workshop neemt Jasper Ludolph van Mett je mee in de wereld van de online barman. Hoe krijg jij je tent vol?
-
Hoe zorg je dat wat je te vertellen hebt, wordt versterkt door wie jij bent? Wat is jouw kracht en hoe uit je dat? Een workshop waarin Camilla Meurer en Marlous Nooi hun krachten hebben gebundeld. Ze laten op een scherpe en speelse manier zien hoe je kunt overbrengen waar je voor staat. Pas op! Deze workshop is voor durfals die zichzelf open durven te stellen voor wie ze zijn.
Deze workshop wordt georganiseerd door Logeion Young Professionals en gehost door voorzitter Charlotte Bouman. -
“We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit!” Aristoteles
We worden verwacht te presteren in een wereld die snel verandert. Hoe ga jij om met de immer toenemende druk? Sport en business zijn niet hetzelfde, toch kunnen we op het gebied van optimaal presteren veel leren van topatleten en hun coaches. Hoe bereid jij jezelf en je team voor op topprestaties? Wat is de sleutel naar echt duurzame prestaties zowel op de bank als thuis? Bedrijven zijn de coaches en zouden een inspirerende omgeving moeten bieden die het mogelijk maakt voor werknemers om optimaal te kunnen presteren. Welke omgeving creëer jij voor jezelf en je medewerkers voor die excellente performance? Gebaseerd op inzichten uit de topsport biedt deze workshop direct toepasbare handvatten die de performance verbeteren zowel op de korte als lange termijn. -
Games enthousiasmeren. Ze boeien duizenden (jonge) mensen, elke dag weer. En de laatste jaren zien we dat games ook worden ingezet voor nuttige doeleinden, bij werving- en selectieprocedures of opleidingstrajecten. Dat sluit naadloos aan bij de behoefte van veel organisaties om het ‘leren’ zoveel mogelijk op de werkplek zelf te laten plaatshebben. Maar hoe werkt dit nou precies? Dat vertellen Juan Tates en Esther Oostrom je tijdens deze workshop.
-
Zelf de regie houden op je werk en leven, hoe doe je dat? De wereld verandert snel en voortdurend. De overheid en organisaties zijn in transitie. Banen & vaste contracten verdwijnen, nieuwe werkkansen ontstaan en de techniek snelt voort. Dat heeft ook gevolgen voor het communicatievak, dat daardoor continu in beweging is. Zoals de hectiek van de social media en veranderende rol van communicatieprofessional. In onze maatschappij wordt meer participatie en leiderschap gevraagd van iedereen, ook van jou. Ik zie kansen, want de economische crisis zorgt voor meer bewustwording, verbinding en authenticiteit. Steeds meer mensen hechten waarde aan plezier in hun werk en willen vanuit hun eigenheid betekenis toevoegen. Waar sta jij in deze veranderingen? Hoe blijf jij in je kracht, maak jij je keuzes, bepaal jij je koers? Als ondernemerscoach en kansendenker, met communicatieachtergrond, maak ik je graag bewust van jouw mogelijkheden.
-
MAXIMAAL MATCHEN in adviessituaties
In deze workshop ga je actief aan de slag met situationeel adviseren. Dat betekent dat je je adviesstijl afstemt op het type klant dat je te adviseren hebt. Gebeurt het jou wel eens in een adviesgesprek dat:- de klant plotseling in mineur raakt om onbekende redenen?
- de klant niet geadviseerd wil worden, maar gewoon opdrachten verstrekt?
- de klant alle verantwoordelijkheid bij jou legt (jij bent de professional) terwijl jij wilt overleggen?
Dan is de workshop MAXIMAAL MATCHEN waarschijnlijk hulp voor je! Op speelse wijze laten we je zien hoe de mis-match eruitziet en wat je kunt doen om van deze energievreter weg te blijven. Je krijgt concrete tips om maximaal te matchen met de meest voorkomende klanttypen.
-
Van 14:30 tot 15:15
Deelsessie 5: Je ambities waarmaken: werp een kritische blik op je ontwikkeling
Door Titus MennenAls topsporter wil je jezelf steeds verbeteren. Niet omdat anderen dat van je vragen, maar omdat je zelf wilt groeien! Dan kun je ‘heel erg je best doen’ op wat je altijd al doet, of je kijkt kritisch naar wat goed gaat en waar je nog verbeterpunten ziet om jouw ambitie of dat van het team te halen. Uiteindelijk gaat het erom een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten! Maar hoe vind je die verbeterpunten? Wat moet je dan onderzoeken? En doe je dat juist voor, tijdens of na de wedstrijd? Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Deze vraag staat centraal in de workshop waarin we je uitdagen de metafoor van de topsport te vertalen naar jouw persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling.
De workshop is mede-ontwikkeld door de themagroep Accountability en is onder begeleiding van Titus Mennen, bondscoach jeugd en junioren en programmamanager talentontwikkeling van de KNZB. -
Van 14:30 tot 15:15
Deelsessie 6: Body Awareness
Wat is de zwakste schakel in jouw fysieke gestel? Door een paar oefeningen kom je erachter waar jouw zwakste punt (lichamelijk) zit. Doe mee en verbaas jezelf! Met deze fysieke workshop stel jij zelf vast met welke klachten jij kampt en kom je erachter wat jouw het meeste energie kost. Gezamenlijk komen we erachter en krijg je specifieke oefeningen die je eventuele klachten na een periode van 6-12 weken kunnen reduceren met 50%. Een uptempo workshop waar je fysiek aan de slag moet.
-
Van 14:30 tot 15:15
Deelsessie 7: Wie staat er op 'tien'?
Welke voetballer in Oranje is spelbepaler in de media. Op welke wijze en met welke thema's weet hij de online media te domineren. Welke mechanismen spelen hierbij een rol? En wat is het belang en de invloed van een uitgekiend 'mediabeleid'? Een workshop over de 'online omgevingsanalyse nieuwe stijl'. Een niet te missen kans voor elke goed gefundeerde communicatiestrategie mét impact.
Deze deelsessie wordt aangeboden door EMMA Communicatie. -
Deze deelsessie wordt aangeboden door Van der Hilst Communicatie.
Trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling gaan meestal over wat je nog niet (of niet zo goed) kunt. Zelden wordt hierbij uitgegaan van wat je al wel kunt en wie jij bent. Heel bewust gebruik maken van wie je bent en wat jouw (professionele) kwaliteiten zijn, geeft een enorme kracht om door te ontwikkelen. Deze route levert sneller resultaat op en is veel energievoller dan leren vanuit de focus ‘wat kan ik nog niet’. In deze tijd wordt er meer en meer verwacht dat professionals hun professionaliteit laden met hun persoonlijkheid. Juist dat persoonlijke maakt het unieke, het specifieke van jouw handelen zichtbaar en daarmee maak je het verschil. In deze subsessie staan we stil bij hoe je heel bewust kunt werken en ontwikkelen vanuit reeds aanwezige talenten. Daarnaast krijg je een tool aangereikt, genaamd positieverklaring, waarmee je jouw persoonlijke meerwaarde kunt koppelen aan professionele meerwaarde in een kort en to the point statement.
-
Van 14:30 tot 15:15
Deelsessie 9: Informatie volgt
Nadere informatie volgt.
-
Hoe zorg je dat wat je te vertellen hebt, wordt versterkt door wie jij bent? Wat is jouw kracht en hoe uit je dat? Een workshop waarin Camilla Meurer en Marlous Nooi hun krachten hebben gebundeld. Ze laten op een scherpe en speelse manier zien hoe je kunt overbrengen waar je voor staat. Pas op! Deze workshop is voor durfals die zichzelf open durven te stellen voor wie ze zijn.
Deze workshop wordt georganiseerd door Logeion Young Professionals en gehost door voorzitter Charlotte Bouman. -
Stel dat vanwege een tekort op je rekening je vinger rood kleurt zodra je geld wilt pinnen, of dat bij de bushalte publiekelijk je (over)gewicht wordt getoond zodra je op een bankje gaat zitten. Hoe zou je dat vinden? Beiden zijn voorbeelden van ‘stimulans-nudges’; kleine prikkels uit de omgeving die je aanzetten tot gewenst gedrag. Om gedrag effectief te sturen, is er steeds meer aandacht voor de kennis die vanuit de wetenschap beschikbaar is over impliciete beïnvloeding. Echter dat roept de vraag op ‘wanneer heiligt het doel de middelen?’. Tijdens zijn sessie gaat Reint Jan met de zaal in discussie over de vraag hoe ver de overheid kan en mag gaan in het impliciet sturen van gedrag.
-
Niet de sterkste of slimste overleeft, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden’, aldus Darwin. Dit citaat past naadloos op de huidige tijdgeest. Organisaties moeten zich steeds sneller aanpassen aan de continu veranderende omstandigheden. Medewerkers vinden elkaar en verbinden met elkaar dwars door de hiërarchische lijnen heen en werken ook steeds meer buiten de organisatie in netwerken samen. Maar hoe geef je richting aan zo'n ogenschijnlijk chaotisch mierenhoop van eigenwijze professionals in en rond de organisatie? Wat vraagt het van de cultuur, van het leiderschap en van de interne communicatie? En wat betekent dit voor jouw rol als communicatieprofessional?
-
Van 15:45 tot 16:45
Mystery Guest
Mystery item
Prijzen
Kostenoverzicht:
Leden: € 345,00
Niet-leden: € 445,00
Bij deelname van meer dan 5 personen binnen één organisatie (leden en niet-leden) wordt achteraf een korting van 10% verleend over het totale factuurbedrag.
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 28 mei 2014.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.