Logo Zoeken
Vakimpuls Leeuwarden Online

Culturele hoofdstad 2018 Leeuwarden-Fryslân op de kaart

maandag 23 mei 2016 van 15:30 uur tot 18:45 uur

Locatie

Café de Bak in De Blokhuispoort
Blokhuisplein 40
8911 LJ Leeuwarden
LogoDrieRondjes--landscape.jpg

Door de unieke betrokkenheid van Friezen bij hun naaste omgeving, familie, buren, verenigingen, korpsen of koren, is Leeuwarden-Fryslân verkozen tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. Welke rol spelen gemeentes, provincie en bedrijven/ inwoners in het realiseren van dit project? Hoe krijg je alle Friezen mee als ambassadeurs? Hoe krijgt het programma bekendheid in het land en in Europa? Met wie moet je samenwerken, komt het aan op lobby of goede contacten? Op 23 mei gaan we samen met de stichting Leeuwarden-Fryslân 2018 in gesprek over deze vraagstukken.

Door de unieke betrokkenheid van Friezen bij hun naaste omgeving, familie, buren, verenigingen, korpsen of koren, is Leeuwarden-Fryslân verkozen tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. Welke rol spelen gemeentes, provincie en bedrijven/ inwoners in het realiseren van dit project? Hoe krijg je alle Friezen mee als ambassadeurs? Hoe krijgt het programma bekendheid in het land en in Europa? Met wie moet je samenwerken, komt het aan op lobby of goede contacten? Op 23 mei gaan we samen met de stichting Leeuwaarden-Fryslan 2018 in gesprek over deze vraagstukken.

De aftrap is van Oeds Westerhof, Direkteur Mienskip & Erfskip / Director Network & Legacy van Stichting 2018 Leeuwarden Fryslân. Westerhof licht vervolgens toe hoe de campagne ‘Iepen Mienskip’ leidde tot Europese Culturele Hoofdstad 2018.

Marije Jansen, Hoofd Marketing & Communicatie Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018, neemt je mee in de weerbarstige werkelijkheid: 40 wethouders van alle 24 gemeentes willen we graag mee hebben. Krijgen tegengestelde individuele belangen van gemeentes en culturele instellingen niet de overhand, staan gemeenschappelijke belangen wel voorop? Hoe zorg je ervoor dat omliggende gemeentes of dorpen ook profijt trekken uit de berichtgeving?

Een aantal projecten in het bidbook heeft gevolgen voor de openbare ruimte, zoals het project 11 fonteinen. Hoe krijg je de Friezen zélf mee als ambassadeur en betrek je hen bij de Culturele Hoofdstad? Hoe geef je het programma bekendheid in het land en in Europa? Hoe behoud je het verkregen draagvlak vast tussen de start van de campagne in 2014 en 2018? Met wie moet je samenwerken, komt het aan op lobby of goede contacten?

Na afloop van deze vakimpuls twijfel je sowieso niet waar je in 2018 op vakantie naar toe gaat. En ben je een stuk wijzer over de werkwijze en strategie om zóveel verschillende belangen tot een gemeenschappelijk doel te maken.

Over Leeuwarden-Fryslân 2018
Leeuwarden-Fryslân is in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. De stichting won de wedstrijd met het verhaal van de ‘Iepen Mienskip’, volgens de Europese jury dé reden om Leeuwarden-Fryslân uit te roepen tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018.

2018 is een groot en ambitieus project, dat moet zorgen voor economische en sociale verbeteringen voor de inwoners van Leeuwarden en heel Fryslân. Zo hoopt de provincie onder meer op de komst van 4 miljoen extra bezoekers aan de provincie. In 2018 vinden ruim veertig grote evenementen plaats in de hele provincie met activiteiten op zo’n duizend verschillende locaties.

Over de sprekers

MarijeJansen.jpg

Marije Jansen

Marije Jansen is Hoofd Marketing & Communicatie Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018. Zij werkte de afgelopen zes jaar voor Eurosonic Noorderslag, waar ze verantwoordelijk was voor de marketing van alle activiteiten onder de vlag van Eurosonic Noorderslag. Sinds zes jaar heeft ze haar eigen bedrijf: Marije Jansen Communicatie & Strategie. Ook is ze bekend van de Parade, waar ze zich negen jaar lang heeft ingezet voor de publiciteit en marketing van het reizende theaterfestival.
OedsWesterhof.jpg

Oeds Westerhof

Oeds Westerhof is Director Network & Legacy van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018. Hij werkt al bijna twintig jaar in de cultuursector. In Fryslân werkte hij onder andere als directeur van Keunstwurk en – tijdelijk – van Ateliers Majeur Heerenveen en Oerol. Ook was hij verantwoordelijk voor het Fonds Podiumkunsten in Den Haag en Film- en Debatcentrum LUX in Nijmegen.

Café de Bak in De Blokhuispoort

Blokhuisplein 40
8911 LJ LEEUWARDEN
Bekijk op Google Maps

De Blokhuispoort is een cultureel bedrijvencentrum dat gevestigd is in het levendige centrum van Leeuwarden. Waar vroeger gedetineerden zaten, werken nu de creatieve geesten die schuilgaan achter de bedrijven die hier gevestigd zijn. Op de tweede luchtplaats van De Blokhuispoort is Café de Bak gevestigd.

Parkeren
Let op! Parkeren op de parkeerplaats voor de Blokhuispoort is voor vergunninghouders. Er wordt hier door de parkeerwachters zeer regelmatig gecontroleerd. Wij adviseren dan ook om hier niet te parkeren.

Dichtstbijzijnde parkeergarages bij de Blokhuispoort zijn:
Het Zaailand
De Klanderij

Openbaar Vervoer
Met bus 3 (richting Camminghaburen) vanaf Station Leeuwarden ben je in 3 minuten bij halte Blokhuisplein.

Prijzen

Niet-Leden
€ 85,00

Kostenoverzicht:
Leden:  42,50
Logeion Young Professionals: € 21,25
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 17 mei 2016.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.