Teksten die werken. Werken die teksten?
dinsdag 4 november 2014 van 14:00 uur tot 17:30 uurLocatie
The Colour KitchenPrinses Christinalaan 1
3554 JL Utrecht
Iedereen die werkt met teksten, stelt zich van tijd tot tijd de vraag: gaat mijn tekst werken? Bereikt deze het doel dat ik voor ogen heb? En de opdrachtgever vraagt zich af: is de tekst van deze tekstschrijver sterk genoeg voor mijn strategische doelstelling? "Testen!", roept de theorie. "Geen tijd, geen geld!", jammert de praktijk. "Geen zin, onbegonnen werk!", klinkt uit de mond van de sceptici. Hoe gaan we daar als schrijvers en opdrachtgevers mee om?
Iedereen die werkt met teksten, stelt zich van tijd tot tijd de vraag: gaat mijn tekst werken? Bereikt deze het doel dat ik voor ogen heb? En de opdrachtgever vraagt zich af: is de tekst van deze tekstschrijver sterk genoeg voor mijn strategische doelstelling? "Testen!", roept de theorie. "Geen tijd, geen geld!", jammert de praktijk. "Geen zin, onbegonnen werk!", klinkt uit de mond van de sceptici. Hoe gaan we daar als schrijvers en opdrachtgevers mee om?
Logeion en Tekstnet organiseren een pittige discussie met hun leden en andere belangstellenden over de effectiviteit van teksten. Hoe kun je die beoordelen, of zelfs meten, bij print- en onlineteksten? Tijdens deze bijeenkomst lichten we uit praktijkvoorbeelden de voors en tegens toe en geven we onder meer antwoord op de volgende vragen:
“Wat maakt dat een tekst breed wordt opgepakt en geretweet?”
“Schieten we niet vreselijk tekort als we onze tekstproducties zonder testen de wereld insturen?”
“Zijn er simpele en goedkope testjes die je altijd kunt doen?”
De eerste spreker is Klazien Laansma, tekstschrijver en oprichter van Klare Taal. Zij laat zien hoe en waarom sommige teksten zo goed werken, aan de hand van praktijkvoorbeelden. Uiteenlopend van teksten van speeches van president Obama tot teksten van Ikea, Rijkswaterstaat en de Sociale Dienst Amsterdam. Daaruit blijkt dat niet alleen kort en eenvoudig schrijven een boodschap effect geeft. Soms juist zelfs niet! Juist het hart moet geraakt worden om mensen in actie te krijgen. Bovendien kan de context het effect van een tekst maken of breken. Hoe toets je of het beoogde effect bereikt wordt? Drie toetsstenen voor de tekstschrijver komen aan bod.
Daarna vertelt Jac Brouwer, landelijk huisstijlcoördinator Taal bij de Belastingdienst, over zijn ervaringen met het beoordelen en testen van teksten. Hij zal onder meer ingaan op de vele en veelsoortige teksten die de Belastingdienst gebruikt. Er zijn op vele niveaus opdrachtgevers en tekstschrijvers actief, met allen hun eigen mening, belangen en wensen. Dat levert een fascinerend samenspel op dat, vooral van de tekstschrijvers, veel geduld, flexibiliteit, empathie en assertiviteit vereist. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de juridische juistheid van teksten en met de (on)mogelijkheden van automatisering. Belangrijk is steeds: wat levert een tekst op? En wanneer en hoe test de Belastingdienst een tekst?
Dionne van Dijk en Stephanie Legué zijn respectievelijk graphic designer en copywriter bij de Tam Tam Groep. Zij gaan in op de vraag ”Hoe werken digitale teksten?” en tonen aan de hand van effectieve, maar ook minder geslaagde, websites waarmee je rekening moet houden met digitale teksten, wat wordt bedoeld met outside-in-schrijven en wat het effect op de lezer is. Maar bovenal: hoe meet je of je tekst effect sorteert?
Tijdens deze bijeenkomst is er volop ruimte om vragen te stellen en mee te discussiëren, dit gebeurt onder leiding van moderator Ferdinand Pronk, tekstschrijver, discussieleider en communicatieadviseur. Ook je eigen ervaringen met het beoordelen en testen van teksten horen we graag!
Over de sprekers
Dionne van Dijk
Ferdinand Pronk
Jac Brouwer
Klazien Laansma
Stephanie Legué
The Colour Kitchen
3554 JL UTRECHT Bekijk op Google Maps
Gelegen in een jaren '30-schooltje aan de Prinses Christinalaan te Zuilen.
Let op: Er bestaat ook een Prinses Christinalaan 1 in de Meern. Dit is niet de juiste locatie!
Routebeschrijving
Auto
Je kunt het beste het volgende adres invoeren in je navigatiesysteem: Muinck Keizerlaan.
Vanaf A27: afrit 31 [Ring Utrecht Noord, Maarssen, N230], neem bij de 1ste verkeerslichten de afslag richting Maarssen.
Na 3.1 km rotonde links (Franciscusdreef).
Na 2 km is het restaurant aan je linkerhand.
Vanaf A2: afrit 6 [Maarssen, Vleuten Ring, N230], neem bij de 1ste verkeerslichten de afslag richting Maarssen. Ga na 8.2 km rechts [Franciscusdreef].
Na 2km is het restaurant aan je linkerhand.
Openbaar vervoer
Vanaf Utrecht Centraal, Bus 16 Richting Zuilen. Uitstappen halte JM de Muinck Keizerlaan, aan je linkerhand vind je ons restaurant.
Vanaf Utrecht Centraal, Bus 36 Richting Maarssen of Bus 3 Richting Zuilen Noord. Uitstappen halte Prins Bernhardplein. Dit is tegenover ons restaurant.
's Avonds rijdt bus 36 niet, maar bus 34 richting Maarssen. Uitstappen halte J.M. de Muinck Keizerlaan, aan je linkerhand vind je ons restaurant.
Parkeren
Je kunt gratis parkeren op een van de 60 parkeerplaatsen in de directe omgeving.
Kostenoverzicht:
Leden: € 45,00
Tekstnet-leden: € 45,00
Logeion Young Professionals: € 22,50
Niet-leden: € 85,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 27 oktober 2014.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.