Zorgcommunicatie

Zorg

Logeion heeft een vakgroep voor álle communicatieprofessionals in de nulde-, eerste-, tweede- en derdelijnszorg. Logeion Vakgroep Zorgcommunicatie  zoals de groep voluit heet, is een open platform over de volle breedte van het vak zorgcommunicatie, voor communicatieprofessionals in alle hoeken en gaten van de zorg.
Vind jij ook dat zorgcommunicatie een eigen platform verdient? Word dan lid van Logeion en volg de Vakgroep Zorg. Je kunt dit op het aanmeldingsformulier aangeven. Ben je al lid? Dan kun ...Lees meer

  1. Prikkels - De kunst van het netwerken

    Netwerken zijn zo oud als de mensheid. Toch kwam het begrip netwerksamenleving pas echt in zwang toen de Spaanse socioloog Manuel Castells in 1996, het jaar waarin de eerste smartphone op de markt kwam, voorzag dat we naar een samenleving toegingen waarin iedereen met iedereen verbonden zou zijn. En dit zou grote gevolgen hebben voor onze manier van organiseren en werken. 

    Lees verder

    Blog Door André Manning op 13 november 2018
  2. ‘Het gaat er niet om wat wij willen zenden, maar wat onze doelgroep wil ontvangen’

    De themagroep Crossmedia & Content volgt de actuele ontwikkelingen op het gebied van content en inspireert Logeion-leden door middel van praktische handvatten. Een interviewreeks met Logeion-leden over hoe zij in de praktijk met dit onderwerp te maken hebben, inclusief tips van leden voor leden. Deze week lees je het interview met Sanne Klaassen, Adviseur Communicatie V&VN.

    Lees verder

    Blog Door op 20 februari 2018
    Zorgcommunicatie
  3. Patiëntgerichte communicatie? Uh…jij bent toch van de folders?

    Sinds ik in de gezondheidszorg werk heb ik vanuit verschillende functies van alles gezien en geleerd: de directe zorg voor de patiënt als verpleegkundige, de impact en het kanaliseren van uitbraken van infectieziekten als deskundige infectiepreventie en nu ben ik al een aantal jaren geleden ‘beland’ in het vakgebied patiëntgerichte communicatie. Diverse werkvelden met één belangrijke overeenkomst: goede communicatie naar de patiënt is cruciaal.

    Lees verder

    Blog Door op 07 februari 2017 1 reactie
    Zorgcommunicatie
  4. Klant, cliënt, patiënt… welke smaak kies jij?

    Op een groot event van Google voelde ik me de koning te rijk. Ik werd al bij de deur verwelkomd, er waren interessante sprekers, er was een heerlijke lunch, dropjes en chocolaatjes en zelfs een kraam met allerlei waters met vers fruit en kruiden. Ik voelde me een echte KLANT. Er werd echt alles in het werk gesteld om het mij naar de zin te maken. Ik voelde dat ik ertoe deed en belangrijk was voor Google.

    Lees verder

    Blog Door op 21 juni 2016
    Zorgcommunicatie
  5. 'Gedeelde Besluitvorming' in de zorg kan alleen met de juiste informatie, op het juiste moment

    De juiste medische informatie op het juiste moment, waarom is dat nu zo belangrijk? In dit blog worden zes redenen besproken waarom dit beter kan en beter móet. 1. Omdat 'samen beslissen' in de praktijk vaak nog weinig 'samen' is. 2. Omdat de rol van de patiënt is veranderd. 3. Omdat één op de negen Nederlanders laaggeletterd is. 4. Omdat we ouder worden en vaker chronisch ziek zijn. 5. Omdat geneesmiddelen vaak verkeerd gebruikt worden. 6. Omdat medische informatie betrouwbaar moet zijn.

    Lees verder

    Blog Door op 04 april 2016 1 reactie
    Zorgcommunicatie