Berichten geschreven door Katja Torbijn

Weblog

  1. Hinder: voor iedereen anders

    4 augustus 2020 - door Katja Torbijn - 0 reacties

    Lawaai geluid 705x220.jpg

    Enige tijd terug plaatste ik een poll op LinkedIn: “Liever korte, hevige hinder of langer en minder hevig?” Aanleiding van deze poll zijn de drie verbouwingen bij mij in de straat, die in maart in alle hevigheid losbarstten en waarvan het einde nog niet in zicht lijkt. Ik hoopte dat de geluidsoverlast van korte duur was. Niets is minder waar. De buurman begon immers, voortvarend als hij is, zaterdagochtend al om half acht en ging door tot ’s avonds zes uur. ‘Betonboorterreur’ noemen we het gekscherend als buren onderling. 

    Lees meer over "Hinder: voor iedereen anders"

  2. Laat de middelen niet het doel worden

    6 augustus 2019 - door Katja Torbijn - 3 reacties

    Communicatiemiddelen 705x220.jpg

    "Er moet een bewonersbrief verspreid worden, kun jij daarvoor zorgen?" "We moeten op Twitter, maak jij een account aan?" "We willen pennen met ons logo erop, regel jij dat?" Regelmatig hoor ik dergelijke vragen en minstens net zo vaak zie ik communicatieadviseurs direct tot actie overgaan om te voldoen aan het verzoek. Sterker nog, mijn ervaring is dat communicatieadviseurs zelf ook regelmatig beginnen met het bedenken van middelen en acties. Dat verbaast me, verrast me, baart me zorgen. Waarom?

    Lees meer over "Laat de middelen niet het doel worden"

  3. Te gast in de omgeving: omgevingssensitiviteit geldt voor iedereen

    6 maart 2019 - door Katja Torbijn - 0 reacties

    blog katja 705x220.jpg

    Als communicatieadviseur ben ik de afgelopen tien jaar bij behoorlijk wat grote bouwprojecten betrokken geweest. Stuk voor stuk complexe projecten, bouwen of verbouwen in een bebouwde omgeving, op een postzegel en bij voorkeur met de winkel open. Regelmatig stelt iemand mij de vraag of ik in communicatievacatures zie staan dat de communicatieadviseur omgevingssensitief – een woord dat ongetwijfeld op de jeukwoordenbingokaart van Japke-d Bouma voorkomt – moet zijn.

    Lees meer over "Te gast in de omgeving: omgevingssensitiviteit geldt voor iedereen"

  4. De weg naar reizigersgeluk

    22 januari 2019 - door Katja Torbijn - 0 reacties

    Treinstation 705x220.jpg

    Dat tevreden klanten vaker en gemakkelijker terugkomen is geen nieuws. Maar hoe houd je die klanten tevreden als de weg van-deur-tot-deur vol obstakels is? Als reizigers nergens koffie kunnen krijgen, terwijl ze op hun trein staan te wachten op een tochtig perron? Als de looproute tussen tram en trein wegens sloopwerkzaamheden plotseling een stuk langer is, waardoor reizigers hun overstap missen?

    Lees meer over "De weg naar reizigersgeluk"

  5. Stakeholdermanagement: Maak vrienden voordat het nodig is

    11 december 2018 - door Katja Torbijn - 0 reacties

    Paul-Stamsnijder-Stakeholdersmanagement-blog-Katja-705x220.jpg

    Maandagmiddag 10 december kwamen tijdens de Vakimpuls 'Stakeholdersmanagement' ruim 150 vakgenoten bij elkaar in Nieuwegein. Allemaal geïnteresseerd in stakeholdermanagement, 'het argument in de samenleving'. Een onderwerp waarover Paul Stamsnijder van Reputatiegroep ons in een middag alles zou vertellen. Wie zijn eerste les in de oren knoopt, weet meteen waarom stakeholdermanagement belangrijk is. Deze les is: 'Ubuntu', ook wel 'ik ben omdat wij zijn'. Kortom: je kunt het niet alleen. En dat moet je ook niet willen.

    Lees meer over "Stakeholdermanagement: Maak vrienden voordat het nodig is"