Weblog

Weblog

  1. Tijd voor een boek: verschilmakers gezocht

    13 juni 2018 - door Guido Rijnja, Mark van Vuuren - 1 reactie

    Boeken_705x220.jpg

    Een boek over opgaven van formaat en de bijdrage van communicatievakkers daaraan

    We weten dat communiceren cruciaal is voor elke vorm van probleem oplossen. Zonder interactie geen samenwerking, zonder woorden valt alles stil en geen begrip zonder verkenning. Nu de wereld een veelheid aan grote problemen, conflicten en ‘grand challenges’ toont, willen we nagaan hoe een onderbouwde aanpak van communicatie licht werpt op deze problematieken. Hoe pakken mensen met verstand van communiceren verantwoordelijkheid op, in alle denkbare rollen waarin dat ertoe doet: als mens, als burger, als collega, als leider, als passant, als professional? Hoe zorgen zij voor impact?

    Lees meer over "Tijd voor een boek: verschilmakers gezocht"

  2. Rijnja vraagt: Wie toetst de impact?

    1 september 2015 - door Guido Rijnja - 0 reacties

    Impact-blog.jpg

    NRC Handelsblad haalde dinsdagavond 25 augustus enthousiast uit op de voorpagina. Het bericht ‘Ombudsman: overheid vergeet burger bij grote stelselwijzigingen’ leest als de zoveelste editie in een feuilleton. De complexe organisatie van persoonsgebonden budgetten (pgb) openbaart immers een aaneenschakeling van gebreken. Maar wie spreekt de Ombudsman nou aan? En wat hekelt-ie nou?

    Lees meer over "Rijnja vraagt: Wie toetst de impact?"

  3. Voer voor discours: wat is de waarde van openheid?

    19 augustus 2015 - door Guido Rijnja - 2 reacties

    Afbeelding-blog-algemeen.jpg

    We zijn op vele plekken in de beroepsvereniging bezig met beroepshouding: hoe sta je in je werk, wat doe je als het dreigt te botsen of je het stevig voor je kiezen krijgt. Wat een prachtige case schotelde het televisieprogramma Argos voor  op 18 augustus. Een spannende, compacte en leerzame reconstructie van de zoektocht naar een woonplek voor Benno L. vestigde het oog op medialogica.

    Lees meer over "Voer voor discours: wat is de waarde van openheid?"

  4. Een beetje conflict helpt!

    6 november 2014 - door Guido Rijnja - 0 reacties

    LOGNW_conflict.jpg

    Jarenlang heb ik geloofd dat we als beroepsgroep moeten proberen conflicten te voorkomen of weg te werken. Klinkklare onzin. Een beetje weerstand helpt. Sterker nog, zonder tegenspel leren we nauwelijks. Op 26 november organiseert Logeion daarom een bijeenkomst hierover bij het Marine Etablissement Amsterdam.

    Lees meer over "Een beetje conflict helpt!"

  5. Engelse woorden versterken je imago niet (en andere Nijmeegse wijsheden)

    21 mei 2014 - door Guido Rijnja - 0 reacties

    LOGNW_ComLab-nijmegen.jpg

    Ook al neemt het gebruik van Engelse woorden in onze taal toe, uit onderzoek blijkt  dat dit niet wezenlijk bijdraagt aan meer begrip of waardering voor een product of organisatie. Dit zei Marinel Gerritsen deze week tijdens het tweede Communicatielab van Logeion. In Nijmegen was de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit gastheer. Centrale vraag tijdens de bijeenkomst: overtuigend communiceren, hoe doen we dat?

    Lees meer over "Engelse woorden versterken je imago niet (en andere Nijmeegse wijsheden)"

  6. Guido Rijnja over de toekomst van onzekerheidscommunicatie

    29 januari 2014 - door Guido Rijnja - 0 reacties

    Foto Guido Rijnja rechthoek.jpg

    Alles draait om twijfel (de toekomst van onzekerheidscommunicatie) door Guido W. Rijnja, adviseur communicatiebeleid bij de Nederlandse Rijksvoorlichtingsdienst in Den Haag

    Onzekerheid is troef en dat zien we op alle mogelijke manieren. Wereldleiders vragen zich af hoe de financieel-economische crisis getackeld kan worden. Wie bij de overheid worstelt er niet met de vraag hoe basisfuncties als de zorg voor een basisbestaan en de continuïteit van de rechtsorde gestalte kunnen krijgen? Burgers weten het vaak ook niet meer: vaste bakens verliezen hun functie, zoals de zuilen van weleer met hun veilige havens en hun herkenbare trefmomenten. Gezagdragers fronsen bij het begrip vertegenwoordiging: namens wie sta ik hier nog?

    Lees meer over "Guido Rijnja over de toekomst van onzekerheidscommunicatie"

  7. Hoe herken je de vernieuwer?

    18 december 2013 - door Guido Rijnja - 0 reacties

    blog-guido rijnja

    Buitengesloten. Tegengewerkt. Ongemak. Voilà: drie kenmerken van mensen die grote innovaties tot stand brachten. Althans, als we Anton Blok mogen geloven, die onlangs een intrigerende studie hierover presenteerde. Intrigerend, omdat we, net als bij de Communicatieman/vrouw van het Jaar, bij de Galjaardprijs zoeken naar inspirerende, creatieve communicatieve pareltjes van de publieke zaak. Wat maakt nou eigenlijk de vernieuwer?

    Lees meer over "Hoe herken je de vernieuwer?"