Berichten geschreven door Celia Noordegraaf

Weblog

  1. Natuurlijke communicatie tussen mens en machine

    25 januari 2021 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Virtual Reality VR 705x220.jpg

    Veel eenzame Chinezen zoeken gezelschap bij een virtuele vriendin, Xiaoce. Deze slimme robotapp is het paradepaardje van China’s hightechsector. De algoritmen zijn zo slim, dat gebruikers het gevoel hebben met een echt persoon te praten. Ze worden zelfs verliefd op haar. We gaan steeds meer toe naar een wereld met Artifical Intelligence, waarin we niet alleen met mensen, maar ook met chatbots en andere virtuele agenten te maken hebben. Wat betekent dat voor communicatieprofessionals?

    Lees meer over "Natuurlijke communicatie tussen mens en machine"

  2. De taal van strategische communicatie

    6 oktober 2020 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Christian Burgers oratie 705x220jpg.jpg

    Mensen zetten bewust en onbewust taal in om hun doelen te bereiken. Hoe doen ze dat? Wat zijn de effecten van de talige middelen die ze inzetten? Dat is het onderzoeksdomein van prof.dr. Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook wel bekend als de Logeion-leerstoel die mede mogelijk wordt gemaakt door het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion en de Partners van het CSC. In zijn oratie definieert Burgers strategische communicatie als ‘een vorm van doelgerichte actie door maatschappelijke actoren’ en geeft hij een aantal voorbeelden van de talige middelen die hierbij worden ingezet.

    Lees meer over "De taal van strategische communicatie"

  3. De magie van de wetenschap

    3 december 2019 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Onder Professoren 19 november 2019 705x220.jpg

    “De dood houden jullie nog te goed”, zegt rondleider Corine van Impelen, hoofd Communicatie bij Naturalis. “Daar moeten jullie voor terugkomen, want die tentoonstellingsruimte is magisch.” Heel Naturalis is eigenlijk magisch. Maar hoe maak je mensen duidelijk dat ze zuinig moeten zijn op de koraalriffen en de sponzen diep in de zee, vraagt marinebioloog Nicole de Voogd zich af. Bij ‘Onder Professoren’ in Naturalis geeft zij net als Christian Burgers en Claartje ter Hoeven inzicht in de wereld van haar onderzoek én de dilemma’s die zij daarbij tegenkomt.

    Lees meer over "De magie van de wetenschap"

  4. Partners van het Centrum Strategische Communicatie pakken Big Data-handschoen op

    5 december 2018 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Partnermeeting-28nov2018-705x220.jpg

    Partners van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) en de Leerstoel van Logeion maken wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de praktijk mede mogelijk. Niet meer dan logisch dat zij als eerste de resultaten te horen krijgen van het onderzoek dat Piet Verhoeven samen met Jeroen Jonkman en Nelleke Keuper in opdracht van Logeion heeft uitgevoerd. Welke rol speelt Big Data in het communicatievak? Tijdens de partnermeeting op 28 november 2018 leverde die vraag een intrigerend antwoord op. 

    Lees meer over "Partners van het Centrum Strategische Communicatie pakken Big Data-handschoen op"

  5. Corporate communication in the driver’s seat

    27 november 2018 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Verslag-Expertworkshop-Agile-705x220.jpg

    Grote Duitse bedrijven als Osram, Braun, Otto en Daimler zijn zichzelf in hoog tempo opnieuw aan het uitvinden en 'agility' is daarbij een sleutelwoord. De corporate communicatieafdelingen spelen een sleutelrol. Dat blijkt op de tweedaagse expertworkshop ‘Alles agile oder was? Die Unternehmingskommunikation in agilen Organisationen’ op 22 en 23 november in München. 

    Lees meer over "Corporate communication in the driver’s seat"

  6. Wetenschap en werkelijkheid

    6 november 2018 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Blog-wetenschappelijke-tijdschriften-705x220.jpg

    Met de Leerstoel Strategische Communicatie wil Logeion de verbinding tussen wetenschap en praktijk versterken. Waarom eigenlijk? Wetenschappelijk onderzoek draait om het ontwikkelen van nieuwe kennis, die toepassingen opleveren en ons steeds een stukje dichter brengen bij de waarheid. Maar als die nieuwe kennis niet bij de praktijk komt, hebben we er weinig aan. Daarom hecht Logeion aan een nauwe relatie tussen wetenschap en praktijk. Wetenschappers publiceren hun nieuwe inzichten in wetenschappelijke tijdschriften. Welke discussies spelen er eigenlijk in de communicatiewetenschappelijke tijdschriften en wat kunnen communicatieprofessionals daar in de praktijk aan hebben? Reden voor een gesprek met Martine van Selm, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam én lid van het Curatorium dat de bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie benoemt.

    Lees meer over "Wetenschap en werkelijkheid"

  7. Celia Noordegraaf: 'De leerstoel geeft een impuls aan het communicatievak'

    18 juli 2018 - door Celia Noordegraaf - 1 reactie

    CeliaNoordegraf705x220.jpg

    De Logeion-leerstoel is een zogenaamde bijzondere Leerstoel. Zo'n leerstoel voegt iets toe aan het onderzoek dat al vanuit de vakgroep van een universiteit wordt gedaan. Logeion geeft hiermee een extra impuls aan het onderzoek naar het vakgebied strategische communicatie en slaat op deze manier een brug tussen wetenschap en praktijk. Noelle Aarts was de eerste hoogleraar die de Leerstoel bekleedde en met name tijdens haar afscheid in maart van dit jaar werd heel zichtbaar dat zij echt iets heeft toegevoegd de afgelopen negen jaar, dat er zonder haar nog niet was

    Lees meer over "Celia Noordegraaf: 'De leerstoel geeft een impuls aan het communicatievak'"

  8. Polarisatie of polariteit

    20 januari 2017 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    polarisatie-celia.jpg

    “Allemaal zijn we bezorgd over de verharding van de samenleving. Over de manier waarop we met elkaar omgaan”, zegt Sybrand van Haersma Buma in een CDA-verkiezingsspotje.  We zien de burgemeesterszoon op weg naar Friesland, het land waarin hij opgroeide. Een land met een gedeeld verleden en gedeelde waarden, aldus het filmpje. Buma: “We vervangen boosheid en verdeeldheid door respect en saamhorigheid.”  Maar hoe dat ‘betere Nederland’ moet ontstaan blijft in het vage. Het spotje is een illustratie van wat politicoloog Tom van der Meer in NRC Handelsblad van vrijdag 13 januari stelt: met de democratie is niets mis, met de gevestigde politieke partijen wel. De visie van politieke partijen op het probleem van de toenemende verdeeldheid in de samenleving stelt teleur. 

    Lees meer over "Polarisatie of polariteit"

  9. Just one more thing

    8 november 2016 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    celia+blog.jpg

    “Interessante strategie, maar waar baseer je die op?” Steeds vaker wordt communicatieadviseurs gevraagd naar een onderbouwing van de aanpak die zij voorstellen. Ook communicatieplannen moeten evidence based zijn. Dat wil zeggen gebaseerd op betrouwbaar en valide onderzoek. Steeds vaker is dat ook onderzoek uit andere disciplines: verandermanagement, gedragspsychologie, politicologie. Daardoor ontwikkelt het communicatievak zich razendsnel. Welke competenties heeft de communicatieprofessional van de toekomst nodig? Dat is één van de vragen waar het nieuwe Centrum voor Strategische Communicatie (StratCom) van Logeion een antwoord op wil geven.

    Lees meer over "Just one more thing"

  10. MVO Hotspot

    14 juni 2015 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    MVO-hotspot.jpg

    Mooiere locatie kun je niet bedenken voor een diner pensant rond het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:  restaurant Krootwijk in Rotterdam-Crooswijk. Krootwijk is onderdeel van Hotspot Hutspot, een organisatie die leegstand benut voor stadslandbouw en restaurants. Tieners kunnen na schooltijd binnenlopen om mee te doen aan kookactiviteiten en leren zo spelenderwijs van alles over eten en bewegen. Op die manier draagt Hotspot Hutspot bij aan de sociale binding in een wijk en stimuleert ze de gezondheid van kinderen. Een jaar geleden ben ik binnen Logeion overgestapt van de vakgroep Corporate Communicatie & Positionering naar de vakgroep MVO & Communicatie. CC&P nam het initiatief beide vakgroepen plus genodigden bijeen te brengen om de wereld van MVO en Communicatie te verkennen. Een mooi initiatief dat wegens succes in het najaar voor een bredere groep een vervolg krijgt.

    Lees meer over "MVO Hotspot"