Weblog

Weblog

  1. Partners van het Centrum Strategische Communicatie pakken Big Data-handschoen op

    5 december 2018 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Partnermeeting-28nov2018-705x220.jpg

    Partners van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) en de Leerstoel van Logeion maken wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de praktijk mede mogelijk. Niet meer dan logisch dat zij als eerste de resultaten te horen krijgen van het onderzoek dat Piet Verhoeven samen met Jeroen Jonkman en Nelleke Keuper in opdracht van Logeion heeft uitgevoerd. Welke rol speelt Big Data in het communicatievak? Tijdens de partnermeeting op 28 november 2018 leverde die vraag een intrigerend antwoord op. 

    Lees meer over "Partners van het Centrum Strategische Communicatie pakken Big Data-handschoen op"

  2. Corporate communication in the driver’s seat

    27 november 2018 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Verslag-Expertworkshop-Agile-705x220.jpg

    Grote Duitse bedrijven als Osram, Braun, Otto en Daimler zijn zichzelf in hoog tempo opnieuw aan het uitvinden en 'agility' is daarbij een sleutelwoord. De corporate communicatieafdelingen spelen een sleutelrol. Dat blijkt op de tweedaagse expertworkshop ‘Alles agile oder was? Die Unternehmingskommunikation in agilen Organisationen’ op 22 en 23 november in München. 

    Lees meer over "Corporate communication in the driver’s seat"

  3. Wetenschap en werkelijkheid

    6 november 2018 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Blog-wetenschappelijke-tijdschriften-705x220.jpg

    Met de Leerstoel Strategische Communicatie wil Logeion de verbinding tussen wetenschap en praktijk versterken. Waarom eigenlijk? Wetenschappelijk onderzoek draait om het ontwikkelen van nieuwe kennis, die toepassingen opleveren en ons steeds een stukje dichter brengen bij de waarheid. Maar als die nieuwe kennis niet bij de praktijk komt, hebben we er weinig aan. Daarom hecht Logeion aan een nauwe relatie tussen wetenschap en praktijk. Wetenschappers publiceren hun nieuwe inzichten in wetenschappelijke tijdschriften. Welke discussies spelen er eigenlijk in de communicatiewetenschappelijke tijdschriften en wat kunnen communicatieprofessionals daar in de praktijk aan hebben? Reden voor een gesprek met Martine van Selm, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam én lid van het Curatorium dat de bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie benoemt.

    Lees meer over "Wetenschap en werkelijkheid"

  4. Historie Logeion-leerstoel Strategische Communicatie

    20 augustus 2018 - door Celia Noordegraaf - 2 reacties

    Leerstoel705x220.jpg

    De historie van de Leerstoel is niet los te koppelen van de historie van Logeion zelf. Logeion is in 2005 ontstaan uit een fusie van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VOO) en de Beroepsvereniging voor Communicatie(BvC). Deze laatste was op haar beurt in 1996 ontstaan uit een fusie van de NGPR en twee kleinere beroepsorganisaties. Een terugblik leert dat de beroepsgroep zeer markante hoogleraren heeft weten te benoemen met een grote impact op het vak.

    Lees meer over "Historie Logeion-leerstoel Strategische Communicatie"

  5. Celia Noordegraaf: 'De leerstoel geeft een impuls aan het communicatievak'

    18 juli 2018 - door Celia Noordegraaf - 1 reactie

    CeliaNoordegraf705x220.jpg

    De Logeion-leerstoel is een zogenaamde bijzondere Leerstoel. Zo'n leerstoel voegt iets toe aan het onderzoek dat al vanuit de vakgroep van een universiteit wordt gedaan. Logeion geeft hiermee een extra impuls aan het onderzoek naar het vakgebied strategische communicatie en slaat op deze manier een brug tussen wetenschap en praktijk. Noelle Aarts was de eerste hoogleraar die de Leerstoel bekleedde en met name tijdens haar afscheid in maart van dit jaar werd heel zichtbaar dat zij echt iets heeft toegevoegd de afgelopen negen jaar, dat er zonder haar nog niet was

    Lees meer over "Celia Noordegraaf: 'De leerstoel geeft een impuls aan het communicatievak'"

  6. Polarisatie of polariteit

    20 januari 2017 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    polarisatie-celia.jpg

    “Allemaal zijn we bezorgd over de verharding van de samenleving. Over de manier waarop we met elkaar omgaan”, zegt Sybrand van Haersma Buma in een CDA-verkiezingsspotje.  We zien de burgemeesterszoon op weg naar Friesland, het land waarin hij opgroeide. Een land met een gedeeld verleden en gedeelde waarden, aldus het filmpje. Buma: “We vervangen boosheid en verdeeldheid door respect en saamhorigheid.”  Maar hoe dat ‘betere Nederland’ moet ontstaan blijft in het vage. Het spotje is een illustratie van wat politicoloog Tom van der Meer in NRC Handelsblad van vrijdag 13 januari stelt: met de democratie is niets mis, met de gevestigde politieke partijen wel. De visie van politieke partijen op het probleem van de toenemende verdeeldheid in de samenleving stelt teleur. 

    Lees meer over "Polarisatie of polariteit"

  7. Just one more thing

    8 november 2016 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    celia+blog.jpg

    “Interessante strategie, maar waar baseer je die op?” Steeds vaker wordt communicatieadviseurs gevraagd naar een onderbouwing van de aanpak die zij voorstellen. Ook communicatieplannen moeten evidence based zijn. Dat wil zeggen gebaseerd op betrouwbaar en valide onderzoek. Steeds vaker is dat ook onderzoek uit andere disciplines: verandermanagement, gedragspsychologie, politicologie. Daardoor ontwikkelt het communicatievak zich razendsnel. Welke competenties heeft de communicatieprofessional van de toekomst nodig? Dat is één van de vragen waar het nieuwe Centrum voor Strategische Communicatie (StratCom) van Logeion een antwoord op wil geven.

    Lees meer over "Just one more thing"

  8. MVO Hotspot

    14 juni 2015 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    MVO-hotspot.jpg

    Mooiere locatie kun je niet bedenken voor een diner pensant rond het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:  restaurant Krootwijk in Rotterdam-Crooswijk. Krootwijk is onderdeel van Hotspot Hutspot, een organisatie die leegstand benut voor stadslandbouw en restaurants. Tieners kunnen na schooltijd binnenlopen om mee te doen aan kookactiviteiten en leren zo spelenderwijs van alles over eten en bewegen. Op die manier draagt Hotspot Hutspot bij aan de sociale binding in een wijk en stimuleert ze de gezondheid van kinderen. Een jaar geleden ben ik binnen Logeion overgestapt van de vakgroep Corporate Communicatie & Positionering naar de vakgroep MVO & Communicatie. CC&P nam het initiatief beide vakgroepen plus genodigden bijeen te brengen om de wereld van MVO en Communicatie te verkennen. Een mooi initiatief dat wegens succes in het najaar voor een bredere groep een vervolg krijgt.

    Lees meer over "MVO Hotspot"

  9. Duurzaamheid verkoopt niet. Of wel?

    25 januari 2015 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    LOGNW_blogcelia.jpg

    Wie wil weten waar het met MVO naar toe gaat, kan terecht in het Trendrapport 2015, dat op 20 januari 2015 op het nieuwjaarsevenement van MVO Nederland is gepresenteerd. Auteurs Marije Klomp en Jos Reinhoudt hebben een groot aantal experts geïnterviewd en komen tot zeven MVO-trends. De trends laten zien met welke ontwikkelingen de voorhoede bezig is en waar kansen liggen voor bedrijven. Voor marcomprofessionals is Trend 5 interessant: duurzaamheid verkoopt niet. Toch blijkt uit het rapport dat duurzaamheid aan de winnende hand is.

    Lees meer over "Duurzaamheid verkoopt niet. Of wel?"

  10. Transparantie in jaarverslagen

    10 november 2014 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    LOGNW_kristalprijs_landscape.jpg

    Wat zou er in 2015 in het jaarverslag van Air France-KLM staan over de bestuurscrisis in oktober 2014? En hoe gaat Philip Morris rapporteren over de fabrieksluiting in Bergen op Zoom? Bedrijven wringen zich  regelmatig in allerlei bochten om negatieve ontwikkelingen te verzwijgen, terwijl ze door openheid  veel meer goodwill zouden kunnen winnen.  Transparantie over goede én minder goede zaken is een must in moderne communicatie. Communicatieprofessionals weten dat allang, maar waarom gebeurt het desondanks niet?

    Lees meer over "Transparantie in jaarverslagen"