Berichten geschreven door André Manning

Weblog

  1. Het festivalseizoen is begonnen

    15 juni 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het festivalseizoen is begonnen... en dan bedoel ik eigenlijk dat het is begonnen met het kennisfesitval van Logeion: C-week21. Vier dagen lang online kennis ophalen tijdens masterclasses, inspiratiesessies, kenniswebinars, Clubhouse-sessies, een heus dictee, communicatieverkiezingen en iedere dag een online topcollege over verschillende actuele ondewerpen: purpose, employee engagement, waarheid & waanzin en psychologische veiligheid.

    Lees meer over "Het festivalseizoen is begonnen"

  2. Frank de Boer en employee engagement

    1 juni 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Nog een aantal weken te gaan. En dan zitten we midden in het Europees Kampioenschap voetbal én in C-week, hét vakcongres voor communicatieprofessionals. Waar het EK in stadions plaatsvindt – met een beperkt aantal toeschouwers – is C-week21 een online event, dat dit jaar van 21 tot en met 24 juni plaatsvindt. Maar daarover later meer. Afgelopen week lieten de Nederlandse voetbalbond en de bondscoach zien hoe een ogenschijnlijk makkelijk communicatiemoment uitmondde in een tenenkrommend tafereel. Makkelijk, niet omdat het om de boodschap ging (dat was een lastige) maar makkelijk, omdat het om de manier van communiceren ging.

    Lees meer over "Frank de Boer en employee engagement"

  3. De weg naar polarisatie in communicatie is een doodlopende

    18 mei 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Ik had het gemist, tot er een stroom aan Twitter en LinkedIn berichten op mijn tijdlijn voorbij kwam, over het groeiende aantal woordvoerders bij de Rijksoverheid. Nu had Eenvandaag eens flink uitgepakt. En ik begin er onderhand moe en moedeloos van te worden: het polariseren van de communicatieadviseurs aan de ene kant en de journalistiek aan de andere kant. Het lijkt een tweejaarlijkse rituele dans te worden wanneer de Rijksoverheid openheid van zaken geeft over het aantal communicatiemedewerkers dat in de afgelopen vier jaar is toegenomen met ruim 20 procent.

     

    Lees meer over "De weg naar polarisatie in communicatie is een doodlopende"

  4. Zoveel te doen

    4 mei 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    “Zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen”, zong Erik Mesie van Toontje Lager in een van hun hits uit mijn jeugd. De Nederlandstalige band die ooit begon als Maandverband leverde daarnaast nog “klassiekers” af als Stiekem Gedanst en Net als in de Film. “Zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen”, denk ik regelmatig na vier jaar Logeion en is ook het onderwerp van mijn honderdste Prikkel.

    Lees meer over "Zoveel te doen"

  5. Landjepik is zo old school

    20 april 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Afgelopen week organiseerden we een hartstikke boeiend online rondetafelgesprek met Ronald Voorn en Betteke van Ruler over wat marketing en communicatie elkaar hebben te bieden. Heel veel, dat werd al snel duidelijkl! Gelet op het aantal reacties in de chat tijdens de sessie was het een actueel onderwerp. En laten we eerlijk zijn: dat is het al tientallen jaren. Dat zal het ook nog tientallen jaren blijven. Dat bleek ook wel uit één van de uitkomsten van de sessie: het idee om een groep marketeers en communicatieprofessionals in korte tijd samen aan een vraagstuk te laten werken. Het mooie nieuws is dat de opdracht er inmiddels al is. We kunnen dus op korte termijn samen aan de slag. 

    Lees meer over "Landjepik is zo old school"

  6. The Passion

    6 april 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het was best wel een bijzondere televisieavond afgelopen donderdag. Op de ene publieke zender de jaarlijkse uitzending van The Passion, hét muzikale paasevenement over het lijden, sterven en de opstanding van Jezus. Dit jaar natuurlijk coronaproof. Tegelijkertijd kon je ook “live” aanwezig zijn bij een andere vorm van The Passion, in de vergadering van de Tweede Kamer. Natuurlijk zonder het sterven, maar wel met het lijden en min of meer een opstanding. In de Whatsapp-berichtjes die ik de afgelopen dagen langs zag komen, gingen de vergelijking met het Paasverhaal nog verder, ook de haan die drie keer kraaide kwam langs. Net als al die andere creatieve inhakers.

    Lees meer over "The Passion"

  7. Transparantie

    23 maart 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Soms heb je het geluk aan je zijde. Zo hebben we bij Logeion eerder dit jaar het idee opgepakt om de brug tussen wetenschap en praktijk nog steviger te verankeren. Op zo’n manier dat we er als vak en als individuele professionals nog meer baat bij hebben. Namelijk zorgen dat waar communicatiewetenschappers (of wetenschappers uit aanpalende vakgebieden) mee bezig zijn nog sneller een weg kan vinden naar een bredere doelgroep. En dan heb je inderdaad het geluk aan je zijde wanneer je een week na de verkiezingen een kennissessie organiseert over de manier waarop de media de verkiezingen beïnvloeden en je in het weekend een interessant, opiniërend artikel in de NRC van André Krouwel over de invloed van media op de verkiezingen leest.

    Lees meer over "Transparantie"

  8. Wie jarig is trakteert

    9 maart 2021 - door André Manning - 2 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het is een goede gewoonte om te trakteren wanneer je jarig bent. En waar ik als kind een mooie Tupperware trommel met redelijk simpele traktaties mee naar school nam, kun je een generatie later helemaal los gaan. Als je wilt. Vegetarische traktaties, zelfmaak traktaties, gezonde traktaties, antroposofische traktaties en tegenwoordig natuurlijk ook coronaproof traktaties.

    Lees meer over "Wie jarig is trakteert"

  9. Technologie als bondgenoot of vijand?

    23 februari 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Een van de communicatietrends van Logeion die we het afgelopen jaar signaleerden was 'Technologie als bondgenoot'. Technologie ontwikkelt zich razendsnel en wordt steeds slimmer en intuïtiever, maar ook steeds minder zichtbaar. Technologie sluit steeds beter aan bij individuele behoeften van mensen, maar de toepassing van technologie kent ook schaduwkanten. Denk aan misbruik van persoonsgegevens, privacyissues, afhankelijkheid van dominante partijen, nepnieuws en daarmee onzekerheid over de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van nieuwsvoorziening.

    Lees meer over "Technologie als bondgenoot of vijand?"

  10. Het spel en de knikkers

    10 februari 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Zwijgen is communiceren. Daar moet ik aan denken als ik de recente discussie – in de media en ook in mijn vrienden -en kennissenkring – over Marble Mania volg. Maar daarover later meer. Het Latijnse woord ‘communicare’ slaat terug op "iets gemeenschappelijk maken" en in essentie is communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. En zwijgen is ook een vorm van reageren en dus communiceren. In de Nederlandse taal zijn meerdere spreekwoorden waarin het zwijgen als communicatieactiviteit voorkomt.

    Lees meer over "Het spel en de knikkers"

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.