De menselijke maat

De menselijke maat

18 augustus 2020 - door André Manning - 0 reacties

Andre Manning blog.jpg

Zomaar een berichtje een week of zes geleden; de radiozender NH-Radio gaat experimenteren met een digitale nieuwslezer. Weliswaar midden in de nacht, op het moment dat deze digitale stem moet concurreren met digitale “playlists” van bijvoorbeeld Sky Radio waar we al jaren aan gewend zijn. En het gaat in dit geval om een proef om te kijken of teksten die door derden aangeleverd worden door robots voorgelezen kunnen worden, omdat er ’s nachts toch al geen nieuwslezers waren.

En natuurlijk is bovenstaande vooral een interessant dossier voor onze collega’s van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, maar toch. Hoeveel van onze vakgenoten werken niet iedere dag intensief met deze beroepsgroep samen? En wat betekent dat dan voor ons? Hoe moeten wij op dit soort ontwikkelingen anticiperen, gaan wij ook diezelfde kant op en kunnen wij ook vervangen worden door technologie?

De opmars van kunstmatige intelligentie, algoritmes en technologie is ook in het communicatievak niet meer tegen te houden. Vorig jaar, tijdens C-Day liet de Delftse hoogleraar Deborah Nas, tijdens haar presentatie zien hoe de commercial voor een nieuwe auto tot stand gekomen was door vooral gebruik te maken van data en kunstmatige intelligentie. Een commercial die voorheen vooral door mensen werd gemaakt, op basis van creatieve brainstorms. En ook nieuwsdiensten als Bloomberg maken gebruik van software om bepaalde nieuwsberichten, waar menselijke duiding van minder groot belang is, te schrijven en met het publiek te delen.

Het is een open deur ik geef het toe: het gebruik van data en kunstmatige intelligentie wordt ook in ons vak steeds belangrijker. Een nieuwe campagne of communicatiestrategie die daaraan voorbij gaat is gedoemd te mislukken. Ik denk niet dat we zo snel al vervangen worden door Avatars. Maar laten we vooral goed blijven kijken hoe andere vakgebieden als journalistiek, marketing of HR gebruik maken van technologie en daar ook van leren: van de digitale nieuwslezer, chatbots die met klanten praten en de digitale recruitmentmiddelen. Of zal het voor ons vak zo’n vaart niet lopen?

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.