Krijgt communicatie voldoende aandacht van toezichthouders?

Krijgt communicatie voldoende aandacht van toezichthouders?

22 juli 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

Wieneke-705x220-def.jpg

Als communicatieprofessionals besteden we veel aandacht, en terecht, aan de vraag of boards en directies voldoende doordrongen zijn van het belang van communicatie en de manier waarop communicatie door de organisatie vormgegeven wordt. Het liefst zien we communicatie aan tafel bij de directie. Dat is namelijk een prima garantie voor aandacht voor de rol van communicatie binnen een organisatie.

Met het transparanter worden van de samenleving, de groter wordende vraag vanuit de samenleving naar verantwoording van het gedrag van organisaties, het toenemende belang van goede samenwerking met stakeholders, zie je dat directies reputatie en communicatie, weliswaar langzaam en de ene meer dan de andere keer, steeds belangrijker vinden. Maar groeit die aandacht in voldoende mate mee bij toezichthouders? Houden raden van commissarissen en raden van toezicht hun bestuurders scherp op reputatie en communicatie?

Een quickscan van vacatures leert dat er van de 64 die ik gezien heb in twee gevallen naar communicatie-expertise wordt gevraagd. Bij een vacature in het onderwijs en bij een theater. Het bekijken van taken en portefeuilles van een vijftiental organisaties levert een hit op: bij een zorginstelling. Enkele universiteiten bieden postacademische opleidingen aan voor toezichthouders. Een check bij twee daarvan leert dat erbij geen reputatie of communicatie expliciet in het programma worden genoemd.

Een vraag aan jou. Heeft jouw organisatie een toezichthouder met communicatieachtergrond of communicatie in haar portefeuille? Of ken jij er een bij een andere organisatie? En wat vind jij: moet daar verandering in worden gebracht?

Deel dit bericht

Reacties

  1. JC HellendoornJC Hellendoorn Schreef op 23 juli 2020 om 16:44:29

    Wieneke, ik deel graag twee ervaringen. In 2007 werd ik [naast mijn baan bij Albert Heijn] bestuurslid bij het Ahold Pensioenfonds op basis van mijn communicatie-expertise. In mijn huidige baan heb ik een toezichthouder (Autoriteit Financiƫle Markten) en een wet (Pensioencommunicatie) die er in combinatie met mijn team voor zorgen dat communicatie steeds op de bestuurs-agenda staat. Meer regelgeving hoeft van mij niet.

  2. Wieneke BuurmanWieneke Buurman Schreef op 5 augustus 2020 om 09:46:03

    Goed jouw ervaringen te horen met communicatie in je portefeuille als toezichthouder Jan Christiaan. Zo nu en dan zie je ook wel vacatures voor toezichthouders met kennis en communicatieervaring.
    Wel is mijn eigen ervaring een andere. Als toezichthouder bij een woningcorporatie, waar ik vanuit mijn rol als wethouder voor werd gevraagd, stond communicatie niet vanzelfsprekend op de agenda. Ook werd er bij de opleiding voor commissarissen en toezichthouders aan de Erasmus Universiteit geen aandacht aan reputatie of communicatie besteed. Ik vroeg mij daarom af dit breder werd gedeeld en er voor Logeion een rol zou moeten zijn op dit punt. Dank dus voor je reactie!

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.