Blog uit Suriname: 'Het zijn spannende tijden die ons dichter bij elkaar brengen'

Blog uit Suriname: 'Het zijn spannende tijden die ons dichter bij elkaar brengen'

2 april 2020 - door Angela van der Kooye - 0 reacties

Suriname705x220.jpg

In Suriname heeft men vrij snel ingespeeld op de ontstane Covid-19 situatie. Uiteraard waren er voldoende voorbeelden uit Europa, van hoe het niet moet, zonder vinger te wijzen of een bepaald land in diskrediet te brengen. De overheid heeft al in een vroeg stadium deskundigen bij elkaar gebracht om gefaseerd beleid uit te stippelen in Suriname. Ook sta ik zelf aan de zijlijn als lid van een crisisteam uit de gezondheidszorg. Hierdoor kun je bewust invloed uitoefenen op de wijze van communiceren. De multiculturaliteit is steeds een enorme uitdaging, ook tijdens deze uitdagende periode blijkt dit weer. Op welke manier zorgen wij er samen voor dat wij alle doelgroepen in ons land bereiken; ook in de verre districten. Direct contact en het betrekken van de diverse doelgroepen voor het ontwikkelen van communicatieproducten zorgt ervoor dat wij de plank niet misslaan.

'Tan na oso'
De boodschap voor de desbetreffende doelgroep is belangrijk, de ego’s moeten even aan de kant. De doelgroep telt! Deze maatschappelijke verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat wij in staat zijn, grote groepen mensen van diverse culturele groepen snel en effectief te bereiken. De boodschap wordt in verschillende vormen via alle beschikbare kanalen per doelgroep overgebracht. De combinatie van top-down & bottom-up qua leiderschap zorgt er ook voor dat deze geïntegreerde wijze van communiceren met of zonder autoriteit wordt ingezet. Spontane acties zoals muziekproducties van Surinaamse artiesten die oproepen om de richtlijnen te volgen of ‘tan na oso’ (blijf thuis), zijn creaties die bijdragen aan het bereik van diverse doelgroepen. Er is zelfs een lied in een inheemse taal gemaakt; de Caraïben. En brochures in het Sranantongo, Hindi, Mandarijns, Portugees, Spaans etc. worden allen ingezet om specifieke doelgroepen te bereiken. Op de achtergrond werkt men door aan een crisisplan dat dagelijks wordt geëvalueerd. Wij doen er alles aan om elke burger te bereiken in de ontstane situatie. De verspreiding van Covid-19 tegengaan en het gezond houden van vele Surinamers is het voornaamste doel. Geen eenvoudige klus. In deze periode vooraf aan de geplande verkiezingen van 25 mei, die tot op dit moment gewoon voortgang zullen vinden.

Saamhorigheid
Voor onze vereniging betekent deze situatie, saamhorigheid en continu in dialoog zijn met het werkveld. Wij zijn dagelijks in contact, via whatsappgroepen en email, met (communicatie)-professionals om ervaringen en kennis uit te wisselen. Maar ook om elkaar een hand toe te reiken. Hoe gaat het met je, kan ik iets voor je betekenen. Communicatieprofessionals die elkaar ondersteunen om materialen te ontwikkelen voor hun eigen werkplek. Het zijn spannende momenten die ons ook dichter bij elkaar brengen. Op dit moment zijn alle formele activiteiten van de Surinaamse communicatievereniging CCPR gecanceld tot nader orde. Ook het communicatiecongres waar iedereen naar uitkeek op 23 en 24 april 2020 is uitgesteld. Onze trainingen zijn allen gecanceld. Als het ware staan alle activiteiten stil. En natuurlijk worden wij gebeld met de suggesties om online trainingen aan te bieden of het congres online te doen plaatsvinden. Deze opties zijn ook bekeken en besproken. Die persoonlijke touch in ons werk vinden wij superbelangrijk en wij kunnen zeker sommige activiteiten online doen plaatsvinden.

Bezinnen
Wij laten ons echter niet verleiden door de waan van de situatie, maar zijn nu aan het bezinnen, nadenken over onze volgende stappen. Waar staan wij nu en wat betekenen bepaalde stappen/keuzes voor onze doelgroep en voor ons als organisatie. Een uitdagende periode dus. In de tussentijd wordt er ook gewerkt. Wij nemen zitting in diverse dialooggroepen, zitten in een crisisteam en blijven in contact met de media. Hierdoor komen er wat centjes binnen en kunnen de rekeningen worden betaald. Covid-19 betekent voor ons, wat wij dagelijks al roepen in het vakgebied. “Communicatie is liefde en respect.” Liefde voor jezelf, voor elkaar, op zo’n respectvolle manier dat de ander zich gehoord, geroepen en belangrijk voelt. Als wij met z’n allen ervoor kunnen zorgen dat wij met liefde en respect in verbinding (volgens de Covid-protocollen, niet letterlijk!) blijven staan met elkaar, door naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen, in deze uitdagende periode, dan ben ik ervan overtuigd, dat wij ook deze periode kunnen doorstaan.

Angela van der Kooye is voorzitter van het Surinaamse Centrum voor Communicatie en Public Relations (CCPR).

 

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.