Prikkels – Waar was de communicatieadviseur?

Prikkels – Waar was de communicatieadviseur?

4 februari 2020 - door André Manning - 3 reacties

Andre Manning blog.jpg

Afgelopen week zaten we thuis het journaal van half acht te kijken toen er in het item over de lerarenstaking een commercieel directeur van een vakantiepark voorbijkwam. Trots vertelde hij dat hij handig was ingesprongen op het feit dat veel ouders van de nood een deugd moesten maken.

Omdat leraren op zowel donderdag als vrijdag in staking gingen, ouders vrij moesten nemen en een oplossing voor de kinderen moesten zoeken in een ballenbak, een speelparadijs of een vakantiepark, had hij de prijzen van zijn park verhoogd. De mensen zouden immers toch wel komen. In hetzelfde nieuwsitem kwam ook een aantal ondernemers aan het woord die daar niet aan toe hadden gegeven of zelfs het tegenovergestelde hadden gedaan; de prijzen verlaagd.

Ik krijg het item van afgelopen week maar niet uit mijn hoofd. Waarom had deze man, deze organisatie, deze beslissing genomen. En waarom daar dan ook nog mee verschijnen in het RTL Nieuws? Geloof me, ik ben absoluut niet tegen marktwerking maar ik denk toch dat ik het als ondernemer anders had gedaan. En dat ik in mijn communicatieadvies ook een andere zakelijke afweging had meegenomen. Waarom niet die ouders, die getroffen werden door de lerarenstaking, tegemoetkomen en een speciale aanbieding doen? Om empathie en begrip te tonen (zo belangijk in communicatie) en minder voor de korte termijn winstmaximalisatie te gaan. Zonder dat toe te willen lichten in het half acht journaal.

Van een communicatieadviseur wordt verwacht dat hij of zij meerdere rollen kan spelen. En een van de moeilijkste rollen is die van wat in de literatuur en praktijk, en zo heb ik het zelf ook tijdens mijn loopbaan ervaren, de ‘trusted advisor’ wordt genoemd. Waarbij je je nek uit moet steken of, zoals Cees van Riel het ooit zei, je functie op het spel durft te zetten. En waarbij het steeds meer draait om advies op basis van data en onderzoek, en soms minder op onderbuikgevoel.

Terug naar afgelopen week. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat mijn vakgenoten hadden gedaan; wat hadden jullie de baas van het vakantiepark geadviseerd?

Deel dit bericht

Reacties

  1. Sonja GroenSonja Groen Schreef op 5 februari 2020 om 08:28:30

    Ha André, als alleenstaande werkende ouders en communicatie adviseur had ik hem dit idd afgeraden. Zet een gratis kop koffie en thee klaar en goede Wi-Fi, zodat ouders nog een paar uur productief kunnen zijn. Win, win, voor hem, de economie en de werkgever.

  2. Nadine RozenbergNadine Rozenberg Schreef op 7 februari 2020 om 12:23:05

    Hoi André,

    Ben het helemaal met je eens. Waarom in vredesnaam zo'n onsympathieke actie ondernemen en je reputatie op het spel zetten? Kun je dit verantwoorden. aan jezelf? Aan je omgeving? Terwijl je ook de publiciteit kunt halen met een originele actie die op de heel korte termijn misschien wat minder commercieel succesvol is, maar waar je nog tijden van kunt profiteren omdat het goodwill oplevert?

    Een 'trusted advisor' kan iemand meenemen in de mogelijke consequenties van een beslissing en de zaak vanuit meerdere perspectieven laten bekijken. Dat doet de kwaliteit van de beslissing doorgaans enorm veel goed. En zó moeilijk is het nou ook weer niet om de advocaat van de duivel te zijn.

    Hartelijke groet!
    Nadine

  3. Bas JongelingBas Jongeling Schreef op 10 februari 2020 om 09:32:03

    Eens met je analyse, deze vakantiehuisjesmelker sloeg de plank mis, ik heb het ook met verbazing zitten bekijken.
    Wat me echter nog meer verbaast is dat de ouders als slachtoffer werden geframed. Alsof het om hen gaat.
    Het zijn de leraren die hier centraal hadden moeten staan, zij komen op voor een zaak die ons allemaal aangaat, en zeker de ouders.
    Dat mensen 'last' hebben van een staking is nou net de bedoeling; even op een andere manier voelen dat er iets mis gaat en dat er aandacht nodig is.
    De twist dat ze er mooi een lang weekend Centerparks van kunnen maken geeft voor mij de grootste verkeerde prikkel.
    Voel maar even goed het ongemak, sta er bij stil, bespreek het met collega's en bedenk eens welke rol je zelf kunt spelen om het probleem kenbaar te maken, aan te pakken. Want dat onderwijs gaat ons allemaal aan.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.