Prikkels - De wind waait uit een andere richting

Prikkels - De wind waait uit een andere richting

20 augustus 2019 - door André Manning - 1 reactie

Andre Manning blog.jpg

Het zuiden van Nederland is inmiddels terug van vakantie en de rest van ons land heeft nog één of twee weken. Nederland komt weer langzaam op gang en wat mij deze zomer opviel was het gebrek aan komkommernieuws. Dat is misschien ook wel begrijpelijk; de gevolgen van een op handen zijnde no-deal Brexit, de tragische gebeurtenissen in de Verenigde Staten, dagelijks en wekelijks terugkerende betogingen in Moskou en Hong Kong. De eerste contouren van een economische recessie laten nauwelijks ruimte voor nieuws dat alleen in de zomermaanden een plek krijgt.

Ondertussen zijn er razend interessante ontwikkelingen, waar we als communicatieprofessionals al mee te maken hebben en/of mee te maken krijgen. Zeker in de private sector. Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van de gewaardeerde journalist Jena McGregor in de Washington Post over een groep bestuursvoorzitters onder leiding van Jamie Dixon, bestuursvoorzitter van de Amerikaanse zakenbank JPMorgan Chase.

En dichter bij huis, een verhaal met een andere invalshoek maar met min of meer dezelfde strekking in het NRC Handelsblad over de maatschappelijke impact van bedrijven. Niet langer is het voor beleggers belangrijk wat de financiële opbrengsten zijn van een bedrijf, steeds vaker willen ze weten wat een bedrijf de maatschappij kost. En waar daar voorheen geen standaard methode voorhanden was om dat te berekenen, lijken onderzoekers van de Amerikaanse Harvard Business School nu wel een methode te hebben ontwikkeld om de impact van een bedrijf te meten en dat vervolgens in een geldbedrag uit te drukken. Volgens de redacteur van het NRC zijn er al meerdere initiatieven op dit gebied maar gaan de onderzoekers van Harvard een stap verder dan al die andere initiatieven.

Impact meten en uitdrukken in een geldbedrag… wat betekent dat voor het communicatievak? En gaat dit alleen voor de private sector gelden of straks ook voor de publieke sector, waar wel stakeholders zijn, maar geen aandeelhouders. En hoe gaan wij daar een bijdrage aan leveren? Immers, jaarverslagen gaan er anders uitzien, persberichten wellicht ook, net als interviews en speeches van bestuursvoorzitters. Ik vind het een machtig interessant onderwerp en kan eigenlijk nauwelijks wachten om dit een prominente plek te geven binnen ons vak. Want ik ben ervan overtuigd dat we aan het begin staan van een enorme verandering.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Frank RegtvoortFrank Regtvoort Schreef op 22 augustus 2019 om 16:52:19

    Inderdaad. Als maatschappelijke klimaatveranderingen je primaire proces verstoren, wil je als bedrijf wel tot inkeer komen. Dan verander je in het eigenbelang mee. Niet in wat je primair doet, wel in waar je maatschappelijk voor staat in wat je doet. Werk aan de winkel voor communicatiemensen: bedrijven helpen van maatschappelijke betekenis te zijn ín hun communicatiewerk.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.