Laat de middelen niet het doel worden

Laat de middelen niet het doel worden

6 augustus 2019 - door Katja Torbijn - 3 reacties

Communicatiemiddelen 705x220.jpg

"Er moet een bewonersbrief verspreid worden, kun jij daarvoor zorgen?" "We moeten op Twitter, maak jij een account aan?" "We willen pennen met ons logo erop, regel jij dat?" Regelmatig hoor ik dergelijke vragen en minstens net zo vaak zie ik communicatieadviseurs direct tot actie overgaan om te voldoen aan het verzoek. Sterker nog, mijn ervaring is dat communicatieadviseurs zelf ook regelmatig beginnen met het bedenken van middelen en acties. Dat verbaast me, verrast me, baart me zorgen. Waarom?

Dat wat we jaren geleden uit de studieboeken leerden is totaal anders dan de praktijk van nu. In mijn geval was dat in ieder geval wel zo. Simpelweg omdat direct na het afronden mijn studie de sociale media in marstempo opkwamen, het gebruik ervan explodeerde en ik bij mijn eerste bouwprojecten volop met de inzet van sociale media mocht experimenteren. Het communicatievak is afgelopen tien jaar zeker veranderd, maar de basis is nog steeds hetzelfde (en hé, dat lijkt ook verdacht veel op de Gouden Cirkel van Simon Sinek): 

Stap 1: Waarom?
Bedenk eerst wat je wilt bereiken met je communicatiestrategie: het doel en de daaruit voortvloeiende doelstellingen. Je communicatiestrategie draagt bij aan de organisatie- of projectdoelstellingen.

Stap 2: Wie?
Onderzoek vervolgens met welke doelgroepen je wilt communiceren - of die met jou willen communiceren - en zoek uit wat hun wensen, behoeften en belangen zijn.

Stap 3: Hoe?
Bepaal dan de beste strategie om je doelgroepen te bereiken én je doelstellingen te behalen.

Stap 4: Wat?
Bedenk dán pas welke communicatiemiddelen je het beste in kunt zetten: je communicatiemiddelenmix. Die dan natuurlijk een goede verhouding kent tussen online en offline middelen.

Logisch als wat toch? Waarom zijn we dan als communicatieadviseurs geneigd om steeds vanuit middelen te denken? Hoe komt dat toch? Wat hebben we aan een gereedschapskist vol middelen, als we geen idee hebben waarom of met wie we de dialoog (sterker nog: is dat je strategie?) aangaan? Als onze doelgroepen de voorkeur geven aan andere middelen, en we op die manier dus juist helemaal níemand bereiken? Uiteindelijk gaat het erom dat je als organisatie, project, team of individu daar bent waar je doelgroepen zich bevinden. Dat je daar bent waar anderen jou willen vinden. Alleen dan kun je je doelen bereiken, je doelstellingen behalen en in contact komen met je doelgroep. Dat kunnen eigen middelen of kanalen zijn, maar steeds vaker zijn dat óók reeds bestaande middelen: sociale mediakanalen, internetfora, actieve buurtcommunity’s, huis-aan-huisbladen etc.

Zullen we – als communicatieprofessionals onderling – afspreken dat we voortaan bij de basis beginnen en pas over middelen nadenken als doelen, strategie en doelgroepen zijn bepaald? En dat we onze opdrachtgevers – managers, klanten, teamleiders, directeuren etc. – uitleggen dat hun investering in communicatie pas geld oplevert als we het juiste doen, met de juiste redenen en de juiste mensen? En dat we op basis van al die informatie pas nadenken over middelen, omdat het anders zonde van tijd en geld is? Ik weet uit ervaring dat een beetje tegengas geven, zeker als het om geld gaat, altijd wordt gewaardeerd. Wij zijn tenslotte de experts op het gebied van het communicatie, dus laten we die rol ook pakken. Vanwege die expertise zijn we tenslotte aangenomen of ingehuurd. Niet om de manager naar de mond te praten. Wel om een gedegen en onderbouwd communicatieadvies te geven. Stel dus vooral de waarom-vraag. En als aan het eind van de rit blijkt dat een bewonersbrief het allerbeste middel is voor zijn doel, schrijven we die brief. Of maken we dat Twitter-account aan. Of bestellen we die pennen met een logo. Als we samen maar weten wat we daarmee willen bereiken. Laat de middelen niet het doel worden.

Over de auteur:
Katja Torbijn schrijft regelmatig blogs voor Logeion, zij is senior communicatieadviseur in de bouw- en infrasector bij Db-m.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Ramona van UrkRamona van Urk Schreef op 7 augustus 2019 om 11:08:35

    MARKETING COMMUNICATIEPLAN TEN GRONDSLAG
    Helemaal eens met Katja in onderstaande blog. Klanten komen ook vaak bij mij met de vraag ''Welke middelen zet ik in om zichtbaar te zijn?". Ik probeer hen dan ook altijd aan te sturen met een Marketing Communicatieplan om vandaaruit het doel met de doelstellingen en de doelgroep te bereiken. Een strategie die op korte of lange termijn meer effectiviteit heeft dan hap snap iets in de rondte te gooien. Uiteraard speelt budget vaak ook een rol. Mijn MC-plannen zijn dan ook niet zo duur, maar wil ik wel opbouwen tot een lange termijnrelatie met de klant. Persoonlijk en verfrissend houden. Vaak komen er leuke projecten uit op deze manier. En daar ga ik voor! Een tevreden klant en een leuke waardevolle dienst bewijzen. Wat dat betreft heiligt het Marketing Communicatieplan dan de middelen. ;-)

  2. MarianneMarianne Schreef op 7 augustus 2019 om 14:57:23

    Hi Katja,

    Goed om die uitgangspunten weer op te frissen!
    Ik vond het lastig leesbaar trouwens. Je kunt wat meer interlinie gebruiken. En een smallere kolom (ongeveer 11 woorden per regel).

  3. Diane BergmanDiane Bergman Schreef op 19 augustus 2019 om 15:29:06

    Eens. Als communicatieadviseurs mogen onszelf best uitdagen om de goede dingen te doen en ons de volgende vragen te stellen: werken ik en de opdrachtgever wel aan hetzelfde probleem, vinden we dat allebei even belangrijk en zien we ook elkaars rol bij de oplossing van het probleem en wat doen we dan in de praktijk....Het kan niet zo zijn dat je na al dat praten over niet levert wat er geleverd moet worden en dat zijn toch middelen...maar wel middelen met een beter effect en zonder ongewilde bijvangsten....Voorbeelden te over van middelen die bedacht zijn en de plank dan mis slaan. Of websites die prachtig zijn maar nooit een doelgroep bereiken....dus laten we vooral onszelf uitdagen met het antwoord op de vraag hoe houd ik mijn opdrachtgever tevreden en draag ik bij aan wat hij echt wil bereiken voor de doelgroep.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.