Blog van de Voorzitter: Het communicatievak en het huis van de schilder

Blog van de Voorzitter: Het communicatievak en het huis van de schilder

10 juli 2019 - door Wieneke Buurman - 3 reacties

Wieneke-705x220-def.jpg

‘Het huis van de schilder staat het slechtst in de verf’. Dat is een bekend gezegde om aan te tonen dat je vaak vergeet om het vak dat je uitoefent voor anderen goed voor jezelf te doen. Dat gaat ook op voor het communicatievak. Communicatiemensen zijn bescheiden mensen. Eén van hun taken is het positioneren van hun organisatie of hun directievoorzitter, maar vaak niet van hun eigen vak, laat staan zichzelf.

In iedere organisatie waarin ik heb gewerkt, heb ik een rondje gemaakt langs de interne opdrachtgevers voor Communicatie. Het beeld was overal hetzelfde: “Ik word prima bediend door mijn aanspreekpunt bij Communicatie. Leuk persoon ook. Maar ik heb geen beeld van wat de visie van de organisatie op communicatie is of wat Communicatie ‘overall’ bijdraagt.”

Betteke van Ruler breekt deze week in Adformatie een lans voor minder bescheidenheid.  En daar ben ik het zeker mee eens! Want als je niet goed zichtbaar maakt wat jouw bijdrage is en wat je successen zijn, word je ook niet op waarde geschat. En zo kom je ook niet aan het hart van het beleid of in de boardroom.

Dus laten wij een voorbeeld nemen aan salesmensen.  Zij zijn er veel beter in dan ons om hun producten en zichzelf te verkopen. Misschien kunnen we bij Logeion een keer een salesspecialist het podium bieden om te leren van zijn/haar expertise op dit vlak?

Deel dit bericht

Reacties

  1. Eric VinkEric Vink Schreef op 11 juli 2019 om 17:51:49

    Is 'PR' en 'minder bescheiden zijn' de methode om als vak beter uit de verf te komen? Ik zie in (overheids)communicatie een fixatie op profileren en positioneren. Terwijl de samenleving schreeuwt om verbinden en gehoord worden, in plaats van aan te moeten horen. Liever kijk ik naar de toegevoegde waarde die we leveren. Aan hoe we mensen met elkaar in gesprek brengen om samen problemen aan te pakken. Daar hebben interne opdrachtgevers behoefte aan. Werkende oplossingen, geen likje verf. Die waardering komt dan wel.

  2. Lydia DatemaLydia Datema Schreef op 12 augustus 2019 om 22:28:36

    Goed en relevant punt dat je maakt! Doordat het zo logisch lijkt wat je elke dag doet, vergeet je daarover te communiceren.

  3. Twan TimmermansTwan Timmermans Schreef op 13 augustus 2019 om 13:48:43

    Mijn ervaring is wel dat we onder invloed van een tot norm verheven dialoogdenken ook amper een unieke, zelfstandige bijdrage meer leveren. Toch weer ietsje meer focus op het belang van onze opdrachtgevers? Op verleiden, overtuigen en veranderen?

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.