Blog van de voorzitter - Goed voor alle organisaties: een CCO in de directie

Blog van de voorzitter - Goed voor alle organisaties: een CCO in de directie

1 mei 2019 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

Wieneke-705x220-def.jpg

Voor communicatieprofessionals een mooi moment: op de aandeelhoudersvergadering van ING twee weken geleden vroegen aanwezigen om de aanstelling van een CCO (Chief Communication Officer). De reputatie van de financiële sector is niet al te best. ING liet afgelopen jaar zien dat dat niet onterecht is: topman Ralph Hamers zou een salarisverhoging van maar liefst 50% krijgen.

Na een storm van kritiek uit de samenleving ging dat niet door. Vervolgens bleek de bank jarenlang niet al te kritisch te zijn geweest op witwas activiteiten, wat een boete van maar liefst 775 miljoen euro opleverde. Dit zijn twee voorbeelden waaruit blijkt dat de bank Fingerspitzengefühl mist als het gaat om het omgaan met sentimenten en trends in de samenleving.

Communicatieprofessionals zijn bij uitstek degenen die de binnen- en buitenwereld van organisaties met elkaar verbinden en kunnen helpen om de verantwoordelijkheden van organisaties ten opzichte van de samenleving vorm te geven. En dat moet gebeuren op het hoogste niveau: de directie. Dan worden reputatie- en stakeholdermanagement serieus genomen en krijgen de positie die de organisatie verder kan brengen. Ik gun iedere organisatie een CCO in de directie.

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.