Prikkels - Communicatiecollega’s… grijp die kans

Prikkels - Communicatiecollega’s… grijp die kans

30 mei 2018 - door André Manning - 5 reacties

Andre Manning blog.jpg

Ik blijf het steeds boeiender vinden… hoe komt het toch dat ons vak zich voortdurend blijft ontwikkelen, communicatieafdelingen zich verder professionaliseren en iedereen die in ons vak werkzaam zich voortdurend opnieuw moet uitvinden en aan de andere kant de hoeveelheid issues waar een gebrekkige communicatie soms groteske vormen aanneemt. Een voorzitter van een Raad van Commissarissen die het nog steeds heeft over de jongens en meisjes van de communicatie, een voormalig directeur van een sportbond die het verschil niet weet tussen een persconferentie en een lezing, communicatiemensen van een ziekenhuis die meer bezig zijn met randzaken in plaats van zich op het issue zelf te richten (en daardoor alleen maar in de spreekwoordelijke vlek blijven wrijven), een koffieketen die eerder deze week wereldwijd een paar uur de deuren sluit en dan in een Nederlandse krant niet weet uit te leggen waarom ze dat doen (en dan maar een dooddoener delen). Slechts een paar voorbeelden, maar de reeks van de afgelopen maanden is eindeloos.

Natuurlijk, met z’n allen doen we geweldig goede en mooie dingen, met ongelooflijk veel impact. En we hebben meer en betere opleidingen dan ooit, we hebben misschien wel meer budgetten dan voorheen .. of niet. We hebben collega’s die een directe rapportagelijn hebben met de CEO, voorzitter en directeur … of niet. We hebben de beschikking over de nieuwste technologie …en dat hebben we zeker. En we zitten meer dan ooit aan de bestuurstafel… of niet. En toch knaagt er iets, iedere keer weer wanneer ik hoor en lees van voorbeelden als hierboven genoemd. Waarom blijven dit soort gevallen op mijn netvlies staan?

Helaas, ik heb de enige juiste oplossing niet. Ik vind het wel spannend dat we over drie weken een C-DAY18 neerzetten waarop bovenstaande onderwerpen uitvoerig aan bod komen. Het dalend vertrouwen in organisaties en merken en de roep om meer transparantie en verbinding, de voortschrijdende technologie die echter niet zonder mensen kan functioneren,  de noodzaak voor communicatiemensen en communicatieafdelingen om veel intensiever samen te werken met andere functies, het inzichtelijk maken van de impact van onze activiteiten in plaats van het meten van onze activiteiten. Allemaal onderwerpen die op een dag aan bod komen; om ons allemaal weer een keer bewust te maken dat we onze kans moeten grijpen om onszelf op de kaart te zetten. Dat gaat natuurlijk niet lukken op een dag, maar laat C-DAY18 daarvoor wel een aanjager zijn, een wake up call zou je het kunnen noemen.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Jacques HappeJacques Happe Schreef op 30 mei 2018 om 17:06:19

    Beste André,
    In je 'prachtige' opsomming van onbegrijpelijke issues in ons vak, ben je toch nog een belangrijke vergeten: de media boycot en opgelegde mediacode door Waylon, zijn management en AVROTROS. Onbegrijpelijke zaken, die in ons vakgebied tot op heden weinig aandacht hebben gekregen, maar echt niet kunnen. Zoveel amateurisme. Ook dát zijn onze vakbroeders en -zusters die dit toelaten en niet (durven) optreden. We mogen wijzen naar anderen, maar ook hand in eigen boezem steken. We pretenderen - ook vanuit Logeion - dat we het beter weten, maar dan moeten we dat ook laten zien. Laten zien, waarom we een beter imago verdienen. Laten zien, waarom we die directe lijn met de CEO willen of aan die bestuurstafel willen zitten.
    We leiden in dit land nog altijd heel slecht op. Onlangs gaf ik een gastcollege over woordvoering aan studenten communicatie van een van onze hogescholen. De studenten hadden in meerderheid geen flauw idee waarvoor ze werden opgeleid en of ze überhaupt wel in het vak verder zouden willen. En het vak zelf? Ach, aan de woordvoerders van de opleiding zelf besteedden de studenten nauwelijks aandacht tijdens dat college. Geen connectie met de luisteraar. Ons vak is een dialoog, maar de meesten willen alleen maar praten en horen niks...
    Ik wens je een geïnspireerd congres.
    Vriendelijke groet,
    Jacques Happe

  2. Andre ManningAndre Manning Schreef op 31 mei 2018 om 09:54:17

    Hi Jacques, dank je wel voor je reactie en wel een beetje zorgelijk om je ervaring met het onderwijs te lezen. Zeker iets waar we ook als Logeion naar blijven kijken., de brug slaan tussen onderwijs/wetenschap en de praktijk. Ik vind je oproep tot dialoog een juiste en dat is ook de rol die we als Logeion moeten blijven spelen; het modereren van een dialoog om het vak en de mensen die er in werkzaam zijn te helpen blijven ontwikkelen. CDAY speelt daar een rol in, maar er is meer voor nodig. Groet, Andre

  3. JennyJenny Schreef op 6 juni 2018 om 12:49:28

    Toen ik deze blog las moest ik even met de ogen knipperen.
    Ik dacht dat het een blog was uit 2010 en vooral ook met de reactie van Jacques daarop.
    Gelukkig is het nu 2018 alleen lijken bij Logeion de tijd, de doelen stil te blijven staan.

  4. Nico de LeeuwNico de Leeuw Schreef op 6 juni 2018 om 13:09:46

    Beste Andre,

    Wat dacht je ervan om eens te beginnen met (veel meer) ethiek in de opleidingen en handelswijze van onze vakbroeders te stoppen ....

  5. Andre ManningAndre Manning Schreef op 6 juni 2018 om 23:04:23

    dank voor jullie reacties Nico en Jenny (en ook op LinkedIn), heb zo goed mogelijk proberen context te geven en natuurlijk is ethiek een belangrijk thema en een kompas. Voor communicatie collega's en ook voor al die mensen/collega's waar we dagelijks mee samenwerken maar er ligt ook een verantwoordelijkheid voor ons allen. Ik keek vanavond naar Zembla en vroeg me vervolgens af, hoeveel pakjes worden er nu jaarlijks bij ons bezorgd… zelfde vraag stel ik me ook wanneer ik denk aan aan citytrip met een low cost carrier. Hoe zit het met mijn eigen ethiek.. best wel moeilijk hoor en soms ook niet. En het is niet alleen een communicatie probleem..

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.