Prikkels - Inspelen op de actualiteit

Prikkels - Inspelen op de actualiteit

21 februari 2018 - door André Manning - 1 reactie

Andre Manning blog.jpg

Er gaat op dit moment geen dag voorbij of er komt wel een issue langs waarbij communicatie een belangrijke rol speelt. De manier waarop een burgemeester en zijn partner een situatie verkeerd inschatten en vervolgens ‘onder druk van de media’ besluiten terug te treden. Gaswinning in Groningen en de vervelende consequenties voor de bewoners als gevolg van aardbevingen en de toch bizarre wending van hoe betrokkenen hierover communiceren. De beelden van een niet bewegende minister Kamp staan nog helder op mijn netvlies.

En een minister die vlak voordat hij op bezoek zou gaan naar Rusland moet aftreden omdat een krant bekendmaakt dat hij al een tijd lang een leugen in stand hield; lees ook de recente column van Tom Jan Meeus over de rol van ‘traditionele media’ in zijn krant. De recente onthullingen van wangedrag bij Oxfam of Artsen Zonder Grenzen of het artikel in de Financial Times waarin de invloed van Russisch nieuws op de publieke opinie in Europa (en dus ook Nederland) wordt belicht. Er lijkt bijna geen einde te komen aan dit soort kwesties waarbij communicatie iedere keer een belangrijke rol speelt.

Als beroepsorganisatie hou je dit soort ontwikkelingen natuurlijk nauwlettend in de gaten en kijk je ook voortdurend hoe je dit een plek kunt geven binnen de vereniging. En ik denk dat we op de goede weg zijn. Een mooi voorbeeld daarvan is de (tijdelijke) werkgroep Ethiek die een aantal leden zijn gestart.

Ook als je naar de programmering van onze activiteiten kijkt, zie je de actualiteit en nieuwe ontwikkelingen in ons vak op een mooie manier terugkomen: zie de Logeion-agenda. Leiderschap en communicatie, communicatie en verandermanagement, wat betekent de circulaire economie voor de wijze waarop je communiceert, nieuwe trends op het gebied van digitale communicatie, het spanningsveld tussen woordvoerders en journalisten (en de rol die social media daarin spelen). Het zijn voorbeelden van de activiteiten die we onze leden en niet-leden de komende weken en maanden aanbieden. Hartstikke interessant, ook voor collega’s uit aanpalende vakgebieden als bijvoorbeeld HR. We zijn naar mijn mening hele mooie stappen aan het zetten om ons vak relevant te maken. Niet altijd via de gebaande paden, maar de grenzen opzoeken en nieuwe gebieden verkennen.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Frank RegtvoortFrank Regtvoort Schreef op 21 februari 2018 om 16:36:17

    Beste André, in 'dit soort kwesties' komt het aan op communicatieprofessionaliteit. Dat brengt mij op de gedachte dat Logeion wellicht over zou kunnen gaan op de verkiezing van de 'Communicatieprofessional' van het jaar. Waarom zou je als Logeion een onderscheid maken tussen de professionaliteit van mannen en vrouwen?

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.