Onderzoek afgerond: wat vinden we van docentstages?

Onderzoek afgerond: wat vinden we van docentstages?

28 november 2017 - door Fontys Hogeschool - 0 reacties

Onderzoek-docentstages.jpg

De studenten van Grof Geschut hebben hun onderzoek over docentenstages afgerond. Tijdens de netwerkconferentie op donderdag 23 november bij Hogeschool Utrecht hielden zij een pitch. Aan de hand van een poster werden de resultaten en belangrijkste conclusies uit het onderzoek besproken. Het doel van de avond was dat er nieuwe inzichten, ervaringen en tips verkregen werden om zo het project goed af te kunnen ronden. Hier lees je alvast de eerste conclusies.

De studenten van Grof Geschut startten de pitch met een terugblik naar hun schooljaren. Hierbij kwamen ervaringen over twee docenten aan bod. De ene docent bracht de lessen niet aantrekkelijk en met weinig voorbeelden, de andere docent kwam net uit de praktijk en had erg veel aantrekkelijke praktijkvoorbeelden. Deze twee voorbeelden zijn input geweest voor een onderzoek naar docentstages, in opdracht van Logeion.

De input van de deelnemers was veelal gelijk aan de resultaten uit het onderzoek. Allereerst werd er gesproken over een kruisbestuiving van hogescholen en organisaties. Beide partijen hebben elkaar wat bieden. Hiermee wordt ook het probleem met betrekking tot het budget opgelost, want beide partijen kunnen desbetreffende persoon doorbetalen via contracturen.

Daarnaast werd ook meermaals benoemd dat de concrete doelen en verwachtingen duidelijk moeten zijn voor alle partijen én dat het onderdeel praktijkperiode naar voren moet komen in functioneringsgesprekken.

Naast de al bekende input, zijn er ook nieuwe inzichten bijgekomen. Een nieuw knelpunt was dat docenten het niet aan zouden durven om stage te gaan lopen. Een stage suggereert namelijk dat je iets nog niet voldoende beheerst, waardoor de docent bang is erachter te komen dat hij iets niet weet.

De eerste tip die binnenkwam tijdens de conferentie is dat er gebruik kan worden gemaakt van bestaande platforms zoals LinkedIn of stageplatforms als Careerup.nl. LinkedIn zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om het persoonlijke profiel te koppelen.

Om het logistiek probleem aan te pakken werd als tip gegeven om de praktijkperiode in te plannen in vakantieperiodes. Dit is wel afhankelijk van de motivatie van de docent.

Binnenkort hierover volgt er meer over het verbeteren van de brug tussen het onderwijs en de praktijk.

 

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.