Prikkels - De (on)zichtbaarheid van de topbestuurder

Prikkels - De (on)zichtbaarheid van de topbestuurder

6 september 2017 - door André Manning - 3 reacties

Andre Manning blog.jpg

Het afgelopen weekend heb ik met veel interesse de economiebijlage van het NRC Handelsblad gelezen over onze topbestuurders. En met name die pagina’s over de toenemende onzichtbaarheid van deze mannen! Want helaas, het aantal vrouwen in deze rol blijft relatief laag, ondanks de eerder uitgesproken ambitie van ons kabinet. Ik schrok wel toen ik het hele verhaal las, “Angst voor reputatieschade maakt bestuurders huiverig voor publieke optredens”, aldus de krant dit weekend. Het NRC heeft vijfentwintig bestuursvoorzitters van de grote Nederlandse bedrijven gevraagd om in gesprek te gaan over hun zichtbaarheid en het belang van publiek vertrouwen (en daar gaat het in toenemende mate om, zo laat de Edelman Trustbarometer ieder jaar weer zien).

En fascinerend is het dan om te lezen dat maar vier van de vijfentwintig hierover iets wilden vertellen. De overige 85% liet hun communicatieafdeling de uitnodiging vriendelijk afslaan. Natuurlijk kun je allerlei redenen bedenken om niet aan het verzoek van de krant mee te doen, maar is dat nog wel van deze tijd? De meeste AEX genoteerde bedrijven staan midden in de samenleving; ze leveren producten en/of diensten die in ons eigen land, maar ook ver daarbuiten in hoog aanzien staan. Of het nu om voedsel, technologie, energie of financiële diensten gaat. Ze bieden aan tienduizenden mensen werk en zijn op allerlei manieren met onze samenleving verbonden. Waarom dan die angst en die huiver om iets zichtbaarder te worden? Waarom niet deelnemen aan een dialoog over die onderwerpen die ons allemaal bezig houden? Die kunnen volgens mij alleen maar positief bijdragen aan de reputatie van je bedrijf of jezelf als bestuurder.

Echt, niemand hoeft van mij bij Eva Jinek of Matthijs van Nieuwkerk aan tafel te zitten om een mening te geven over gif in eieren of het dramatisch presterend Nederlands elftal. Maar alsjeblieft zeg, toon wat meer openheid en lef en vertel wat je nog meer bezighoudt naast omzet en winstcijfers; zoals de impact van robotisering op onze werkgelegenheid, het belang van technologie in het onderwijs of in de gezondheidszorg, het dreigend tekort aan fossiele brandstoffen en de kansen en risico’s in de financiële markten om er maar een paar te noemen. Daar willen we allemaal wel iets meer van weten en het biedt volop mogelijkheden voor al die communicatieafdelingen van deze ondernemingen om daadwerkelijk een dialoog met je omgeving aan te gaan en wat minder te gaan zenden. Wat mij betreft een handschoen die niet snel genoeg opgepakt kan worden om al die interne brainstorms over content, purpose, authenticiteit, thought leadership, storytelling en engagement in de praktijk te brengen en te breken met de onzichtbaarheid van topbestuurders en het afnemend vertrouwen in deze mannen. Wie durft?

Deel dit bericht

Reacties

  1. Frank RegtvoortFrank Regtvoort Schreef op 6 september 2017 16:02:41

    NRC duidt het als 'huiver' en 'angst voor reputatieschade'. Jij vraagt je af of het 'nog wel van deze tijd' is. Ik sluit niet uit dat ze zijn gaan inzien dat hun persoonlijke zichtbaarheid maatschappelijk gezien irrelevant is en dat journalistieke media ongeëigend en niet meer van deze tijd zijn om hun maatschappelijke inzichten voor het publieke voetlicht te brengen. Wie zal het zeggen? Wellicht kan die 85% van de communicatieafdelingen uitsluitsel geven.

  2. JC HellendoornJC Hellendoorn Schreef op 6 september 2017 21:43:25

    Heb behoefte om te fact checken of die 85% waar is want in mijn netwerk heb ik nog niemand gesproken (ook niet bij AEX-fondsen) die een dergelijke vraag van NRC voorbij zien komen. Daarnaast meen ik dat het een 'ouderwetse' gedachte is om te oordelen dat zij die niet meewerkten, geen lef tonen of niet transparant zijn. Dialoog met doelgroepen kan anno 2017 op heel andere manieren dan meewerken aan een interview in een krant.

  3. Andre ManningAndre Manning Schreef op 8 september 2017 11:27:56

    Hi Frank en JC, dank voor jullie reacties en de vraag die ik op wilde werpen gaat niet zozeer over het meewerken aan een interview in het NRC. Het gaat mij meer om de vraag erachter; hoe zichtbaar zijn onze topbestuurders en welke verantwoordelijkheid nemen ze om onderwerpen aan te kaarten die een groter maatschappelijk belang hebben. En daaraan gerelateerd, wat is de rol voor ons als communicatiemensen. Wat adviseren wij hun en wat is onze slagkracht op dit gebied. En dat baart mij toch wel wat zorgen en ik laat me natuurlijk graag verrassen door voorbeelden van dialogen die op dit moment gaande zijn en waar onze bestuurders een publieke rol spelen.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.