Communicatie is 'lekker breed'. En dat is helemaal geen voordeel

Communicatie is 'lekker breed'. En dat is helemaal geen voordeel

6 juli 2017 - door Jan Bergsma - 2 reacties

Blog-communicatie-breed.jpg

Elk jaar staan ze er weer. Hordes jongeren, zoekend in een grote hogeschool naar de juiste informatiestand. De jongens kiezen voor iets met techniek of economie, de meiden iets in de zorg of met kinderen. En wie het niet weet, die kiest gewoon een lekker brede opleiding. Waar je alle kanten mee op kunt enzo. De opleiding communicatie komt dan ook al snel om de hoek kijken. Communicatie is niet alleen een brede, maar ook nog eens creatieve opleiding. En dat blijkt een verrekt goede combi. Het aspect ‘breed’ spreekt de jongens meestal wel aan, de meiden hoeven maar een keer het woord ‘creatief’ te horen en de informatiefolders gaan in de tas.

Eerder schreef ik over ‘de communicatiestudent’. In zes stappen naar een baan, waarbij stap 5 ‘solliciteren’ misschien wel het lastigste onderdeel is. En dat komt omdat junior communicatieadviseurs te veel op elkaar lijken. Want een ‘brede opleiding’ klinkt wel lekker, dat is het eigenlijk helemaal niet. Het is een aspect waardoor veel (aankomende) communicatiestudenten het communicatievak onderschatten. Moet je nu in de stress schieten? Nee, maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn. Drie gratis tips:

Tip 1: wees onderscheidend
Toegegeven, ook ik heb het communicatievak een beetje onderschat. Zeker met de moordende concurrentie die er is, moet je creatief zijn. Heb je ‘m weer, creatief. Dit was de laatste keer. Beloofd. Wees vooral onderscheidend. Een baan in de techniek levert je anno 2017 vrijwel zeker meteen een baan op, omdat daar een tekort aan mensen is. Bij communicatie is dat andersom. Je hebt bij het vak marketing ongetwijfeld het plaatje met het tulpenveld gezien, met in het midden één tulp die anders is gekleurd. Word die tulp. Niet pas nadat je bent afgestudeerd, maar begin als het even kan vanaf je eerste jaar met bloeien. Hoe je dat doet? Door goed te worden in een of meer communicatievormen. Kun je goed fotograferen en vind je dit leuk? Word fotograaf. Heb je passie voor schrijven? Ga schrijven. Ben je handig met Photoshop? Maak mooie dingen. Toch liever van de strategie? Leer adviseren en overtuigen. Heb jij alles tot in de puntjes geregeld en ben je altijd op alles voorbereid (lees: plannen en organiseren waar een ANWB-echtpaar jaloers op is)? Maak er je beroep van. Alles kunnen is mogelijk, alles heel goed kunnen vaak een utopie. Word dus heel goed in minimaal één richting.

Hier, een voorbeeld
Elke student kent RUMAG. Het sloganmerk waar ook jij wel eens om hebt gelachen. En dat doet RUMAG op een eigenzinnige manier. Grof, seksistisch, herkenbaar, op het randje. Hoewel ze eigenlijk hetzelfde doen als Loesje, doen ze het toch heel anders. Daarmee zijn ze onderscheidend. En met bijna 650.000 likes op Facebook doen ze het meer dan goed.

Tip 2: onderschat jezelf niet
Als ik mensen vertel over mijn werk als (online) communicatieadviseur, hoor ik vaak ‘Oh, beetje Facebooken enzo’. En die reactie is eigenlijk best logisch. Want zo ziet het er ook uit. Alleen jouw buurman weet niet hoe hij een merk moet positioneren op social media. En jij weet dat wel. Ook al heb je soms het ‘wat-heb-ik-nou-eigenlijk-geleerd-gevoel’: onderschat jezelf niet.

Tip 3: wees leergierig
Ben je geen goede fotograaf, geen creatieve vormgever, geen handige tekstschrijver, geen goede strateeg én geen planner à la ANWB-echtpaar-stijl, zie tip 2. En anders: geen nood, adem in adem uit. Iedereen is ergens goed in en je kunt heel veel leren. Toen je (eindelijk) was afgestudeerd en je jouw boeken ritueel had verbrand dacht je misschien: jippie. Nooit meer leren. Hmm, niet helemaal. Communicatie verandert sneller dan het kapsel van een gemiddelde Hollywoodster. Dus je moet bijblijven. Nieuws, trends en ontwikkelingen in je vakgebied volgen. Als jij weet wat er speelt en daar op in weet te spelen word je die goede fotograaf, tekstschrijver, vormgever, strateeg of organisator. Moet je daarvoor elke dag met je neus in de boeken? Nee, natuurlijk niet. Bezoek evenementen, webinars, symposiums, lees eens een vaktijdschrift of artikelen op social media. Leren kan op meerdere manieren.

Had ik dingen anders gedaan tijdens mijn opleiding? Ja. Ik had (nog) meer willen leren. En dat had makkelijk gekund, want, laten we eerlijk zijn, als communicatiestudent heb je meer vrije tijd dan een kleuter uit groep 1. Dus pak die leuke feestjes mee, maar pak ook zeker de kansen die je krijgt. Want die krijg je misschien niet weer.

Deel dit bericht

Reacties

  1. AndreAndre Schreef op 7 juli 2017 15:36:21

    Dank je wel voor deze tips en aanbevelingen Jan, oit is praktische informatie om te delen via onze verenging. Een leven lang leren, daar willen we als #Logeion ook aan bijdragen

  2. Jan BergsmaJan Bergsma Schreef op 8 juli 2017 18:22:24

    Graag gedaan André. En leuk om te horen!

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.