Patiëntgerichte communicatie? Uh…jij bent toch van de folders?

Patiëntgerichte communicatie? Uh…jij bent toch van de folders?

7 februari 2017 - door Liduine Konings - 1 reactie

zorgcommunicatie.jpg

Sinds ik in de gezondheidszorg werk heb ik vanuit verschillende functies van alles gezien en geleerd: de directe zorg voor de patiënt als verpleegkundige, de impact en het kanaliseren van uitbraken van infectieziekten als deskundige infectiepreventie en nu ben ik al een aantal jaren geleden ‘beland’ in het vakgebied patiëntgerichte communicatie. Diverse werkvelden met één belangrijke overeenkomst: goede communicatie naar de patiënt is cruciaal.

Toen ik een paar jaar geleden werd aangenomen voor de functie coördinator patiëntgerichte communicatie kon ik mijn geluk niet op. De zorg voor patiënten indirect verbeteren, door te helpen de communicatie in de zorg te verbeteren. Geweldig! Maar waar moest ik beginnen? Want ik wist dat er veel veranderd was in het vakgebied sinds ik in 2005 was afgestudeerd. De solo functie die ik overnam bestond voornamelijk uit het aanpassen van folderteksten en het aansturen van een voorlichtingscentrum dat niet meer lekker liep. Dit wilde ik anders doen. Het vak gaat toch veel verder dan dat? Werk aan de winkel dus!

Met behulp van een handboek patiëntenvoorlichting van mijn voorganger, kennis van de opleiding, informatie van de beroepsvereniging en ja, zelfs googelen ben ik van start gegaan. Daarbij hield ik mijn ogen en oren open: Wat gebeurt er in huis, wat zijn nieuwe inzichten, waar moeten wij als ziekenhuis aan voldoen? Sparren met collega’s in huis, maar ook informeren bij collega’s van andere ziekenhuizen. Wat een schat aan informatie heb ik inmiddels verzameld.

En nu (inmiddels 2 kinderen en diverse veranderingen op de werkvloer verder) kan ik zeggen: ik ben echt geland in mijn functie, de basis is gelegd. Want een basis leggen is nodig heb ik gemerkt. Een (beleids)plan waar je op kan terugvallen, projecten vanuit kan opstarten, kan aanhaken op ontwikkelingen binnen de organisatie én patiëntgerichte communicatie een smoel kan geven binnen je organisatie. Ik kan elk beginnend communicatieprofessional in de zorg aanraden om een beleidsplan te schrijven. Het is een fundering waar ik me aan kan optrekken en die verbonden is aan richtlijnen waar we ons als ziekenhuis aan willen en moeten conformeren.

Ik ben blij dat het zover is dat ik mijn plan kan uitdragen en implementeren in onze organisatie. Tuurlijk help ik nog met folderteksten en informatieve activiteiten en dat vind ik ook leuk, maar het gaat nu zoveel verder dan dat!

Deel dit bericht

Reacties

  1. Nelleke MarisNelleke Maris Schreef op 19 februari 2017 om 19:57:00

    Je blog klinkt als muziek in mijn oren Liduine. Het laat zien dat patiëntgerichte communicatie een vak apart is én dat er in de loop van de jaren heel wat kennis/inzichten en (beleids)tools ontwikkeld zijn.
    In de zorg krijgen steeds meer 'algemene' communicatieadviseurs taken in dit specifieke vakgebied toegewezen. Mijn streven is om mijn 30 jaar werkervaring in patiëntgericht communiceren met hen te delen. Door het organiseren van specifieke modules zorgcommunicatie en workshops w.o. het schrijven van een specifiek beleidsplan patiëntencommunicatie. Want net wat je zegt, is zo'n plan onmisbaar om daadwerkelijke kwaliteitsverbeteringen in patiëntgerichte communicatie door te voeren. Kijk voor meer informatie op www.patientgerichtcommuniceren.nl

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.