Snapchat: Snap jij het, snap ik het

Snapchat: Snap jij het, snap ik het

21 september 2016 - door Alize van Zutphen - 0 reacties

Yusuf Omar_banner.jpg

Snapchat heeft lang last gehad van een slecht imago – alleen voor tieners, alleen voor naakfoto’s, alleen voor maffe filters. Maar nu steeds meer mensen uit de doelgroep bóven 25 een geel spookje in hun app-lijst hebben staan, begint het toch langzaam te dagen dat Snapchat misschien wel een blijvertje is. Sterker nog, Snapchat is het communicatiemiddel van de toekomst. Althans, als we Yusuf Omar mogen geloven, de vlotgebekte videojournalist die op woensdag 14 september op uitnodiging van Logeion en Videonieuwsbericht op de Hogeschool Leiden een presentatie gaf over Snapchat aan een grote groep nieuwsgierige communicatieprofessionals.

Dat de zaal vol communicatieprofessionals zit, is misschien wel het ultieme bewijs dat Omar gelijk heeft. Binnen de interne communicatie, overheidscommunicatie en contentmarketing begint het gevoel te leven dat we iets moéten met dat spook. Maar wat in vredesnaam? In rap Engels neemt Omar ons mee door de vele mogelijkheden.

Snapchat is het nieuwe PowerPoint
Waarom een suffe presentatie gebruiken als je ook Snapchat hebt? Met behulp van een gebeamde weergave van zijn telefoonscherm – bediend door zijn even handige en snelle wederhelft – leidt Omar ons soepel door de toch wat ingewikkelde wereld van Snapchat. Hij showt alle mogelijke features en laat ons die zelf op de smartphone nadoen. En door middel van eerder gemaakte en opgeslagen snaps – ook dat is mogelijk – komen ook de meer inhoudelijke aspecten en eerder gemaakte voorbeelden aan bod. Form follows function.

Snapchat is het nieuwe webcare
Naast de mogelijkheid van het toevoegen van (geo)filters en het aanbieden van magazines, ziet Omar de meeste heil in de chatfunctie van Snapchat. Hij voorziet dat dit wel eens de webcare van de toekomst kan worden. Waarom? De chatfunctie van Snapchat is snel – je kunt bijvoorbeeld antwoorden met een klein filmpje met daarin een antwoord. En het is persoonlijk – en het is privé: behalve degene met wie je contact hebt, ziet niemand waar je het over hebt. Het biedt mogelijkheden voor échte webcare, die een waardevol direct contact met een klant oplevert.

Snapchat is niet het nieuwe Facebook
De mensen die dachten dat Snapchat het nieuwe Facebook is, komen van een koude kermis thuis. Snapchat vervangt eigenlijk geen enkel sociaal medium: het is juist een toevoeging. Dat betekent voor communicatieprofessionals de opgave om nog meer content te verzinnen voor alweer een nieuw middel in de middelenmix. Maar juist dát is waar Snapchat goed voor kan worden gebruikt: content maken. Omar laat ons zien dat Snapchat ontzettend geschikt is voor het maken van content die vervolgens op andere media – zoals Facebook en Instagram – kan worden gedeeld. Mochten mensen je ook volgen op Snapchat, beloon ze daar dan wel met unieke content. Bijvoorbeeld met een exclusief kijkje achter de schermen.

Snapchat is het nieuwe storytelling
En als je dan content maakt via Snapchat, ben je eigenlijk automatisch bezig met storytelling. Verschillende snaps achter elkaar vormen al snel een verhaal. En als je dat goed doet, dan is dat retespannend. Omar laat ons bijvoorbeeld zien hoe hij via Snapchat zijn volgers meenam in een undercoveronderzoek waarin hij drugs probeerde te kopen. Zelf wist hij al niet hoe dit ging aflopen, laat staan dat zijn volgers de afloop konden voorspellen. Het resultaat: real-time journalistiek met een enorme spanningsboog. En ook al weet je als maker niet hoe je verhaal afloopt, je kunt wel met een storyboard werken waarin je van tevoren uitschrijft wat je in beeld wilt brengen. Als je het echt professioneel wilt aanpakken, kun je achteraf met andere apps je snaps bewerken tot een strak filmpje dat je – juist – weer kunt delen op andere kanalen.

Snapchat is veel wel en ook veel niet. Wat het in ieder geval niet is, is het einde van een ontwikkeling. Sterker nog: het is pas het begin. Samen met apps als Pokémon GO breekt, als we Omar moeten geloven, een nieuw tijdperk aan dat vraagt om nieuwe vormen van contentcreatie, namelijk real-life en real-time. Denk aan banken waarvan je bij het langslopen meteen de actuele koersen kan zien. Rivieren waarin via je scherm de waterkwaliteit wordt geprojecteerd. Actueel nieuws dat plaatsvindt in je directe omgeving, verslaggegeven door mensen zoals jij. De mogelijkheden lijken eindeloos. Hoe we dat als communicatieprofessionals precies moeten aanpakken, daar is geen recept voor. Het motto is in ieder geval: doe iets wat nog niet gedaan is en het wordt hoe dan ook opgemerkt. Creativiteit is het sleutelwoord. Als je dat snapt, doe je het goed.

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.