C-DAY16 door de ogen van Young Professional Hilde Peters

C-DAY16 door de ogen van Young Professional Hilde Peters

13 juni 2016 - door Hilde Peters - 0 reacties

C-day-door-de-ogen-van.jpg

"Laat je inspireren door internationale sprekers en smaakmakers in ons vak. Communicatieautoriteiten spijkeren je kennis bij." Dat was de belofte van Logeion voor C-DAY16. Als ‘young professional in communicatie’ natuurlijk een congres waarbij je aanwezig moet zijn. Hoewel niet alle workshops en kennissessies inhoudelijk even verrassend waren, was het wel weer een dag die aan het denken zette. De zes belangrijkste inzichten die ik er zelf opdeed, deel ik graag met jullie. 

1. "Voorkom dat de term ‘de dialoog aan gaan’ een loze belofte wordt."

 We hebben snel de neiging om andersdenkenden te overtuigen van onze waarheid. Je belandt in een discussie, terwijl je juist verbinding wil. Noëlle Aarts pleit daarom voor het ontwikkelen van dialoogvaardigheden; verbeter je spreek- en luistergedrag. Niemand heeft de waarheid in pacht. Ga op zoek naar de redelijke kern van de waarheid en accepteer andersdenkenden. Ze legt hierin ook een uitdaging om te leren van jongeren, die staan er nog onbevangen in.


2. "Help organisaties dichter bij de maatschappij te staan en vertel een authentieke op inhoud gebaseerde boodschap."

Met zeven handvatten geeft Nigel Salter (SEO van Salterbaxter) aan hoe communicatieprofessionals organisaties kunnen helpen om een andere rol te spelen in de maatschappij en dit ook goed uit te dragen. Als vanzelfsprekend start je hierbij eerst met de uitvoering, de inhoud, voordat je de boodschap naar buiten brengt. Meer informatie? Het filmpje dat hij gebruikte om zijn punt ‘find or re-connect with your purpose’ toe te lichten, sprong er voor mij uit.

3. "Nummers verliezen hun realiteit: 61 % online is niet menselijk, 56 % van de advertenties is helemaal niet door iemand gezien."

Voor mij toch wel redelijk schokkend om van Richard Bagnall (SEO PRIME Research UK) te horen dat maar liefst 61 % van de online-activiteit niet menselijk is en dat 56 % van de advertenties op Google dan ook door niemand gezien worden. Daarom geeft hij aan dat je bij elk plan tot analyse moet starten met de organisatiedoelen. Cijfers alleen zeggen niks. Toon met cijfers aan wat de onlineactiviteiten bijdragen aan de organisatie. Hij geeft aan dat als je daar niet snel goed in wordt, je geen been meer hebt om op te staan. Gelukkig is dat voor mij niet schokkend om te horen.

4. "Wees dapper, verlegen en durf te zeggen 'ik weet het niet'."

Anne van der Meiden, de maar liefst 87-jarige emeritus-hoogleraar en theoloog, hield een grappig en scherp pleidooi over het gebruik van wat hij ‘onze klassieke deugden’ noemt. Wees slimmer dan je omgeving, wees dapper. Blijf doorzetten en wees vindingrijk. Het betekent niet dat je altijd dapper moet en kunt zijn. Dapperheid is eerlijk en open communiceren. Je rug recht houden en soms aangeven dat je het niet weet. Handel naar eer en geweten. Een mooie inhaker kwam direct voorbij op Twitter.

5. "Creëer als communicatieprofessional een duidelijke visie op het vak."

In de Fasterclass van Betteke van Ruler, emeritus-hoogleraar Communicatiewetenschap, gingen we in gesprek over het communicatievak van morgen. Wendbaar, slim, proactief en relationeel, dat zijn de kenmerken van de communicatieprofessional van straks. Kom uit je comfortzone en denk iedere keer na: doe ik nog wel het goede en doe ik dat op de beste manier? Een hulpmiddel om je hierbij aan het denken te zetten is het boek van Betteke: CommTalks. Mijn collega’s wachten al met smart tot ik het uit heb, een echte aanrader!

6. "Onze samenleving wordt vloeibaar; een wereld zonder hiërarchie, waar iedereen met iedereen kan communiceren."

In deze nieuwe samenleving is verandering de enige constante en onzekerheid is de enige zekerheid. Farid Tabarki, tijdgeestonderzoeker, geeft aan dat het belangrijk is om in deze veranderende wereld af en toe stil te staan om kansen goed te kunnen benutten. Ook Farid geeft aan dat de vaardigheid om echt te kunnen luisteren hierbij erg belangrijk is. Lees hier meer over de vloeibare samenleving waar Farid het over heeft.

Dapperheid, de dialoog, het juiste meten en het hebben van een duidelijke visie

Al met al een inspirerende dag. De belangrijkste boodschap was voor mij vooral dat we als communicatieprofessionals goed naar onze rol moeten blijven kijken, dialogen faciliteren door bruggen te slaan tussen andersdenkenden en dapperheid te tonen. Om dit te kunnen doen, is luisteren belangrijk. Probeer het ook eens: herhaal in gesprekken de laatste zin van de vorige persoon. Op deze manier ben je echt in verbinding en luister je!

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.