Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

1 juni 2016 - door Betteke van Ruler - 5 reacties

BlogBettekeVanRuler.jpg

Nu de malaise op de meeste afdelingen en bij de meeste bureaus over is en de markt voor communicatieprofessionals aantrekt, kan het geen kwaad om de luiken helemaal open te zetten en de toekomst anders vorm te geven. Bijvoorbeeld door na te denken over de ontwikkeling van nieuw talent. Er stromen binnenkort weer veel afgestudeerden de arbeidsmarkt op. Zijn we als vakgebied niet verplicht om hen een goede kans te bieden?

“De ideeën over goed werknemerschap zijn aan het veranderen”, schrijven Marloes Hoiting en Ankel Brockmöller, organisatiepsychogen en adviseurs bij GITP in het boek CommTalks. “Steeds vaker wordt verwacht dat de professional zich opstelt als partner in business, en niet slechts als reactieve uitvoerder van opdrachten. Dit vraagt om een proactieve houding, zelfregie en vooral strategisch inzicht en organisatiesensitiviteit. Eigenschappen die je niet leert in de schoolbanken maar ontwikkelt door ervaring op te doen in de praktijk.” Die ruimte moeten afdelingen en bureaus de afgestudeerden dan wel gunnen en dat is nog bepaald niet altijd het geval.

Om echt succesvol te kunnen opereren is het hebben van theoretische kennis van modellen en concepten niet voldoende. Daar heb je vlieguren voor nodig. Men zegt wel dat het 10.000 uur kost om een meester te worden in je vak. Om dat te versnellen raden Marloes en Anke aan om junioren te koppelen aan senioren, een soort buddyprogramma dus. Bij bureaus zie ik dat juniors vaak meteen in het diepe worden gegooid en direct declarabel moeten zijn. Bij afdelingen zie ik vaak dat ze als trainee bij andere trainees komen te zitten en maar incidenteel contact hebben met seniors. En evengoed zie ik dat ze in hun eentje op een taak worden gezet. Dat is meestal iets met sociale media omdat de ouderen daar geen kennis van hebben. Wat Marloes en Anke voorstellen is een variant op het oude meester-gezel systeem. Ik ken geen organisaties die daar echt beleid op voeren. Dan is het dus toeval als iemand een junior onder zijn of haar hoede neemt. De Logeion Young Professionals onder aanvoering van voorzitter Kaoutar el Oualid zijn nu bezig om een buddyprogramma op te zetten, maar dat is in verenigingsverband. Ook heel erg nuttig, maar niet genoeg.

Jonge professionals en oude rotten in het communicatievak moeten intensief met elkaar gaan samenwerken en meer met elkáár gaan communiceren, zeggen zij. Dan gaat de ontwikkeling veel sneller. Koppel een nieuwe medewerker niet aan een andere nieuwe medewerker, zoals nu vaak gebeurt, maar aan een echt ervaringsdeskundige of organisatiegoeroe. Of aan meerdere. Creëer een intensieve relatie waarin ze met elkaar meekijken, samen sparrend en brainstormen en wederzijdse feedback geven. Echt, het betaalt zich uit. Ook voor de senioren!

Hoe denken jullie erover? Moeten we niet als vakgebied op ons nemen om de juniors een degelijke opleiding te geven op de werkplek zodat ze een eerlijke kans hebben in het toekomstige communicatievak? Dus ze niet meteen in een eigen hok stoppen, declarabel laten zijn of dat laten doen wat de ouderen toch niet kunnen en aan hun lot overlaten?

CommTalks, 40 Thoughtleaders over de toekomst van het communicatievak, Adfogroep.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Monique BotmanMonique Botman Schreef op 1 juni 2016 om 17:55:26

    Waardevolle oproep. En zonder mijzelf op de borst te willen slaan, moet ik zeggen dat we bij Porter Novelli best goed bezig zijn. En we doen het niet alleen omdat koppeling aan een ervaren medewerker goed voor het jong talent is. Het is juist ook heel goed voor de ervaren medewerkers. Nieuwe medewerkers stellen 'rare' vragen, stellen zaken ter discussie die voor jezelf heel gewoon zijn, zorgen dat je weer eens anders naar jezelf en naar ingesleten routines kijkt. Die frisse blik is onmisbaar voor organisaties die in deze snelle wereld willen overleven.

  2. Guido RijnjaGuido Rijnja Schreef op 1 juni 2016 om 18:08:10

    Als we de beroepsvereniging zien als een gilde, zijn meesters, gezellen en leerlingen met elkaar verbonden. Dan wordt een nieuw lid meteen gekoppeld aan een iemand die drie jaar lid is. Dan is iemand die drie jaar lid is lid van een intervisiegroep die door iemand die zes jaar lid is, wordt gemodereerd. Dan... en zo verder... Deze koppeling wordt helemaal leuk als ik als oudere (56 jaar) me ook als leerling tot een jongere kan wenden, die mijn mentor wil zijn om me bijvoorbeeld in te wijden in e-communities. Oftewel: we kunnen binnen Logeion veel meer doen aan het matchen van die schat aan 'rare' vragen en dito 'rare' aanbiedingen. Binnen de Adviesraad Opleiding en Professionalisering maken Paula Zweekhorst en ik ons sterk voor een Leven Lang Leren. Betteke's oproep blaast mooi wind in de rug. om die reden heb ik mij ook aangemeld voor het buddyproject van de jonge held(inn)en.

  3. Corine RodenburgCorine Rodenburg Schreef op 1 juni 2016 om 20:10:54

    Ik sluit me graag aan bij Guido, nieuwe talenten zijn vaak beter bekend met de online wereld en de nieuwste trends. Ze kunnen de seniors en 'oud-gedienden' meenemen in nieuwe ontwikkelingen. Wat ik jammer vind, is dat afstudeerders van hun opleiding vaak de focus moeten leggen op juist die theoretische modellen en concepten. Zo mogen weinig tot geen tijd besteden aan het meelopen in de praktijk (uitzonderingen daargelaten). Veel bedrijven geven daarom de voorkeur aan 3e jaars stagiaires, vanwege 'de handjes'. Dat maakt het blijven hangen na de stage een stuk moeilijker.

  4. Jan GoeijenbierJan Goeijenbier Schreef op 2 juni 2016 om 14:17:31

    Leefde ik 35 jaar onder een steen? Dat vroeg ik mij af bij Betteke's blog en de reacties daarop. In elk van mijn vaste en interim-functies koppel(de) ik jong aan oud, onervaren aan ervaren, intern aan extern, hoog aan laag, ja zelfs goed aan slecht. Dat levert veel goeds op voor deze 10 categoriƫn mensen en hun werkgevers. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige baas was die zo werkte en dat nog altijd zo doe! Guido kent mij het beste, mogelijk dat hij mij kan 'helpen' of verbeteren? .

  5. MauriceMaurice Schreef op 2 juni 2016 om 14:36:10

    In mijn optiek zien jullie iets over het hoofd zie http://www.jongegeesten.nl/opiniestuk-per-generatie-wijzer-door-samenwerken/

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.