Altijd in beweging: de 3 interessantste communicatietrends

Altijd in beweging: de 3 interessantste communicatietrends

26 mei 2016 - door Joyce Bastiaans - 0 reacties

Trends-LYP.jpg

Het vakgebied communicatie is altijd in beweging. Elke dag verandert er wel iets en elke dag komen er nieuwe ontwikkelingen, websites en apps bij. Het is belangrijk dat een (jonge) communicatieprofessional nieuwsgierig is en alle trends en ontwikkelingen in de gaten houdt. HSPR, hét pr-bureau voor en door studenten van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Leiden, keek onder andere naar Customer Journey. Maar welke trends zijn belangrijk? En welke trends blijven je bij? Ik zet ze vandaag voor je op een rijtje.

Customer Journey

Zoals HSPR al heeft laten zien op hun Facebook-pagina, is Customer Journey een belangrijke trend. Het kennen van je eigen klanten is namelijk nog nooit zo belangrijk geweest. De klant centraal stellen is noodzakelijk voor een optimale inrichting en afstemming van je verschillende kanalen. Want alleen op die manier kun je de middelen perfect op elkaar afstemmen en doeltreffende klantenervaringen creëren. Leer je klant kennen en praat veel met ze. Een blije klant, is een trouwe klant.

Real Time

Niet alleen het kennen van je klanten is van belang, ook het delen van nieuws verandert. Waar je vroeger het nieuws uren of zelfs dagen later kon verspreiden, willen consumenten tegenwoordig het nieuws real time ontvangen; op het moment dat het gebeurt. Iedereen kijkt altijd en overal met je mee. De consument verwacht dus dat je actief nieuws deelt, door bijvoorbeeld gebruik te maken van socialmediakanalen, zoals Twitter, Facebook en Instagram. Maar real time informatie verspreiden kan ook door middel van live video. Met applicaties zoals Periscope is dat makkelijk én snel.

Dalend belang websites

Een interessante, en misschien zelfs wel wat onverwachte trend, is het dalende belang van websites. Websites blijven nog altijd in trek om blogs, nieuws en andere publicaties te publiceren, maar de strijd wordt tegenwoordig gestreden op sociale platformen, zoals LinkedIn. Het is voor een organisatie tegenwoordig veel interessanter om aanwezig te zijn op sociale sites en daar impressies te creëren, dan enkel gebruik te maken van een website.

Meer weten over trends?

Tussen de massa aan artikelen over trends en ontwikkelingen binnen communicatie, is het soms onoverzichtelijk welke trends het belangrijkst zijn. HSPR, het pr-bureau voor en door studenten van de opleiding Communicatie van de Hogeschool Leiden, maakt het je een stuk aangenamer. Zij zoeken de interessantste trends van het moment uit tussen die massa en delen daar regelmatig artikelen over op hun blog.

Door Joyce Bastiaans, derdejaarsstudente Communicatie Hogeschool Leiden.

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.