Blog: Noodklok

Blog: Noodklok

17 februari 2016 - door Jan Willem Ebbinge - 4 reacties

Niet_Luisteren.jpg

Onlangs ben ik (opnieuw) lid geworden van Logeion. Waarom? Omdat ik het gevoel heb dat het vak verschraalt. Ik wil onderzoeken of dat gevoel klopt, of anderen dat ook hebben. En als dat zo is, dan wil ik kijken wat we daaraan kunnen doen. Ik was aanwezig op de nieuweledenborrel op 19 januari jl. in ProDemos in Den Haag. Erg leuk om weer met zoveel lotgenoten over het vak te kunnen praten! Vooral de introductie van Ron van der Jagt maakte veel reacties los; veel collega's hebben nog steeds te kampen met management dat moeite heeft om de toegevoegde waarde van communicatie te zien.

Velen krijgen de vraag voorgelegd hoe ze meer kunnen bereiken met minder middelen. Of ze nu bij een organisatie werken of bij een bureau of als zelfstandige. Ik hoor het overal en ik merk het ook in mijn contact met (potentiële) klanten. Communicatie is te vaak een kostenpost. We doen iets niet goed.
Uitzonderingen daargelaten, heb ik de indruk dat het communicatievak duidelijke littekens laat zien van zeven jaar economische crisis. Bij gebrek aan topline growth (meer klanten, meer omzet, groei) ging het de laatste jaren in de markt vooral over bezuinigen. Het vak heeft zich nauwelijks ontwikkeld, terwijl de mogelijkheden en noodzaak er duidelijk lagen. 

Als je als organisatie goed wilt communiceren met je doelgroepen, is het besef cruciaal dat het steeds nadrukkelijker een interactief proces is, een wisselwerking. Tussen afzender en doelgroep, tussen opdrachtgever en leverancier. In de praktijk komt daar helaas weinig van terecht. Te vaak is geen sprake van een wisselwerking maar van het top-down doordrammen van een gewenste werkelijkheid, je zou het 'fairytailing' kunnen noemen, ongevoelig voor de respons die dat teweegbrengt. 
Zonder daar een ethisch oordeel over te vellen, zie ik vooral dat dergelijke propaganda niet alleen de merkperceptie van organisaties schaadt, het maakt ze in brede zin gewoon minder succesvol. Kijk naar de Nationale Ombudsman, kijk hoe Eurocommissaris Juncker op het Oekraïne-referendum reageert. Het is contraproductief. Volgens mij moet je dat niet willen. 

Communicatie is het belangrijkste vak dat er is. Wij zijn de verbindingsexperts, de luisteraars en de vertalers. Wij zijn de ontwikkelingsversnellers, wij weten hoe je mensen ergens voor kan winnen. Maar in de praktijk zie ik veel deskundige vakgenoten worstelen met offertes, tarieven en facturen en signaleer ik in de media een breed toenemend negatief sentiment.

Misschien zit ik ernaast, dat zou natuurlijk kunnen. Maar ik heb veel zin om vanaf deze plek de komende tijd eens na te gaan hoe het zit. Reacties uit het werkveld zijn daarbij van harte welkom. De eerste bijeenkomst van nieuwe online redactieleden van Logeion was in ieder geval een inspiratie!

Deel dit bericht

Reacties

  1. Marcel van den BergMarcel van den Berg Schreef op 18 februari 2016 om 12:12:33

    Beste Jan Willem,

    Zolang communicatie als vak bestaat, klagen beoefenaars daarvan dat ze niet serieus worden genomen. Jouw klacht is van alle tijden. Adviseurs hebben geen machtsbasis. Dus worden ze gemakkelijk aan de kant gezet. Daarin zie je overigens wel vooruitgang: verbanning, foltering of onthoofding komt nauwelijks meer voor.

    Je geeft zelf aan waarom je een communicatieadviseur links kunt laten liggen. Omdat hij zijn toegevoegde waarde niet beargumenteert. Omdat hij zelf zegt een vak te beoefenen waarin geen ontwikkeling zit. (Wat ik dan echt onzin vind.) Omdat hij letterlijk contact zoekt met “lotgenoten” die “te kampen hebben” met dezelfde tegenslagen..

    Beste Jan Willem, lotgenotencontact is belangrijk als je niet in eenzaamheid wilt lijden. Maar een vereniging van professionals is daar niet voor.

    Cheers,

    Marcel van den Berg

  2. Jan Willem EbbingeJan Willem Ebbinge Schreef op 19 februari 2016 om 11:50:46

    Dank voor je reactie Marcel. Wat badinerend van toon, maar soit.

    Ik vind dat communicatie een wisselwerking zou moeten zijn. Ik zie teveel topdown gedram van een gewenste werkelijkheid. Dat gaat over het vak. Daarover zou ik het willen hebben, volgens mij is een vereniging van professionals daarvoor of vergis ik me?

    Mijn vermeende eenzaamheid lijkt me geen geschikt onderwerp van debat op dit platform. Maar mocht het je interesseren, het gaat steeds beter met me... :-)

  3. LisanneLisanne Schreef op 26 februari 2016 om 13:53:34

    Beste Jan Willem,

    Herkenbare woorden helaas. Zelf krijg ik steeds meer het gevoel dat ik 'les' moet geven in communicatie om door te dringen en het belang van communicatie aan te tonen. In dat 'lesgeven' moet ik mijzelf nog wel verder ontwikkelen, wel denk ik dat daar een deel van de oplossing ligt.

    Een positieve groet,
    Lisanne

  4. Jan Willem EbbingeJan Willem Ebbinge Schreef op 11 maart 2016 om 12:48:40

    Dank voor je reactie Lisanne. Klopt inderdaad, en vaak gaat het dan over ' wat levert het je op?'. Nu kan je die vraag op verschillende manieren beantwoorden: cijfers helpen meestal. Maar soms zijn die cijfers niet zo makkelijk te achterhalen of te geven. Zelf breng ik het doorgaans graag terug tot gewone menselijke proporties; met wat voor mensen ga je graag om? Hoe stellen zij zich op? Wat vind je er interessant aan? En waar erger je je aan in menselijk contact? Opdringerigheid bijvoorbeeld. Maar ik kom nog te vaak organisaties tegen die als machines communiceren.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.