Thought leadership vraagt om een stevige communicatieprofessional

Thought leadership vraagt om een stevige communicatieprofessional

6 januari 2016 - door Liesbeth van Meurs - 1 reactie

Thought-leadership.jpg

Op 15 oktober hield dr. Mignon van Halderen haar lectorale rede 'Shifting Paradigms – Thought Leadership as Instigator of Societal Change'. Dat was ook de officiële start van het gelieerde internationale onderzoeksinstituut  The Dutch School of Thought. De webredactie sprak met haar over het lectoraat, de Dutch School of Thought en de rol van communicatieprofessionals in de ontwikkeling van thought leadership.

“Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, thought leadership is niet iets wat je opeist, maar wat je door stakeholders wordt toegekend, omdat je in staat bent om voor hun relevante vernieuwende visies (novel points of view, red.) daadkrachtig uit te dragen én te vertalen naar overtuigend gedrag en resultaat.'' Dat vraagt volgens Van Halderen niet alleen om een heroriëntering van de communicatiestrategie, maar ook van gewenste identiteit, bedrijfsprocessen en organisatiedoelstellingen. In het ondernemerscollege van BakerTilly & Berk legt ze uit dat deze communicatie-omwenteling  de manier is om je te onderscheiden van de concurrent.

Twee vormen van thought leadership
De wereld om ons heen kantelt en fundamentele verschuivingen zijn al gaande in hoe we als samenleving omgaan met thema’s als zorg, economie en werk. Maar een vooruitstrevende rol spelen bij veranderingen met maatschappelijke impact, is voor veel organisaties vaak nog een grote uitdaging. Vooral als ze dit tegelijk moeten doen met hun strategische doelstellingen waar ze op worden afgerekend.

In dat kader sprak Mignon van Halderen tijdens haar lectorale rede over twee verschillende vormen van thought leadership: thought leadership met een strategische focus en thought leadership met een transformationele focus. Lees de korte toelichting op de begrippen.

Beide foci zouden hand in hand moeten gaan volgens Van Halderen, maar voor veel organisaties en communicatieprofessionals is die hybride manier van denken nog niet vanzelfsprekend. “Binnen het lectoraat en de Dutch School of Thought zijn we continue op zoek naar organisaties die dit spanningsveld wél opzoeken. We duiden wat ze precies doen, waarom het voor ze werkt, welke uitdagingen ze daarbij tegenkomen en hoe ze hiermee omgaan. Daarbij nemen we een breed organisatie- en omgevingsperspectief, maar staat de rol van de communicatieprofessional centraal.”

Gevraagd: communicatieprofessionals als duider, verbinder, uitdager en aanjager
Een thoughtleadership-strategie moet organisatiebreed gedragen worden. De communicatieprofessional kan duiden, verbinden, uitdagen én aanjagen. Van Halderen: “Een van onze onderzoekers, Bran Martens, legt dit heel mooi uit in zijn trending topic. Hij onderscheidt vijf fasen in een thought leadership-traject: ontdekken, vormgeven, verbinden, doorvertalen en uitdragen. Per fase licht hij de rol van de communicatieprofessional toe. Op dit moment maakt hij een volgende verdiepingsslag op de rollen die er voor de communicatieprofessional per fase in het verschiet liggen, en dat vertalen we dan weer naar de praktijk”.

Het lectoraat en onderwijs
Van Halderen: “Uitgangspunt bij Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven is dat het communicatievak in deze  tijd ‘denkende doeners en handelende denkers met verbeeldingskracht’ nodig heeft. Zo willen we onze studenten dus ook opleiden. Eén manier waarop we dit doen, is studenten in hun derde jaar te laten optreden als thought activators: kritische communicatieprofessionals die met een ruime dosis verbeeldingskracht novel points of view ontwikkelen en deze vertalen naar maatschappelijk relevante themas. De beste resultaten laten we zien tijdens de jaarlijkse Gallery of Thoughts.”

De eerste Gallery of Thoughts vond plaats tijdens de lectorale rede en bleek een groot succces. Zo ontwikkelde een groepje studenten in samenwerking met KPN een novel point of view op het thema ‘Het Nieuwe Leven en Werken’ en op een creatief concept ‘het CV van de toekomst’. Een geheel nieuwe manier van jezelf presenteren op de markt, waarbij niet meer een chronologisch lijstje van wat je gedaan hebt en wat je competenties zijn centraal staat, maar juist ook andere ervaringen: je grootste lefmoment, je meest succesvolle mislukking. “Door dit ook nog eens op een creatieve manier vorm te geven, krijg je een heel ander perspectief dan wat we tot nu toe gewend zijn in de manier van zoeken naar nieuw talent voor je organisatie”, aldus Van Halderen.

10 keer ‘Shifting Paradigms’ beschikbaar
Ben jij benieuwd naar de laatste inzichten in thought leadership? Het lectoraat van Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven stelt 10 boekjes beschikbaar aan Logeion-leden. Stuur hiervoor een e-mail naar de Logeionredactie info@logeion.nl en de eerste 10 e-mails worden beloond met een boekje.

*Mignon van Halderen leidt het lectoraat ‘Thought Leadership in a Society of Change’ aan de Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven. 
De Dutch School of Thought is een vrijplaats waar onderzoeksdocenten, studenten, kennisleden en communicatieprofessionals kennis op het gebied van thought leadership ontwikkelen en delen.


Meer info:

www.dutchschoolofthought.com

duchtschoolofthought@fontys.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Tanja KorevaarTanja Korevaar Schreef op 7 januari 2016 om 14:53:23

    Interessant, mijn bedrijf is met dit gedachtegoed bezig. Komt er nog een Logeion-bijeenkomst met Mignon over dit thema?

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.