Online in de Outback, naar Australië met Solar Team Eindhoven - deel 1

Online in de Outback, naar Australië met Solar Team Eindhoven - deel 1

14 oktober 2015 - door Charlotte van den Heuvel - 0 reacties

Blog-Solar-Team-Eindhoven-deel-1.jpg

Niet online in de outback. Dat zou eigenlijk een betere titel zijn voor deze blog. Want als je ooit in de ‘Red desert’ oftewel de outback van midden-Australië bent geweest, weet je dat je amper netwerkverbinding hebt met je telefoon. Netwerkverbinding. Laat het even goed doordringen, want de meeste van ons herkennen dit geval niet in Nederland. Je kunt dus niet eens bellen. Laat staan dat je een goedwerkende 4G dekking of internetverbinding hebt. Dat kan een zegen zijn tijdens je vakantie. Maar tijdens een wereldberoemde wedstrijd voor zonneauto’s is het als persvoorlichter (en camerateam, fotograaf en livestream via social media) een vloek.

Korte toelichting op het project waar ik het over heb. Als persvoorlichter van de Technische Universiteit Eindhoven mag ik namelijk voor de tweede keer mee naar Australië met Solar Team Eindhoven. Deze club mega-ambitieuze en enthousiaste studenten bouwen in anderhalf jaar tijd een auto voor vier personen op zonne-energie. En dat stuk technologie in combinatie met een team van 23 getalenteerde jonge personen is natuurlijk een prachtig uithangbord voor een universiteit die zich sterk profileert op het gebied van onder meer slimme en duurzame mobiliteit. Sterker nog: Solar Team Eindhoven is overtuigd dat de gezinsauto op zonne-energie die zij bouwen, een reëel scenario is voor de auto van de toekomst.

En om dat te bewijzen rijdt het team de tweejaarlijkse World Solar Challenge: een wedstrijd van 3.000 kilometer, van Darwin naar Adelaide dwars door Australië heen. Er zijn 42 teams uit alle hoeken van de wereld, waaronder drie teams uit Nederland van de technische universiteiten.
Solar Team Eindhoven rijdt bovendien in de ‘Cruiser Class’ – de categorie voor auto’s waarin minimaal ruimte is voor twee personen. In 2013 won Solar Team Eindhoven de eerste editie van deze klasse, gevolgd door een Crunchie in San Francisco (ook wel de Oscar onder de technologieawards) voor deze prestatie.

Terug naar die outback waar ik het aan het begin over had. Want in de vierenhalve dag dat wij 3.000 kilometer afleggen, is er nauwelijks bereik. Hoe communiceer je dan überhaupt waar je bent, wat de tussenstand is of erger nog: zie je waar je concurrent is en hoe het hen vergaat? Hoe zorg je ervoor dat de Challengers – de snelle éénpersoons auto’s – niet alle media-aandacht krijgen in Nederland omdat zij gemiddeld één dag eerder finishen? Zoals de bekende conculega’s van universiteiten Twente en Delft.

Aanstaande maandagochtend Nederlandse tijd start de World Solar Challenge écht. Graag deel ik mijn ervaringen over back to basic. Ook wat betreft communicatie. Want buiten de uitdagingen van het bereik, de spanning van de tijdsdruk zijn de creatieve oplossingen én het rijden van de challenge met het team één groot feest.

P.s. Volg mijn dagen ook via Twitter: @C_vandenHeuvel

Charlotte van den Heuvel is persvoorlichter van de Technische Universiteit Eindhoven.

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.