The media or the message?

The media or the message?

21 oktober 2014 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

Labels:

LOGNW_twitter.jpg

Hebben duurzaamheidsprofessionals betere communicatieadviseurs nodig of moet de Nederlandse pers van een blinde vlek afgeholpen worden? Als je de reacties op twitter na de People's Climate March op 21 september en andere duurzaamheidsevents hoort, zou je denken aan het laatste. Als je kijkt naar de aandacht voor klimaat en energie in de kolommen, wellicht het eerste.

Op 21 september werd in Amsterdam net als in een groot aantal andere steden een demonstratiemars gehouden om het belang van acties tegen klimaatverandering te onderstrepen. In de media werd niet of nauwelijks aandacht aan deze mars besteed tot grote ergernis van de organisatoren. Op twitter werd luidkeels  beklag gedaan en leek niemand zich te realiseren dat Amsterdam op die dag geheel in de ban was van de Van Dam tot Dam-loop. Half oktober is het leed nog niet geleden en zegt Marjan Minnesma, jarenlang de nummer 1 in de Duurzame 100 in een groot interview met Vrij Nederland: “´Niet alleen stond er over onze bijeenkomst niks in de Volkskrant, NRC of De Telegraaf, er werd zelfs geen letter gewijd aan al die massale demonstraties wereldwijd. Terwijl de New York Times en de Financial Times het prominent op de voorpagina plaatsten. Dan denk ik: wat hebben wij hier voor pers?’

Fossielkrant

Inderdaad: hoe zit het met die relatie tussen pers en duurzaamheid? Na een column in de Volkskrant van Martin Sommer, tweet Maurits Groen (Trouw Duurzame 100 nummer twee) Weer een eigenlijk lachwekkend stukje in De #Volkskrant... Wanneer volgt de naamsverandering (De Fossielkrant)? http://s.vk.nl/3755127  #mvo. Al hoe leuk gevonden, een dergelijke kwalificatie helpt natuurlijk niet echt bij het opbouwen van een goede relatie.  Vrijwel alle media hadden (minimaal digitaal) aandacht voor oproep 22 wetenschappers van Groene Brein. De aanhouder wint uhhh overtuigt?!, aldus Marga Hoek, directeur van de Groene Zaak in een tweet.

Uitdaging

Is het nu werkelijk zo, dat klimaat en energie zo weinig aandacht krijgen in de landelijke media? In de eerste helft van oktober zijn Klimaat & Energie regelmatig voorpaginanieuws. Naar aanleiding van de eerste Nationale Energieverkenning wordt volop gediscussieerd over het al dan niet behalen van de klimaatdoelen en het opschroeven van de ambities op Europees niveau. Vrijwel elke landelijke krant heeft een duurzaamheidsrubriek en besteedt ook daarbuiten regelmatig aandacht aan MVO. Helaas is het zo dat de wereld meer problemen kent. Ebola, IS, mensenrechten, de euro .... ook deze onderwerpen (ont)sieren regelmatig de voorpagina’s. MVO is meer dan alleen klimaat. Naast ecologische thema’s zijn ook sociale en economische thema’s belangrijk. Zou het kunnen dat het niet aan de media ligt, maar dat de maatschappij wat moeite heeft om de cultuuromslag naar een circulaire en inclusieve economie te maken? Dat vraagstuk is inderdaad een enorme uitdaging voor MVO-communicatieadviseurs.  

 

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.