Publieke communicatie

Publieke communicatie

Publieke communicatie (voorheen Overheidscommunicatie) zien wij als aparte discipline. Door de wettelijke basis waarop overheidscommunicatie is gestoeld, door de politieke en bestuurlijke arena en door de interactie overheid en samenleving. Als belangrijkste thema’s waarmee wij als vakgroep de komende jaren aan de haal willen zijn:

  • De participatiesamenleving
  • De decentralisaties
  • Open overheid en een toegankelijke overheid
  • Samenwerking in het huis Thorbecke
  • ICT en privacy
  • De competenties van een overheidsprofessional
  • Internationaal vergelijk

Vanzelfsprekend zullen ook andere thema’s aan bod komen en zoeken we met regelmaat ook andere vak- en themagroepen ...Lees meer

  1. Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst

    Tijdens een plenaire panelsessie van PubCom20 schuiven aan: Miranda de Vries, Linda Moerland, Bas van den Putte en Maite Vermeulen. De vier sprekers vertegenwoordigen verschillende organisaties en visies. Waar gaan ze elkaar vinden? En waar niet? Een gesprek over luisteren, rebellie, onbewuste vooroordelen en het overbruggen van tegenstellingen. En over de kracht van communicatie natuurlijk. Het belooft een spannende conversatie te worden. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 14 oktober 2020
  2. Hoe bereik je Generatie Z

    Gen Z: geboren tussen 1995 en 2010 en nu zo’n beetje rond de twintig. Wie zijn deze scrollende, swipende tieners en twintigers eigenlijk? Wat drijft ze en hoe bewegen ze zich in de maatschappij? Natascha Klootsema van ZIN Trendstudio verdiepte zich een jaar lang in deze boeiende generatie en leerde steeds meer over deze zoomers, screenagers en digital natives. In een half uur durende sessie nemen we tijdens PubCom20 een kijkje achter ’t scherm van deze ongrijpbare generatie, die verrast, ondernemend en vooruitstrevend is. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 14 oktober 2020
  3. De corporate story

    Komen tot één verhaal voor de hele politie. Eén verhaal voor 60.000+ collega’s. Een verhaal dat verbind, trots maakt en ook… ruimte biedt voor dilemma’s en dat soms schuurt. Kan dat überhaupt wel? Ja, dat kan. Het is gelukt. Politie en Sabel Communicatie doken diep de organisatie in en vonden het verhaal. En meer… veel meer. Noem het storytelling 3.0: een manier om communicatie strategisch in te zetten. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 13 oktober 2020
  4. De energietransitie als samenbeschikking van gemeente en mienskip

    Hoe krijg je gefrustreerde inwoners nog betrokken bij de energietransitie als de provincie, tegen hun zin, een windmolenpark langs en in de Friese IJsselmeerkust laat verrijzen? Súdwest-Fryslân heeft geleerd van het verleden. Leiderschap begint bij luisteren, dus geeft zij nu carte blanche aan haar inwoners. In Súdwest-Fryslân doet men het op eigen wijze en dat heeft hen een finaleplek voor de Galjaardprijs 2020 opgeleverd. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 13 oktober 2020
  5. De rupsen komen!

    Dit jaar zien we ze aankomen! De jeukrups die onze regio overspoelde in 2019. En we zijn er klaar voor. We wachten ze op, tot de tanden bewapend. Maar wij worden ook opgewacht. En wel door wonend, werkend en journalistiek Enschede. Met de jeuk van 2019 nog in de knieholtes zien ze óns aankomen. Met onze ambtelijke taal en trage, gevoelsarme reacties. Wordt het leuk of jeuk dit jaar? Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 13 oktober 2020

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.