Publieke communicatie

Publieke communicatie

Publieke communicatie (voorheen Overheidscommunicatie) zien wij als aparte discipline. Door de wettelijke basis waarop overheidscommunicatie is gestoeld, door de politieke en bestuurlijke arena en door de interactie overheid en samenleving. Als belangrijkste thema’s waarmee wij als vakgroep de komende jaren aan de haal willen zijn:

  • De participatiesamenleving
  • De decentralisaties
  • Open overheid en een toegankelijke overheid
  • Samenwerking in het huis Thorbecke
  • ICT en privacy
  • De competenties van een overheidsprofessional
  • Internationaal vergelijk

Vanzelfsprekend zullen ook andere thema’s aan bod komen en zoeken we met regelmaat ook andere vak- en themagroepen ...Lees meer

  1. Met keynotespreker Friso Fennema is het PubCom19-programma compleet!

    Het programma van het Nationale Congres Publieke Communicatie, oftewel PubCom19, is compleet. Friso Fennema (hoofd Communicatie Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) is keynotespreker en vertelt in dit artikel meer over de uitdagingen van het ministerie, polarisatie en wat hij gaat vertellen op PubCom19. Op het hoofdpodium staan, onder leiding van dagvoorzitter Inge Wallage (European Association of Communication Directors of The Butterfly Effect) ook Hanneke Felten (onderzoeker bij Movisie), Froukje de Jonge (waarnemend burgemeester Stadskanaal), Fidan Ekiz (journaliste) en Shada Islam (spreker, gastdocent en auteur). Verder kun je in twee rondes kiezen uit verschillende workshops en inspiratiesessies van onder andere de vijf finalisten voor de Galjaardprijs 2019. Deze Galjaardprijs 2019 wordt tijdens het congres uitgereikt aan het meest inspirerende, innovatieve en impactvolle communicatieproject in het publieke domein. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 15 oktober 2019
  2. Finalist Galjaardprijs 2019: Jongerencampagne #BBTY

    Hoe blijf je als gemeente aantrekkelijk voor jongeren voor nu en in de toekomst? Welke puzzelstukjes heb je dan nodig? Gemeente Rijssen-Holten trok de stoute schoenen aan en ging uit hun comfortzone met dit vraagstuk. De gemeente is met de jongerencampagne Bring Back The Youth (#BBTY) finalist van de Galjaardprijs 2019 en vertelt meer over de aanpak, het proces en het resultaat in deze blog. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 02 oktober 2019
  3. Gebruik deze speciale aanbieding en word extra voordelig lid van Logeion!

    Ben je nog geen lid van Logeion? En wil je je verder in het communicatievak ontwikkelen? Profiteer dan van de oktoberactie. Word deze maand lid en geniet van een gratis lidmaatschap tot het einde van 2019! Bovendien betaal je geen eenmalige entreekosten en ontvang je twee waardebonnen voor gratis deelname aan een bijeenkomst. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 01 oktober 2019
  4. Finalist Galjaardprijs 2019: 'De Maastunnel niet zomaar een tunnel, onze tunnel!'

    "Nou lekker dan. Dat wordt zeker iedere dag in de file staan. Wie verzint zoiets?' Dit was begin 2017 nog een van de mildere reacties op de aankondiging van de sluiting van de Maastunnel." Toch is de communicatiecampagne 'Onze tunnel' rondom de afsluiting van de tunnel een succes en een van de finalisten van de Galjaardprijs 2019. Hoe het communicatieproces is verlopen lees je in deze blog van finalist Gemeente Rotterdam. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 26 september 2019
  5. De grootste uitdaging is iedereen aangesloten te houden

    Van de Troonrede en de presentatie van de Miljoenennota tot de baard van Willem-Alexander en de jurk van Maxima; Prinsjesdag is uitvoerig in de media besproken. Maar voordat Prinsjesdag op de derde dinsdag van september plaatsvindt, moet er heel wat geregeld worden. En dat vergt communicatie. Veel communicatie. Benieuwd wat erbij de organisatie van Prinsjesdag komt kijken? Lees verder

    Nieuws Door Yvonne van Vliet op 19 september 2019