Logo Zoeken

Na de onzekerheid is het tijd voor toekomstmuziek

28 mei 2020De redactie

“Nederland is wereldkampioen festivals vieren en daar moeten we trots op zijn.” Ronkende teksten in een essay dat de Volkskrant aan de vooravond van de festivalzomer van 2019 publiceert. Een jaar later is alles anders. Van Landgraaf tot Biddinghuizen: de festivalweides blijven de komende maanden leeg. De coronacrisis heeft de festivalkalender leeg geveegd. Maar de handen bij festivalorganisaties jeuken en de blik gaat langzaam weer vooruit naar nieuwe plannen en initiatieven.

Festival sneak peek 705x220.jpg

Dat die streep door de festivalzomer eraan zat te komen, maakt de klap niet minder groot. “Je bent erop voorbereid dat het gaat komen; toch doet het pijn”, zegt Bente Bollmann, marketingmanager van Down the Rabbit Hole en Lowlands. “Dan lik je eerst je wonden, maar je moet ook weer vooruit. We werken natuurlijk met een heleboel creatieve mensen, waarbij de handen snel gaan jeuken om weer iets te gaan doen.”

Carlijn Lindemulder herkent die drang weer vooruit te kijken. Zij is medeoprichter van Green Events International, dat partijen uit de evenementenbranche advies geeft rond duurzaamheidsvraagstukken. Elk jaar in oktober, als de internationale dancewereld in onze hoofdstad neerstrijkt voor Amsterdam Dance Event, organiseert ze ADE Green: een conferentie over duurzaamheid, innovatie en sociale verandering in de muziek- en festivalwereld. “Daar wilden we in deze crisistijden niet tot oktober mee wachten”, aldus Lindemulder. “We kunnen elkaars kennis en adviezen vooral nu heel goed gebruiken.”

En dus werd er een 'livecast' opgetuigd, waar in de eerste week van mei kopstukken van internationale partijen als Burning Man, United We Stream en Boom Festival virtueel samenkwamen om de toekomst van de sector te bespreken. Ook tijdens die sessie is het zonneklaar dat de sector het erg zwaar heeft. Toch zien veel deelnemers ook kansen. Want het is misschien een onzekere tijd, het is ook een tijd waarin experimenten ruim baan krijgen – van massaal thuiswerken en digitaal onderwijs tot het uitproberen van diverse vormen van basisinkomen.

Lees in de nieuwe C hoe de festivalbranche het vizier op de toekomst zet en zoekt naar uitwegen uit de coronacrisis. De C ligt vanaf aanstaande vrijdag op de deurmat!