Logo Zoeken

Prikkels 66 – Tour d’Amour

22 januari 2020André Manning

“Wat doet nou eigenlijk een directeur van Logeion?”, vroeg één van mijn kinderen een tijdje geleden. Niet zo’n rare vraag eigenlijk. Het dwong mij tot een moment van reflectie. Wanneer je naar Logeion kijkt, zie je een vereniging waar inmiddels ruim 4.000 vakgenoten lid van zijn. Dat zijn ze niet zomaar, daar willen ze natuurlijk wel iets voor terug.

Andre Manning blog.jpg

Het meest tastbare is C, ons vakblad dat dit jaar acht keer verschijnt. Dat is een verdubbeling vergeleken met ruim een jaar geleden. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat we als vereniging kennisdelen hoog in het vaandel hebben staan. En ook omdat deze frequentie ons de mogelijkheid geeft om veel beter in te spelen op actualiteit.

Wat veel leden niet weten, is dat je als Logeion-lid eigenlijk ook een steentje bijdraagt aan de ontwikkeling van het vak. Mede dankzij leden – en natuurlijk onze partners – hebben we een Centrum Strategische Communicatie, met een parttime hoogleraar en ook jaarlijks een wetenschappelijk onderzoek over een communicatie-onderwerp, dit jaar chatbots. De kruisbestuiving tussen onderwijs en wetenschap aan de ene kant en de praktijk aan de andere kant krijgt op die manier vorm.

Als lid kun je ook ieder jaar voor een speciale ledenprijs naar ongeveer zestig kennisbijeenkomsten. En dat is inclusief C-day, inmiddels uitgegroeid tot het grootste eendaagse communicatiecongres in Europa. In 2019 werden onze bijeenkomsten door bijna vijfduizend mensen bezocht; dat is een goede manier van kennisdelen.

Als je naar Logeion kijkt, zie je dat er een aantal partijen zijn – zoals grote gemeentes, organisaties en overheidsinstellingen – waarvan de communicatiemensen bijna allemaal lid zijn van Logeion. Zij weten natuurlijk heel goed wat deze collega’s van ons verwachten en hebben daar zelf ook duidelijke beelden bij. Daarom zijn we vorig jaar een ‘Tour d’Amour’ gestart om van deze ‘key acccounts’ te horen waar we kunnen nog zwaarder op kunnen inzetten. Daar kwamen twee onderwerpen voortdurend naar voren; maak gebruik van de communicatiecases waarover we allemaal beschikken. Of het nou om crisiscommunicatie, duurzaamheidscommunicatie of diversiteit en inclusiviteit gaat, onze leden hebben zoveel kennis en casuïstiek voorhanden die breed ingezet kan worden voor het vak. Het tweede onderwerp dat door collega’s zoals Anja Haver, Carola de Vree en Lisette Kaptein werd genoemd is de ontwikkeling van de communicatieprofessional en dan met name op het gebied van de adviesvaardigheden en andere “soft” skills.  

Afijn, een gedetailleerd antwoord op de simpele vraag van onze jongste. Wanneer hij het aan het einde van het jaar opnieuw de vraag stelt vraagt, wil ik hem graag vertellen welke vooruitgang we hebben geboekt.