Logo Zoeken

Prikkels - It’s the technology stupid

3 april 2019André Manning

Soms als ik ergens een gastcollege geef, laat ik een slide zien met daarop de tekst: “Ik was nooit goed in wiskunde dus ben ik maar communicatie gaan doen.” Dat is natuurlijk zwaar aangezet, maar het zorgt er wel voor dat iedereen direct bij de les is. Technologie is onze wereld razendsnel aan het veranderen en is niet meer uit ons leven weg te denken. En dat is vaak ongemerkt gegaan en soms disruptief.

Andre Manning blog.jpg

Ook op ons communicatievak is de impact van technologie niet meer weg te denken. Niet alleen zijn veel traditionele organisaties ingrijpend veranderd onder invloed van technologische ontwikkelingen. Er zijn ook volstrekt nieuwe industrieën en organisaties ontstaan die alleen maar mogelijk zijn doordat ze gebruik maken van de nieuwste innovaties. En ook de veelheid aan technologische middelen die we tegenwoordig gebruiken verandert ons vak continu. Denk maar eens aan de manier waarop we tegenwoordig met medewerkers of klanten communiceren. Of de vraag hoe we gebruik kunnen maken van beschikbare data om de effectiviteit van ons vak te optimaliseren. Onze ogen sluiten voor technologische innovaties is geen optie.

Binnen Logeion proberen we technologie en de impact ervan op ons vak ook een plek te geven. Onze nieuwe hoogleraar op de Logeion-leerstoel is er nadrukkelijk mee bezig en vanuit het Centrum Strategische Communicatie steunen we een nieuw onderzoek dat zich focust op de rol van chatbots. En ook op C-day19, waar inmiddels de Early Bird-tickets van zijn uitverkocht, staat technologie en innovatie centraal. In de ochtend met keynotesprekers als Patrick Stal van Uber en Deborah Nas van de TU Delft op het hoofdpodium, maar ook in de fasterclasses in de middag. Ons leven en ons vak worden sterk beïnvloed door technologische innovaties en we kunnen niet anders dan die omarmen. Daar worden wij en ons vak alleen maar beter van.