Logo Zoeken

Prikkels - De markt is waar mensen zijn

26 november 2018André Manning

Op de Boschdijk in Eindhoven, voor het hoofdkantoor van mijn eerste werkgever Philips, staat een beeld van Frans van Beers genaamd ‘De markt is waar mensen zijn’. Een passende titel voor het bedrijf dat meer dan 120 jaar geleden begon met een lichtfabriekje en vervolgens is uitgegroeid tot een wereldspeler op het gebied van gezondheidszorg. Klanten vind je niet door in je kantoor voor een beeldscherm of in een vergadering te zitten. Alleen wanneer je “buiten” bent, weet je wat er speelt bij je klanten, medewerkers en iedereen die bij je organisatie betrokken is. Dat geldt ook voor Logeion.

Andre Manning blog.jpg

Bij ons gaat het dan niet om klanten maar om leden, communicatieprofessionals, opleiders en anderen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het communicatievak. Door goed naar hen te luisteren weet je waar je op in moet zetten en soms ook waar je geen energie meer in moet steken.

En dat betekent dat we nu gaan stoppen met de certificering van communicatieopleidingen. Er is vanuit de markt geen vraag meer. Hoewel er andere, helaas verwarrende geluiden in onze branche zijn, is uit onze inventarisatie gebleken dat er geen behoefte is bij communicatieopleiders om hun eigen opleidingen nog te laten certificeren. En van persoonscertificering hadden we jaren geleden al afscheid genomen. Daar was en is al helemaal geen behoefte aan; laat dat maar aan de markt over.

We blijven ons natuurlijk wel nadrukkelijk inzetten voor verdere professionalisering van het vak. Dat is wat de communicatieprofessionals willen en wat ze ons vertellen. Dat doe we met onze programmering, ons Centrum Strategische Communicatie (de brug tussen onderwijs & wetenschap en de praktijk) en hernieuwde aandacht voor de beroepsniveauprofielen (BNP’s). Het BNP-model is door leden en andere belanghebbenden omarmd als een breed toepasbaar hulpmiddel. De model kent diverse toepassingen die we in de komende jaren verder gaan uitbouwen. Je kunt hierbij onder meer denken aan BNP's als hulpmiddel bij: persoonlijke ontwikkeling, samenstelling van communicatieteams, bij functiebeschrijvingen/-waardering en niet te vergeten als indicator van opleidingsniveaus. En daar krijg ik nou energie van.