Logo Zoeken

Prikkels - Google’s cupcake

27 juni 2018André Manning

Stel: je moet in New York van de ene plek naar de andere. Je zoekt de route op in Google Maps en naast de wandeling van tien minuten krijg je ook direct te zien dat je 59 calorieën verbruikt hebt, ofwel het equivalent van een cupcake. Oktober vorig jaar was deze optie een paar uur te zien. Na heftige online reacties van consumenten was dit ook snel weer verwijderd. Hulde aan Google voor het luisteren naar zijn gebruikers en het ondernemen van snelle actie. Voor eenzelfde actie zouden bij de Britse overheid zeventien stappen en de daarbij behorende toestemmingen nodig zijn.

Andre Manning blog.jpg

De cupcake-anekdote kwam vorige week tijdens C-DAY18 in het openingsverhaal van Gerry McGovern voorbij. Kern van zijn betoog: de gebruiker (en dan maakt het niet uit of het een klant, burger of patiënt is) bepaalt hoe een organisatie moet communiceren, en niet de organisatie of de communicatiemedewerker. Belangrijk om te onthouden wanneer we weer in de waan van de dag zijn. Net zo belangrijk is de impact van nieuwe technologische ontwikkelingen op ons vak. Of het nieuwe leiderschap (social leadership) dat niet langer gebaseerd is op de kenmerken van traditioneel leiderschap. Of de ontwapenende inzichten van Inge Massen van DSM over de bittere noodzaak van samenwerking van communicatieprofessionals met collega’s van andere disciplines. Pas dan kun je succesvol zijn. 

Nog voordat Inge haar verhaal begon, ontstond een discussie over waarom er weinig vrouwen op het podium stonden. En daarna las ik ergens dat als je ze niet vraagt, dan komen ze ook niet. Dat is helaas een beetje bezijden de waarheid. In de aanloop naar C-DAY18 hebben we verschillende vrouwen benaderd, zoals de communicatieleiders van zowel Shell, Omnicom als DSM. Helaas lukte het hen geen van drieën om de agenda vrij te maken en bij ons in Nieuwegein te zijn op 21 juni. Maar we proberen het natuurlijk volgend jaar weer. Zij kunnen dan ook de Verkiezing van het CommunicatieTalent en de Verkiezing van Communicatieman/vrouw van het Jaar meemaken. En deelnemen aan een van de fasterclasses.

C-DAY18 ligt inmiddels al weer een paar dagen achter ons. Tijd om te evalueren. Was C-DAY18 goed? Ja. Was C-DAY18 perfect? Nee. Zal er ooit een perfecte C-DAY zijn? Nee, die illusie heb ik niet. Maar als je kijkt naar welke ontwikkeling het congres de afgelopen jaren heeft door  gemaakt, dan kan Logeion daar heel trots op zijn. Met ruim zevenhonderd bezoekers is C-DAY18 inmiddels misschien wel het grootste communicatiecongres van Europa.