Logo Zoeken

C-DAY18: Vertrouwen gezocht

26 juni 2018Bernadet Timmer

Het gaat om vertrouwen. Ben je te vertrouwen, krijg je vertrouwen? Op dat thema borduurden vrijwel alle sprekers voort tijdens C-DAY18, het nationaal vakcongres voor communicatieprofessionals georganiseerd door Logeion. Op de langste dag van het jaar, 21 juni, kwamen meer dan 700 communicatieprofessionals naar het NBC Congrescentrum in Nieuwegein om kennis te delen en kennis te maken.  

180626 CDAY18705x220.jpg

‘CEO Customer Carewords’, Gerry McGovern betoogt dat een deel van de wereld ‘wegbeweegt’ van de afhankelijkheid van organisaties. De maatschappij is niet langer georganiseerd rond organisaties, leiders en merken. Mensen vertrouwen veel meer op zichzelf en hun eigen netwerken. Ze weten het antwoord niet, maar weten wel waar ze het kunnen vinden. Alles draait om onze eigen ervaring en die van ‘mensen zoals wij’. Toch gaat 95% van de communicatie nog over wat organisaties willen dat hun klanten doen. Hoe verder senior managers van hun klanten en medewerkers verwijderd zijn, hoe meer ze verdienen. Dat moet stoppen, aldus McGovern, als we als organisatie willen overleven.

Doel
Dagvoorzitter Frénk van der Linden laat vervolgens drie communicatieprofessionals met elkaar in debat gaan over de grote uitdagingen in het communicatievak.
David Gallagher, president growth and development Omnicon Public Relations Group, denkt dat de waarheid zal winnen. Er zijn altijd mensen die in leugens zullen geloven, maar de meerderheid twijfelt. En dat zijn de mensen die we moeten bereiken. Het is vooral een ‘doelprobleem’. Wat wil je bereiken? Volgens Gallagher is er behoefte aan een nieuwe vorm van leiderschap. Onze systemen zijn gebouwd op het maken, verspreiden en verkopen van producten en op hiërarchie. Maar we verschuiven nu van het tijdperk van de industrialisatie naar het sociale tijdperk. Daarin draait het om waarde creëren op basis van contacten met mensen. Wat is de waarde die we kunnen toevoegen aan het dagelijks leven van mensen? Communicatieprofessionals kunnen helpen door mensen in contact te laten komen met elkaar. Ontwikkel je sociale kapitaal, denk helder en communiceer met empathie.

Echtheid
Voorzitter MSL public relations en communicatie voor EMEA en partner JKL risicomanagement en crisiscommunicatie, Peter Steere, vindt nepnieuws het grootste issue van dit moment. ‘Echtheid’ is van levensbelang. De manier waarop we met elkaar omgaan en communiceren verandert onder invloed van technologie en influencers op social media. De technologie kan ons superkrachten geven, zoals beter en dieper inzicht in data en de voorkeuren van mensen, sneller en beter emoties herkennen en systemen ontwikkelen die zelfstandig met elkaar communiceren en van elkaar leren. Maar daar horen ook verantwoordelijkheden bij: de techniek moet wel bereikbaar en betaalbaar zijn voor iedereen, we moeten bedacht zijn op het versterken van (ongewenste) emoties en verder bouwen aan oplossingen die kunstmatige intelligentie ons kunnen bieden.

Beweging
Global Director Communicatons and External Affairs bij DSM, Inge Massen, is na een aantal jaren weer terug in het communicatievak. Ze vraagt zich af wat je als organisatie uniek maakt. Wat is de meerwaarde voor de klant? Waar geloof je in, waar ben je van, waar doe je het voor? Ze ziet de meerwaarde in het creëren van een beweging, bijvoorbeeld op het vlak van duurzaamheid, door te laten zien wat je zegt en wat je bedoelt. Het doel van je organisatie moet hetzelfde zijn als die van je stakeholders en klanten. Ze hoopt dat digitalisering ons niet van ons werk afleidt. Want het moet niet gaan over kanalen, maar over wat we willen overbrengen.

Communicatietalent en Communicatieman/vrouw van het Jaar
Tijdens C-DAY18 is ook de prijs voor het Communicatietalent van het jaar en de Communicatieman/vrouw van het jaar uitgereikt. Isabel Boerdam, de ‘Hippe Vegetariër’ en initiator van De Week Zonder Vlees werd door zowel jury als publiek verkozen tot grootste talent. Boerdam: “Een deel van de oplossing bevindt zich aan het eind van onze vork.”
Soraya Koendjbiharie, afdelingshoofd Communicatie van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants, en Paulien Trommelen van Future Communications grepen net naast de prijs.
Communicatieman van het Jaar is Rudolph Strickwold, directeur marketing bij Stichting Hulphond Nederland. Strickwold: “Communicatie: wat gaan ze ermee doen, hoe gaan ze erop reageren? Mijn tips: deel uit, durf anders te zijn en doe waar je van houdt.” Hij liet Augusta Noya, hoofd Communicatie van het Spaarne Gasthuis, en Frank Tebbe, hoofd Communicatie bij het Nederlandse Rode Kruis, achter zich.

Na de workshops in de middag sloot dagvoorzitter Frénk van der Linden de congresdag af met een opvallend persoonlijke column. Zijn conclusie: “Je kunt overdrijven, maar ook onderdrijven als het om de waarheid gaat. Waarom niet transparanter als dat nodig is om te verbinden? Leve de waarheid en veel sterkte in het betrachten ervan.”