Logo Zoeken

Vijf vragen aan...Mark van Vuuren

1 mei 2018De redactie

"In een tijd van polarisatie, sociale klimaatvragen en mediamacht, welke 'professional social responsibility' hebben communicatieprofessionals dan? Het ontstaan van dit soort vragen toont me hoe ver het vakgebied al is. Het is tijd om de volgende stap te zetten", aldus Dr. Mark van Vuuren.

Mark van Vuuren is universitair hoofddocent Organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente. Hij onderzoekt onder andere de manieren waarop professionals betekenis verlenen aan hun werk, hoe ze samenwerken in nieuwe organisatievormen, en hoe het kan dat dezelfde taakomschrijving kan leiden tot heel verschillende banen. Mark werd verkozen tot beste docent van zijn universiteit. Op 31 mei geeft hij onder leiding van Monique Botman een CommunicatieCollege over: Hoe maak je het verschil met communicatie?

MarkvanVuuren-interview705x220website.jpg


Je geeft op 31 mei een masterclass, voor wie is deze bijeenkomst interessant?
Allereerst voor de professionals die willen nadenken over de bijdrage die communicatie kan leveren aan de grote vragen van deze tijd. Ik wil verkennen hoe communicatie-experts, zowel uit de praktijk als de wetenschap, een bijdrage kunnen leveren in onze samenleving. Bij de voorbereiding van deze masterclass werk ik onder andere samen met de nieuw opgerichte werkgroep ‘Ethiek’ van Logeion. Dus deze sessie wordt ook interessant voor mensen die willen nadenken hoe ethische vragen het communicatievak kleuren. In de derde plaats worden aanwezigen uitgenodigd om mee te schrijven aan een boek over deze thematiek. Dus wie schrijversambities heeft zou ook kunnen aanschuiven.

Wat is jou drijfveer (geweest) om onderzoek te doen?
Hoe zou het zijn als communicatiebewuste professionals optimaal bijdragen aan de grote thema’s van deze tijd? Neem medici die de tabakslobby aanklagen. Niet vanuit een persoonlijk duurzaamheidsideaal, of een CSR-beleid van het ziekenhuis. Maar omdat zij als professionals een eed gezworen hebben. Vanuit iets waar nog geen woord voor is, maar wat ‘professional social responsibility’ zou kunnen heten. In een tijd van polarisatie, sociale klimaatvragen en mediamacht, welke PSR hebben communicatieprofessionals dan? Het ontstaan van dit soort vragen toont me hoe ver het vakgebied al is. Het is tijd om de volgende stap te zetten.

Welke organisatie of persoon is een voorbeeld voor jou op dit gebied?
Ik vind Alain de Botton een meester van verwondering. Hij bekijkt allerlei alledaagse thema’s (zie bijvoorbeeld de website ‘The Book of Life’) en stelt voortdurend verrassende vragen. Hij durft te denken en slaat zo een brug tussen filosofie en het normale leven.

Wat wil je vakgenoten meegeven?
Dat we alle middelen in handen hebben om een prachtige bijdrage te leveren aan de allergrootste vragen die in onze tijd spelen. Daarvoor hoef ik niks mee te geven, behalve een paar vragen: Wat zie je voor bijzonders als je een probleem beschrijft vanuit een communicatieperspectief? En: Welk handelingsperspectief biedt dit om de wereld net iets mooier te helpen maken?

Welke uitdagingen zie jij komende jaren in het communicatievak op dit gebied?
Ik geloof er niet zo in dat communicatiemensen het geweten van de organisatie zijn ofzo. Dat klinkt best aanmatigend. Het is wel zo dat mensen met een scherp communicatieperspectief andere dingen zien dan mensen die dit perspectief niet hebben. Het lijkt me op een leuke manier spannend om te kijken wat de bijdrage zou kunnen zijn als we dat perspectief samen ontwikkelen.

Wil je graag aanwezig zijn bij dit CommunicatieCollege? Meld je dan hier aan.