Logo Zoeken

Prikkels - Woordvoering is zo eenvoudig nog niet

10 januari 2018André Manning

Zo, het nieuwe (communicatie)jaar is weer begonnen. En hoe? Terwijl de ene helft van Nederland de afgelopen weken op vakantie was, was de andere helft druk bezig met communicatie en heel specifiek met reputatiemanagement. Althans zo leek het; eerst trokken de mannen van Voetbal Inside bedoeld of onbedoeld veel aandacht naar zich toe, gevolgd door rapper Boef en Camiel Eurlings.

Andre Manning blog.jpg

Opvallend is dat het niet meer over de inhoud gaat, maar vooral over de manier waarop er wordt gecommuniceerd. Hierdoor ontstaat volop discussie over de drie traditionele elementen van communicatie; zender-boodschap-ontvanger (die we allemaal nog wel uit de schoolboekjes van de opleidingen kennen). De media die elkaar bekritiseren en tegelijkertijd lijkt het alsof onderlinge vetes online worden uitgevochten.

Er waren een aantal rake observaties in talkshows en blogs, maar in mijn ogen soms ook minder geslaagde observaties. Het blijkt maar weer dat  goede communicatie naast een vak ook een kunst is. Dat geldt zeker voor woordvoering.

Goede woordvoering; er wordt soms zo simpel over gedaan, maar het is allemaal nog niet zo gemakkelijk. Wat is het dan geweldig dat we volgende week een Logeion-bijeenkomst hebben waarbij woordvoerders en journalisten met elkaar in debat gaan over onderwerpen zoals fake news en de impact van social media op woordvoering.

We willen als Logeion een vereniging zijn die midden in het vak staat en actueel is. In ons aanbod van bijeenkomsten geven we de Logeion-trends en ontwikkelingen een plek. Daar gaan we het hele jaar mee door, met als hoogtepunt C-DAY18 op 21 juni.