Logo Zoeken

Wat komt er op je af na het winnen van de communicatieverkiezing?

20 december 2017De redactie

Afgelopen juni kreeg Wim van der Weegen de titel Communicatieman van het Jaar. Van der Weegen verdiende deze titel vanwege zijn uitzonderlijke werk als hoofd Bestuurlijke Zaken, Advies en Communicatie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid rondom communicatie van het eindrapport over de crash van vlucht MH17. "Het is een zwaar onderwerp, maar het neemt niet weg dat je vakinhoudelijk trots bent op wat je hebt bereikt." Hij vertelt over de weg naar de uiteindelijke uitreiking van de prijs en wat deze titel hem het afgelopen jaar heeft gebracht.

Wim_705x220.jpg

Hoe vond je het om genomineerd te zijn?
Heel dubbel. Dit is namelijk geen onderwerp dat zich ervoor leent om jezelf mee in de spotlight te zetten. We hebben in de maanden na de publicatie ook niet uitgebreid uit de doeken gedaan hoe wij het allemaal hebben georganiseerd.

En toen werd je ineens gebeld!
Ja, ik wist niet dat ik was aangemeld voor de verkiezing. Ik werd door Monique van Vliet (oud-voorzitter Selectiecommissie van de verkiezingen) gebeld dat ik was genomineerd, dat was dus een hele verrassing.  

En, ja… toen moest ik dus wel een pitch voorbereiden.

In het vak kan geleerd worden van deze presentatie en hoe we de casus hebben aangepakt. Gezien de tijd die er nu overheen was gegaan, kon het wel. Als je wordt voorgedragen, spreekt daar toch erkenning uit voor het werk. Het is een zwaar onderwerp, maar het neemt niet weg dat je vakinhoudelijk trots bent op wat je hebt bereikt.

Kon je open zijn tijdens je pitch?
Dat was niet zozeer het dilemma. We hebben een uitgebreid rapport gepubliceerd. Ik had wel een dubbel gevoel omdat ik de pitch voor de verkiezing juist in het NBC moest houden. Precies op die plek zijn ook de nabestaanden verschillende keren bijeen gekomen.

Hoe heb je het pitchen voor ruim 600 communicatieprofessionals ervaren?
Het was spannend om in 90 seconden te pitchen en achteraf echt heel leuk! Voor de vakgenoten in de zaal heb ik wel goed nagedacht wat wil ik hen wilde meegeven. Daarbij lag de focus op het belang van beeldcommunicatie. Het is namelijk onze taak als communicatieprofessionals om een boodschap over het voetlicht te brengen en niet alleen een stapeltje rapporten te presenteren. Marleen (coach Logeion) heeft mij heel goed geholpen bij het opbouwen van die pitch. 'Ze was heel streng, maar het moest korter en ze heeft mij daarbij goed voorbereid, dat was heel erg leuk. Ze heeft mij geholpen met het aanscherpen van de inhoud en dat was heel fijn.

Wat is er na de verkiezing allemaal op je af gekomen?
Ik merkte vooral dat de verkiezing ook buiten de beroepsgroep wordt opgemerkt. Dat hoorde ik bijvoorbeeld op het op schoolplein van mijn kinderen, via mijn familie en via collega’s die niet in het communicatievak zitten. Het AD/Utrechts Nieuwsblad heeft ook een interview gepubliceerd. Die aandacht was er vooral in de eerste weken na de verkiezing.

Daarna heb ik veel presentaties mogen geven bij o.a.: de landelijke communicatiedag van het Openbaar Ministerie, voor hoofden van communicatie van de Rechtspraak Nederland, de hoofden communicatie van de luchtmacht, bij Bex*communicatie, bij Van der Hilst en bij een congres voor bestuurders in de zorg. Dit laatste ging over crisis in de zorg. Verder heb ik gesproken op de Communicatiedag van de rijksoverheid met 300 man, hartstikke leuk!

En in het voorjaar ga ik ook nog een aantal leuke dingen doen. Het is echt een titel en daarop wordt je gevraagd. Met communicatiecollega’s ontstaat er altijd wel een gesprek over het vak en dat maakt het interessant. Voor mijzelf doe ik natuurlijk zo ook allerlei nieuwe inzichten op. Dat ik door Wieneke van Buuren ben gevraagd om voor een jaar bij het bestuur van Logeion aan te schuiven, vind ik echt heel leuk! Ik zit nu echt in het hart van de vereniging en dat verbreedt mijn blik ook.

Het heeft je afgelopen jaar dus veel opgeleverd?
Ja zeker! Ik word overal aangekondigd als Communicatieman van het Jaar en daarna met mijn functie.

Had je nog wel tijd voor je eigen werk met al die presentaties?
Janneke (Communicatievrouw van het Jaar 2016), zei al: "Wim, veeg je agenda maar schoon, want je krijgt heel veel verzoeken!" En natuurlijk kun je niet alles onder werktijd voorbereiden. Je kunt ook niet overal hetzelfde verhaal vertellen.

En ben je nu ambassadeur voor het vak?
Ja, als je voor vakgenoten spreekt, merk ik dat zeker. Maar ook wel bij bijvoorbeeld een bestuur van een ziekenhuis. Je kunt daar een warm pleidooi houden voor het belang van communicatie. Bijvoorbeeld waar het gaat om de voorbereiding voor op een crisis. Die voorbereiding begint vandaag, niet volgende week en daar heb je de communicatieafdeling vanaf het begin bij nodig. Zorg dat ze toegang hebben tot de bestuurstafel en bij de gesprekken aanwezig zijn, voordat er een crisis uitbreekt. Benut de expertise van communicatieprofessionals meteen en betrek ze er niet pas bij als je midden in een crisis verkeert.

Zelf haal ik in mijn presentaties vaak ook voorbeelden aan van dilemma’s uit het MH17-onderzoek. Hoe wij bijvoorbeeld de nabestaanden hebben geinformeerd over het onderzoek en welke afwegingen we daar bij hebben gemaakt.

Waarom is het goed dat deze prijs jaarlijks wordt uitgereikt?
Ik denk dat het goed is voor de ontwikkeling van de beroepsgroep. Vanuit de vereniging cases aandragen en die aan elkaar laten zien. We kunnen er allemaal van leren. MH17 is natuurlijk erg veel in het nieuws geweest, maar dat geldt niet voor alle cases waar wel ongelooflijk veel vakmanschap in samenkomt.  Dat mag gezien worden, bijvoorbeeld via deze verkiezing van Logeion. Als vereniging kun je bovendien je waardering laten blijken. Ook de erkenning vanuit je organisatie en je collega’s voor het werk dat je hebt gedaan, dat is mooi.

Waarom is het leuk om voorgedragen te worden?
Omdat communicatie een vak in ontwikkeling is. In je dagelijks werk zit je vaak in je eigen organisatie en hierdoor zit je in een bubble. Dat is zonde, want er wordt ontzettend veel goed werk verricht. Je spreekt je waardering uit en je stelt collega’s in staat om er wat van te leren. Al die cases; het zijn allemaal mooie projecten waar iedereen ook echt trots op kan zijn. Dat kijkje in de keuken bij de collega’s heeft ook mij weer veel geleerd.


Ken jij (of ben jij ) iemand die net als Wim uitzonderlijk werk heeft geleverd, die het verdient om in het zonnetje te staan? Draag hem of haar dan voor! Dit kan tot en met 28 februari via een voordrachtformulier op de website: http://communicatieverkiezingen.nl/. Hier vind je ook de criteria en eerdere winnaars. De opvolger van Wim wordt bekend gemaakt op 21 juni 2018 tijdens C-DAY18!