Logo Zoeken

Van student naar young professional

19 december 2017De redactie

"We vertellen tijdens een College Tour over de overgang van student naar young professional en hoe wij dit destijds hebben ervaren." Alize van Zutphen, communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie, onderdeel van Publiquest. Alize is een Young Logeion-lid. 

Alize_705x220.jpg

Alize, hoelang ben je al lid van Logeion?
Ik ben lid geworden toen ik nog student was, dat is een jaar of drie geleden ongeveer.

Wat was de reden om op dat moment lid te worden?
In het laatste jaar van mijn studie kwamen twee mensen van Young Logeion langs voor een College Tour bij mij op de hogeschool. Hun verhaal sprak me zo aan dat ik besloot om lid te worden. Dat deed ik zeker ook met het oog op mijn startende carrière. 

Wat biedt het lidmaatschap jou?
Ik bezoek af en toe een bijeenkomst, meestal van Young Logeion. Ook ben ik lid van de werkgroep actieve leden van Young Logeion. Dat houdt in dat ik regelmatig iets extra’s doe, zoals het geven van presentaties aan communicatiestudenten of het schrijven van een blog. Daarnaast biedt het netwerk mij veel. Het zorgt ervoor dat ik een connectie houdt met anderen en daardoor ook beter weet wat er speelt in het communicatievak. Het gaat voor mij om het netwerk en de inspiratie die je opdoet. Daar kun je misschien niet gelijk de volgende dag iets mee, maar helpt je wel groeien in je vak. Binnen ons bureau wordt het gestimuleerd dat ik naar bijeenkomsten ga en gebruik maak van het netwerk. Zelf doet mijn werkgever dat ook: als onderdeel van Publiquest zijn wij sponsor van Logeion.

Wat vertel je tijdens een College Tour?
Tijdens een College Tour gaan we langs bij een hogeschool waar we onder meer vertellen over de overgang van student naar young professional en hoe wij dit destijds hebben ervaren. We delen onze tips en studenten kunnen vragen stellen. Daarnaast vertellen we natuurlijk over Young Logeion en wat wij de studenten kunnen bieden als ze lid worden. Zelf werd ik ook lid naar aanleiding van zo’n verhaal, dus ik vind het leuk om het verhaal nu weer door te vertellen.

Welke soort bijeenkomsten vind jij interessant? Kan je een voorbeeld geven van wat je daaraan hebt gehad?
Young Logeion organiseert meestal twee soorten bijeenkomsten. Sommige gaan over je persoonlijke ontwikkeling als young professional, zo volgde ik eens een bijeenkomst met de titel ‘Hoe manage ik mijn baas’. Andere zijn meer vakinhoudelijk, ik ben bijvoorbeeld ook eens langs geweest bij Amsterdam Marketing en volgde een sessie over communicatiestrategieën met Wil Michels. Beide soort evenementen spreken me aan, juist de afwisseling is fijn. Bovendien is het contact met andere junior en medior communicatieprofessionals voor mij de belangrijkste reden om lid te zijn van Logeion. Het is vaak heel inspirerend om van leeftijd- en vakgenoten te horen hoe zij de dingen doen.

Waarom ga je graag naar Young Logeion bijeenkomsten?
Ik ken inmiddels een aantal leden van Young Logeion en ik vind ik het vooral leuk om hen weer te zien en bij te praten. Het sociale aspect vind ik dus wel belangrijk. Maar ook de onderwerpen van de Young Logeion-bijeenkomst spreken me meestal gewoon aan.

Wat heb je in de organisatie kunnen toepassen, dat je geleerd hebt door een bijeenkomst?
Ik heb een keer een sessie over Snapchat gevolgd. Deze gaf veel nieuwe inzichten en dit heb ik ook direct bij een klant geprobeerd te introduceren.